Phoenix Vouge

simpan

Trådstartare
Har sökt men får knappt några träffar.

Är det någon som har en Phoenix Vouge och kan berätta lite mer?
Vilken typ av häst passar den till?
Stabil?
Hur är den i sitsen? Smal midja?

Klarar man sig med bara panelerna under eller behöver man pad?

Vill veta så mkt som möjligt, tacksam för alla svar!

Sv: Phoenix Vouge

Hej Jag har en Phoenix Vogue till min arab, eller två faktiskt, en GPS och en
dressyr. Jag har provat otaliga sadlar på henne, hon blir stel och spänd av alla bomsadlar, denna fungerar mycket bra.
Min häst har kort rak rygg med ganska rejäl manke. Sadeln har paneler under och man behöver inte någon special-pad till den. Den ser ganska "hög" när man ser den på hästen, men när man sitter i den känns det nära hästen. Den är mycket stabil, och inte alls bred att sitta i.
När det är kallt känns det som att sitta på kullersten innan man värmt upp den,det tas ca 5 minuter, sen är den skön ( Jag har inte uppvärmd sadelkammare och tar därför in den i huset nu när det är kallt).
Antagligen passar den inte på alla hästar, det finns det nog ingen sadel som gör. Återförsäljaren är nog den som har bäst koll på just detta!

Vilken typ av häst den passar får du bäst tips om från åf.
Jag hade den hemma men gillade den inte alls, det kändes som om jag satt en meter över hästen så jag skickade tillbaka den.

Tack för svar bägge två.

Återförsäljaren har en mkt bra hemsida och svarar snabbt och utförligt på frågor.
Det jag är ute efter är lite egna erfarenheter och åsikter från någon som använder sadeln regelbundet och faktiskt inte tjänar på att sälja. Även om jag tycker att återförsäljaren är mkt trevlig och tillmötesgående och inte alls verkar vara typen som ska sälja till varje pris så vill jag veta vad gemene man har att säga om den.

Vill veta både fördelar och nackdelar och vilken typ som ni anser att sadeln passar till. Har ett flertal hästar hemma med stora skillnader i typ så jag är säker på att den passar någon, men det är en speciell häst som jag har i tanken. Vill gärna höra era åsikter om hur sadeln är.

Jag tycker att sadeln är underbar för ryttaren. Jag kommer köpa en sådan igen när jag får råd och har en häst som den passar till.

Bossorna är tunna, och det känns osannolikt att den inte skulle trycka på ryggraden om hästen inte är klotrund.
På min häst funkade den inte pga hennes manke som är hög och lång. Hon fick rejält ont av den, gick inte att rida alls efter ett tag. Av någon anledning blev det värre och värre.

En annan sak som jag vill varna för är om du skulle köpa en beg så gäller inte garantin hos ÅF. Du får skicka den till tillverkaren, men ÅF tar inget ansvar överhuvudtaget. Vilket jag faktiskt kan tycka är lite dumt. Visst, de måste inte det enligt lagen, men det hör väl ändå till?

De flesta andra ÅF av sadlar så gäller garantin även om man inte är den ursprungliga köparen.

Men det här kan omöjligt vara riktigt. All garanti gäller från en ÅF - om kunden köper en ny sadel därifrån. Men om kunden köper en begagnad sadel (om jag inte misstar mig så köpte du en begagnad?) - då blir saken helt annan.

Men om du läser vad jag faktiskt skrev så ser du att det var det jag skrev.

Min poäng var att många andra ÅF bryr sig inte om detta utan låter garantin gälla även om man skulle köpt sadeln beg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 371
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka