Placentaomvridning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LucyShow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 738

LucyShow

Trådstartare
Har någon hört talas om placentaomvridning?

Hur löstes problemet (buköppning/annat) och hur snabbt gick det från symptom till ingrepp?

Hur gick det för föl/sto?

Övrigt?

Sv: Placentaomvridning?

Du menar inte livmoderomvridning?

Vi hade det förra året men då på en ko.;)

Anledningen var vad jag förstod iaf delvis att hon var äldre så de ligament o muskler som skulle hålla livmodern på plats var uttöjda.

Veterinär kom ut och vred rätt allt, kalven levde men dog såklart innan den kom ut, kossan överlevde men hämtade sig dåligt, avlivning o destruktionsbil.

Hörde om en sån händelse med en ngt annorlunda åtgärdsmetod och personen som var involverad är inom sjukvården så jag tror inte h*n sa fel.

Detta råkade mitt sto ut för på dygn ca 250. :eek:

Symptomen är kolikliknande, kramper, såg allmänt tagen ut, vidgade näsborrar = tyder på smärta. Hon låg i boxen när vi hittade henne så hur länge hon visat symptom vet jag inte eftersom det var vid morgonutfodringen. Jag ringde veterinär omedelbart. Vi trodde det var kolik och tog ut och gick lite med henne men hon bajsade normalt. Hon blev snabbt sämre (ca 15 minuter), krampade, sköt rygg, ville lägga sig så jag ringde vet igen. Vet kom snabbt och gjorde en rektalundersökning där hon stark misstänkte livmoderomvridning. Hon fick smärtstillande, kramplösande och direkt transport till klinik. Enl vet där hängde livet på minuter både för sto och föl och ca en timme efter vet där hemma undersökt henne låg hon på operationsbordet. Hon var mycket illa däran.
Dessbättre lyckades operationen och dagen efter när vi hälsade på henne stod hon och tuggade lite hö!!!:love:

Buken var öppnad 40-50 cm men hon mådde bra och fölet levde när de sydde igen henne. Det var ännu ovisst om fölet skulle klara sig men var det kvar mer än 24 timmar efter operationen var det goda chanser att det klarat sig bra. Dock visste man inte hur det var förrän den var född. Fölet kan få syrebrist under vridningen eller något kan hända vid narkosen.

Därefter var det boxvila en vecka och handledas mycket försiktigt fram till fölning. Hon fick inte springa, rulla, bralla eller något som ansträngde magen. Det var väldigt nervöst för så långt gången i dräktigheten väger föl och fostervatten o dyl en del.

Fölningen gick bra, fölet var normalt och ska visas på 3-årstest i år:bump:

Vad skönt! Det är precis en sån historia man vill höra, jag hoppas det går lika bra för detta lilla livet!

Placenta är det latinska namnet för livmoder, så det är samma sak.

Hörde om en sån händelse med en ngt annorlunda åtgärdsmetod och personen som var involverad är inom sjukvården så jag tror inte h*n sa fel.

Jag har också arbetat inom vården men någon placentaomvridning har jag aldrig hört talas om, utan avlossning isf-men det kanske finns........hur lyckas en placenta vrida sig när den liksom sitter fast-och utan att lossna?

Är det avlossning finns inget att göra, och det är klart i vårt fall med kossan, att kalven och även kon säkert hade överlevt ett snitt.

Nix, placenta är moderkaka, uterus om jag minns rätt är livmoder.

Ja, h*n pratade definitivt placenta och jag frågade t.o.m. (korkat jag vet men när jag väl frågat insåg jag hur dumt) om placentan var syre- likväl som näringstillförare så att säga och vad risken isåfall för syrebrist var.

Har googlat som en galning och hittar inget om placentaomvridning.. kan hon ha menat att placentan kom i kläm för att livmodern vred om sig? Usch vad dålig på det här jag är med anatomi..

Veterinären förklarade så här för mig;
På häst hänger livmodern ungefär som en ICA-kasse i ligament fästade vid ryggraden. När fölet blir stort kan det hända att när fölet snurrar runt "drar" livmodern med sig och ligamenten sträcks ut och riskerar att brista. Om det händer förblöder stoet inom några minuter. Vid vridningen kan syre (blod) tillförseln till fölet minska, eller placenta/delar av livmoder också få syrebrist vilket allvarligt hotar fölet. Om det är en korrekt beskrivning vet jag inte men det är så jag uppfattade det.

Om fölet fått syrebrist finns det en ökad riskt för att fölet blir en sk "Dummie" alltså har svårt att resa sig, sugreflexen är för svag, ingen orienteringsförmåga utan fortsätter försöka "gå igenom en vägg" och annat konstigt beteende. Detta kan vara snabbt övergående men tyvärr också bestående och då får man ta bort fölet.

Ok, då hänger det ju faktiskt ihop! Hoppas nu bara att det går som i ditt fall!

För några år sedan var det en artikel i Ridsport där två veterinärer hade rättat till en livmoderomvridning. De hade ett ridhus som de tog in stoet i, la henne ner och rullade på något vis en bred planka över magen på henne. Jag minns inte alla detaljer, kanske gör någon annan det?
Både sto och föl klarade sig.

Ja det får vi verkligen. Enligt veterinären var det inte många fall per år de fick in, en till två, och i de flesta fall slutatde det väl. Men det är ett allvarligt tillstånd och en buköppning är en buköppning dessutom med i foster inblandat.

Håller tumamrna.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
744
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Lyssnade lite på riksdagsdebatten om hundsmuggling och blir sååå beklämd. Nu hamnade jag mitt i och ärligt talat orkade jag inte lyssna...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka