Pessoabetten

C

cajsastina

Är det någon som har erfarenhet av Pessoas amerikanskagags ( hissbett ) med koppar i?

Är det sedan någon som lyckats finna någon information om Pessoabetten på Rodrigos sida kan ni väl kanske tala om under vilken rubrik.
Tycker jag kollat runt överallt där men hittar inget om deras bett.:crazy:

:bump: :bump: :bump:
 
Pessoa ahr en hel bettserie och i den lilla foldern som medföljer betten strä det att man kan läsa mer på Rodrigos hemsida men jag har inte hittat något där.

Är lite intresserad av det amerikanska gagset eftersom min häst är stor och STARK och det är lite annorlunda med koppar och så vidare men det verkar ju inte som om någon annan än jag sett dessa bett...... :crazy:
 
Ett sådant bett du menar?
Finns på Lillhästen i Stav undrar Prislistor > Bett (scrolla ner till ''Pessoa'')

Har själv ingen erfarenhet av dessa bett, men om folk får veta vilket bett du menar så är det kanske lättare att förklara hur det fungerar.

:)
 
Hade själv ett "hissbett" på en ponny en gång i tiden och de funkade helt utmärkt! Tyvärr fick man inte tävla ponny på det så de va bara att leta ett annat bett.
 
Ja, ja kärt barn har många namn.
Det bett du efterlyser är mer känt under det gamla namnet "uplift". Det beskriver mycket bättre funtionen på detta bett.
Man använde det för att få upp huvudet på en häst som ofta var rätt stor, tung och som gärna gick i framvikt.
Med ett uplif- bett så fick ryttaren lite mer hjälp att få hästen att höja huvudet och inte bli så tung i handen.
På den tiden så satte man också gärna en rem som gick från öglan där man fäste sidstycket ner under huvudet och upp till öglan på andra sidan.
Då fick man en lite skarpare touch på bettet, och behövde inte slita och dra så mycket.

Men ska man hård dra det så är amerikanskt gag,
"pessoa"bett, vanligt gag m.m. likadana bett men med lite olika utseende.
Funktionen är den samma, det är enbart "hårdhetsgraden" som skiljer betten åt.
 
det är ett amerikansk gags jag undrar lite över, mest undrar jag egentligen över kopparrullarna som finns på detta bett, någon som har erfarenhet i om pållarna blir tjafsiga i munnen med dessa eller om det funkar fint.
 
Nu hade jag ett sådant som bilden visade när jag köpte min häst, dock satte jag en curbstrap under hakan så att det blev som ett stångbett.
Hade när jag red ut. Funkade bra då, använder det inte mera.
 
Ett sånt bett skulle ALDRIG komma inärheten av min häst!
tycker dom ser hemska ut.

Betten är inte släta, vilket inte kan vara speciellt skönt när man ska svänga, för att göra saken ännu värre så finns dom bara i jättestora storlekar. Vilket betyder att bettet glider fram och tillbaka.

Sen är typ alla konstigt 2-delade.

ska bettet fungera som hävstång så måste det vara oledat.
 
Du och många med dej har en stor missuppfattning angående bett.
Mun delen på ALLA bett, oavsett hur dom ser ut, bestäms av hur hästen vill ha det i munnen.
Hur ett bett ser ut på "utsidan" bestäms av dej som ryttare.

Så mitt råd är att du först hittar vad för typ av mundel din häst behöver.
Sen letar du efter vad för sorts utsida du behöver.

Tycker din häst om bett med koppar rundlar, och du tycker att det fungerar bäst med en ytterdel som är någon form av "upplift"typ, köp ett sådant bett.
Vill din häst ha en mundel som består av 2 eller 3 delat "happymouth", köp ett sådant i stället.

Nu förtiden så finns bett i snart vilken utformning som helst, och därför tycker jag att du antingen frågar din instruktör eller personalen på i en BRA ridsportaffär om hjälp.
Annars får du försöka att be om du kan få pröva någon annans bett, för att se om din häst tycker bättre om ett sådant.
Ge inte upp och köp första bästa, utan ta dej tid så du hittar ett bett som både du och din häst trivs med. Det vinner alla parter på.

Lycka till
 
Känns lite som om ditt svar inte var menat til mig utan till personen som tyckte betten såg hemska ut!!!!

Angående mig sjläv och mitt eventuella american gag köp av modell pessoa var det just koppardelen jag var intresserad av eftersom det sägs stimulera hästarna till att bli lugna..... självär man ju en klassiiskt skolad ryttare och har lite dålig pejl på dessa nymodigheter som presenteras av alt och alla.

Kopparrullarna är ju lösa och hästen kan snurra på dem och eftersom min grabb redan idag leker rätt mycket med sitt bett undrar man ju lite hur mycket ett sådant här komme göra för ett dåligt beteende.
 
Jag förstår absolut inte vad du gaggar om..... vaddå jättestorlekar?? När blev shettisbett jättestora? :crazy:

Betten finns i två olika sorter, "vanliga" och så kallade magic bett, magicbetten är utformade på så sätt att de ej kan nypa hästen i truten eller slå upp i gommen vilket personligen för mig känns som en bra idé.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 103
Senast: Habina
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 106
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Som rubriken säger, finns det porr som är producerat på ett sätt som inte är "skadligt" för de som gjort den? Jag kan ärligt säga att...
2
Svar
33
· Visningar
2 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp