Plåster på häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lancier
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 339
L

Lancier

En något udda fråga, men hur som helst: vad tror ni om att sätta plåster på min hästs skav när jag rider? Han har alltså fått ett "skavmärke" av ena bettringen där den ligger emot huden ganska högt upp, fick det en dag då det var varmt och han blev riktigt svettig efter ett jobbigt pass, förmodligen i kombination med att han haft en ny nosgrimma som haft en lite "skarp" kant i lädret (används inte nu).

Min tanke var alltså att testa med att sätta på ett sådant här runt litet plåster när jag rider, och sedan såklart ta bort det efter avklarad ridtur. Alternativet är att ställa av honom den tid det tar för skavsåret att läka, skulle gissa på 1-1½ vecka. Det är inte ett speciellt stort skav, men jag vill ju att det ska vara helt läkt innan jag börjar rida igen för att inte riskera att det går upp igen. Vill testa om det fungerar med plåster eftersom jag helst inte vill ställa av min häst, han har precis börjat komma igång efter en tids konvalescens.

Ska såklart bara testa om det fungerar, gör det inte det så gör det ju inte helt enkelt. Men vad tror ni, kan plåster funka? Någon annan idé?

Tack på förhand!

Sv: Plåster på häst?

Smörj skavet med Jukonsalva eller något liknande.
Linda mjuk tejp, typ kirurgtejp, på bettringen istället. :idea:

Smörjer skavet dagligen! :) Grejen är att jag tror att skavet kommer från "friktionen" av bettringen mot huden, och då tror jag snarare att kirurgtejp skulle göra det värre då jag tror att den blir "strävare" och inte glider lika lätt som bettringen. (Har kollat så att det inte är något vasst på bettringen.) Det var därför jag tänkte att bettringen kan få ligga an mot plåstret istället för skavet, haha!

Vad är Jukonsalva? Smörjer för tillfället med Helosan sol, det lämpligaste av det jag redan hade hemma och tycker att det har fungerat hyfsat, spec eftersom det ska vara lite antiseptiskt också.

Senast ändrad av en moderator:

Jukonsalva eller Idominsalva tycker jag har bättre läkeeffekt än Helosan. Är antiseptiska också. Finns i välsorterade mataffärer och apotek.
Kanske inte kirurgtejpen då. Det finns en annan tejp, minns inte namnet, som är mjukt och du slipper friktionen.
Bara en tanke.

Jag kladdar på läppsyl innan ridning om pålle får skav runt bettet. Försvarets hudsalva är den jag föredrar.

Du har inte möjlighet till att rida på bettlöst ett tag?

Annars skulle jag prova bettplattor om jag var du, då kommer ju inte bettet åt skavsåret :)

:confused: Är det inte lättare att testa att rida bettlöst?

Nej. Jag tror att skavet hinner läka innan jag provat ut vilket bettlöst alternativ som passar min häst bäst. Ska jag lägga ut pengar på det vill jag veta att jag köper det för hästen optimala. En mer ingående provning kan bli aktuell om skavproblemen fortsätter, men om det som jag hoppas snabbt går över så tror jag inte att det blir aktuellt. Kikade faktiskt på de bettlösa huvudlag som fanns när jag ändå var inne på ridsportaffär idag, men jag är ganska säker på att de jag såg (med någon "metallkrok" på sidorna) skulle ligga emot skavet även de.

Edit: svarar fler i samma.

Susanne: Det är nog något jag ska börja med! Dock har han ju nu en uppskavd "fläck" på några mm, som behöver skyddas från bettets friktion, och där har jag upplevt att det inte räcker med att smörja in (har testat). :)

Moonlightgarden: Se svar om bettlöst ovan. Tyvärr tror jag inte att bettplattor heller skulle fungera, eftersom det är av den nästan översta delen av bettringen han av någon anledning fått skav, sitter alltså ganska högt upp på sidan av mulen, precis i skarven där det börjar växa mer "ordentlig päls". Flera centimeter fattas för att bettplatta skulle täcka alltså :(

(Hör själv att jag låter negativ till alla förslag, men det är inte min mening! Skulle kanske egentligen lägga in en bild så att man lättare ser var skavet sitter, för det är så svårt att förklara. Får se om jag lyckas styra upp något.) Tack för tips och råd iaf!

Senast ändrad av en moderator:

om hästen fått skav av bettringen - prova att byta bett.
Hade provat att rida i grimma (remontgrimma med tyglar) eller hackamore, beroende på var såret ligger (svårt att orientera mig utifrån din beskrivning).

Nej. Jag tror att skavet hinner läka innan jag provat ut vilket bettlöst alternativ som passar min häst bäst. Ska jag lägga ut pengar på det vill jag veta att jag köper det för hästen optimala. En mer ingående provning kan bli aktuell om skavproblemen fortsätter, men om det som jag hoppas snabbt går över så tror jag inte att det blir aktuellt. Kikade faktiskt på de bettlösa huvudlag som fanns när jag ändå var inne på ridsportaffär idag, men jag är ganska säker på att de jag såg (med någon "metallkrok" på sidorna) skulle ligga emot skavet även de.

Edit: svarar fler i samma.

Susanne: Det är nog något jag ska börja med! Dock har han ju nu en uppskavd "fläck" på några mm, som behöver skyddas från bettets friktion, och där har jag upplevt att det inte räcker med att smörja in (har testat). :)

Moonlightgarden: Se svar om bettlöst ovan. Tyvärr tror jag inte att bettplattor heller skulle fungera, eftersom det är av den nästan översta delen av bettringen han av någon anledning fått skav, sitter alltså ganska högt upp på sidan av mulen, precis i skarven där det börjar växa mer "ordentlig päls". Flera centimeter fattas för att bettplatta skulle täcka alltså :(

(Hör själv att jag låter negativ till alla förslag, men det är inte min mening! Skulle kanske egentligen lägga in en bild så att man lättare ser var skavet sitter, för det är så svårt att förklara. Får se om jag lyckas styra upp något.) Tack för tips och råd iaf!

Det kanske går att hitta på ngt eget: tillverka större bettplattor själv i ngn mjukare plast(tex bigpack glasslåda ect).
Kommer skavet sedan tillbaka så skulle jag se över bettslingen-Bett?nosgrimma?
Lycka till
Tandläkaren

Hej!

Vet ju inte vad för bett du har men om du inte har fasta ringar på det- så pröva med fasta ringar!

Min tjej får tokskav av alla bett med "lösa" bettringar, men sitter ringarna fast är problemet borta!

/ Lavinia, som vet att det är dags att byta bett när häst får skav av bettet- aldrig i mungipan utan en bit därifrån. Fast jag smörjer det aldrig, bara låter det vara och byter till annat bett.

Släng ut en bild då :)

Isådanna fall så håller jag med övriga talare, prova ett bett med mindre ringar/fasta ringar.

Annars får du väll linda in hela hästen med nån linda elelr något, plåster tror inte jag på det skulle jag gissa på skulle lossna ganska snabbt.

min fick där emot skav av sitt raka bett med fasta ringar,väldigt små ringar på bettet typ som bridong bett...så de kan nog få skav av det mesta de som är känsliga...

De är väll bara testa, de kan ju inte hända något om du sätter dit ett plåster. Frågan är väll mest om det kommer att sitta kvar? :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 383
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 120
Senast: Mint
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår