Sv: Placentaomvridning?
Detta råkade mitt sto ut för på dygn ca 250.
Symptomen är kolikliknande, kramper, såg allmänt tagen ut, vidgade näsborrar = tyder på smärta. Hon låg i boxen när vi hittade henne så hur länge hon visat symptom vet jag inte eftersom det var vid morgonutfodringen. Jag ringde veterinär omedelbart. Vi trodde det var kolik och tog ut och gick lite med henne men hon bajsade normalt. Hon blev snabbt sämre (ca 15 minuter), krampade, sköt rygg, ville lägga sig så jag ringde vet igen. Vet kom snabbt och gjorde en rektalundersökning där hon stark misstänkte livmoderomvridning. Hon fick smärtstillande, kramplösande och direkt transport till klinik. Enl vet där hängde livet på minuter både för sto och föl och ca en timme efter vet där hemma undersökt henne låg hon på operationsbordet. Hon var mycket illa däran.
Dessbättre lyckades operationen och dagen efter när vi hälsade på henne stod hon och tuggade lite hö!!!
Buken var öppnad 40-50 cm men hon mådde bra och fölet levde när de sydde igen henne. Det var ännu ovisst om fölet skulle klara sig men var det kvar mer än 24 timmar efter operationen var det goda chanser att det klarat sig bra. Dock visste man inte hur det var förrän den var född. Fölet kan få syrebrist under vridningen eller något kan hända vid narkosen.
Därefter var det boxvila en vecka och handledas mycket försiktigt fram till fölning. Hon fick inte springa, rulla, bralla eller något som ansträngde magen. Det var väldigt nervöst för så långt gången i dräktigheten väger föl och fostervatten o dyl en del.
Fölningen gick bra, fölet var normalt och ska visas på 3-årstest i år