Bukefalos 28 år!

Pinnar till råttorna?

S

SessCa

KOllade inte så noga om det det radan fanns sån här tråd kom jag på. :o

Men iaf, Är ganska noga med att råttorna alltid ska ha något att tugga på i buren, pinnar och grenar.
Hittills har de fått sådans man köper i affären, och farmor brukade komma över med smågrenar från körsbärsträdet.

Nu funderar jag på vad det finns för alternativ.
Har hört att olika grenar har olika smak, och vill variera lite för de små liven.

Vad för grenar går det att ha till vanlija tamråttor egentligen?
Rock Lee gnager på allt han får medans den andra är mer kräsen och gärna håller sig till burgallrena ( :crazy: ) Vilket låter FÖRDJÄVLIGT om nätterna.
Men samtidigt vill jag ju inte hindra dem från att gnaga för tändernas skull. (Hade en råtta för många år sen som fick tas bort då hon vägrade gnaga, och tänderna tillslut snirklade sig in i gomen! :( )

Så, tipps på grenar och annat naturmaterial som Rådisarna kan tänkas gilla? :d
 
Sv: Pinnar till råttorna?

Undvik barrträd och ek (tror jag det var?)

Björk, rönn, asp, fruktträd osv går hur bra som helst. Björkar har dock ett ämne längst ut i början på sommaren för att skydda sina skott från att ätas, det är inget farligt men kan ge lite magont.

Jag tror mig minnas att man inte skulle använda grenar från körsbärsträd, men jag minns inte säkert... Ska söka lite, återkommer sen :)
 
Sv: Pinnar till råttorna?

Konstigt, på zoo-affären sa de att Körsbärsträd var det ultimata.
Tack iaf för svaren :)
 
Sv: Pinnar till råttorna?

Gnager de på gallren? Det är något råttor inte brukar göra ifall de inte är understimulerade.
För övrigt så går det att klippa ned tänderna om råttorna vägrar underhålla sina tänder själv.
 
Sv: Pinnar till råttorna?

Zooaffärspersonal är ofta inget att lita på tyvärr :crazy:

//Zebran, som blev tillsagd att ge sina råttor med skabb vid köpet pellets... :crazy:
 
Sv: Pinnar till råttorna?

Råttorna är ute ur burarna flera timmar om dagen, har massor med saker i burarna.
Däremot gnager den ena inte på saker.. vet inte om det beror på att han inte gillas smaken.
Har svårt att se hur han skulle kunna vara understimulerad då han trivs med allt annat, det enda som krånglar är gnagningen och det för att han BARA gnager på buren (som är stor och luftig med massa saker att roa sig med), pinnar och liknande rör han inte.
Kanske är något han saknar i fodret, då gallret är av stål (?) under plasten..?



Vet mycket väl att det går att klippa tänderna om de inte underhåller dem själva.
Däremot finns en oro för att tänderna ska snirklas innåt och man inte ska upptäcka det i tid.
Råttan som dog för oss för ett par år sen, avlivades efter att vi ägt honom i några timmar.
Han kom i transport från stockholm och tidigare ägare hade inte "lagt märke" till tändernas missbildning.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har lite då och då funderat på att skaffa tamråttor någon gång i framtiden. De verkar vara så otroligt mysiga och är förskräckligt...
Svar
4
· Visningar
1 791
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp