Plantera humle

pepp

Trådstartare
Jag och sambon har planer på att plantera humle i sommar, på båda kortsidorna, ser ut såhär:

13266056_10153374188881841_7131222720164580047_n_573f69269606ee0ff207466b.jpg


(ursäkta stöket :D )

Hur hade ni gjort, vad ska den växa upp på? En spalje? Ska man plantera den direkt i marken eller i krukor?

Och framförallt, när ska vi plantera? Vi bor i Norrbotten (i morse hade det varit frost O_o - snart juni liksom..) och ska man låta den gro upp lite inomhus först eller plantera den direkt senare i juni?
Såg att blomsterlandet hade nämligen och tänkte köpa därifrån..
 
Jag och sambon har planer på att plantera humle i sommar, på båda kortsidorna, ser ut såhär:

13266056_10153374188881841_7131222720164580047_n_573f69269606ee0ff207466b.jpg


(ursäkta stöket :D )

Hur hade ni gjort, vad ska den växa upp på? En spalje? Ska man plantera den direkt i marken eller i krukor?

Och framförallt, när ska vi plantera? Vi bor i Norrbotten (i morse hade det varit frost O_o - snart juni liksom..) och ska man låta den gro upp lite inomhus först eller plantera den direkt senare i juni?
Såg att blomsterlandet hade nämligen och tänkte köpa därifrån..
Det klassiska är ju att humle växer på en stör. Jag hade humlestör på min förra gård och det är rätt coolt hur bra humlen klättrar på stören! Den kan möjligtvis behöva lite hjälp igång, och den kan ramla ner i kraftig blåst - då får man hjälpa den genom att linda lite. Jag har dock ingen aning om hur man odlar i Norrbotten, bor i zon 1.
 
Jag och sambon har planer på att plantera humle i sommar, på båda kortsidorna, ser ut såhär:

13266056_10153374188881841_7131222720164580047_n_573f69269606ee0ff207466b.jpg


(ursäkta stöket :D )

Hur hade ni gjort, vad ska den växa upp på? En spalje? Ska man plantera den direkt i marken eller i krukor?

Och framförallt, när ska vi plantera? Vi bor i Norrbotten (i morse hade det varit frost O_o - snart juni liksom..) och ska man låta den gro upp lite inomhus först eller plantera den direkt senare i juni?
Såg att blomsterlandet hade nämligen och tänkte köpa därifrån..
 
Akta dig för humle... Förra ägarna planterade den vid ytterdörren till vårt hus. Den är minst sagt invasiv i de här trakterna så plantera den långt från huset är mitt råd. En stör i trädgården låter väl bra. Gräv ett hål i marken och fyll med lite planteringsjord bara. Kolla härdigheten på den du köper men tror den är rätt tålig för det mesta.:)
 
Jag har en gammal bild på mitt hus och där seer man att det fanns humle vid förstubron.

De rev bronoch hävde ut allt i skogen. I skogen växer humlen....

Humle virar sig uppåt. Så det bästa är att ha en stör. Professionella humleodlare, har jag sett, sätter trådar som humlen klättrar upp på. de klipper sedan ner tråden när det är dags att skörda.

Typ såhär
Humle110603.JPG
 
@pepp en varning, humle sprider sig väldigt lätt och tar död på annat runt omkring... I ert fall skulle jag satsa på klematis eller kaprifol (om den är härdig så högt upp) Men annars så växer humlen i allt som rör sig uppåt, vi har runt våran lyktstolpe vilket kan bli rätt häftigt på sensommaren när det börjar mörkna och ljuset tar sig ut genom bladen. Men sen hade de tidigare ägarna även satt på andra ställen och där börjar det bli besvärligt istället.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 817
Senast: Mirre
·
Trädgård & Växter Vi (läs: min sambo) restaurerar den parterr som var igenlagd då vi köpte huset (förra ägaren la igen den då hon flyttade utomlands)...
Svar
7
· Visningar
1 446
Senast: Lorpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp