Plönningelever fick svar på EU-protest

Sv: Plönningelever fick svar på EU-protest

Jag och min klassskickade också ett brev till jordbruksministern, för ett par år sedan.
Fick ett väldigt "common" svar- att de höll med om att det var hemskt med plågsamma djurtransporter och att de verkligen gjorde ALLT för att stoppa det.
"Tack för ditt brev".

Jo men visst, tjena.
 
Sv: Plönningelever fick svar på EU-protest

Jag och min klassskickade också ett brev till jordbruksministern, för ett par år sedan.
Fick ett väldigt "common" svar- att de höll med om att det var hemskt med plågsamma djurtransporter och att de verkligen gjorde ALLT för att stoppa det.
"Tack för ditt brev".

Jo men visst, tjena.

Ett jättebra initiativ från dig och din klass. Jag och många med mig har säkert sett dessa slaktfilmer från USA, Polen etc och blivit mycket uprörda.

Det ingen verkar förstå är att dessa transporter och den hanteringen förekommer i Sverige idag - här och nu. Det är så lätt att skjuta problemet ifrån sig och säga att andra länder sysslar med hästhantering på detta sätt - vi svenskar är inte ett dugg bättre....

Vi har Öresundsbron - bara att åka över med ett lass slakthästar och ta sig till Jylland. I stora uppsammlingstall förvaras slakthästarna till transporter kommer från Beligen och Frankrike. När uppköparna är på plats så börjar auktionen. Ett märke i rumpan visar visar vem som köpt vilken häst. Lastningen går bryskt tillväga.

På jylland kan du få upp till 15 000 kr för en slakthäst som skall vidare ned i Europa. SE UPP FÖR ANNONSER SOM VILL KÖPA SLAKTHÄSTAR. Vissa uppköpare annonserar i dagstidningar......
 
Sv: Plönningelever fick svar på EU-protest

Visst förekommer den hanteringen fortfarande. De som tror något annat är blåögda och lever i en skyddad verkstad.

För det första skänks hästar bort, eller säljs alltför billigt, av godtrogna ägare. Ofta handlar det om gamla hästar som egentligen borde få sluta sina dagar, men ägarna kan inte förmå sig att fatta det beslutet så de överlåter det på nästa ägare. Otroligt ansvarslöst!

Man måste ta ansvar för de djur man skaffat. Och att avliva en häst istället för att riskera att den hamnar på en slakttransport till Italien, det är att ta ansvar!

Immer
 
Sv: Plönningelever fick svar på EU-protest

Visst förekommer den hanteringen fortfarande. De som tror något annat är blåögda och lever i en skyddad verkstad.

För det första skänks hästar bort, eller säljs alltför billigt, av godtrogna ägare. Ofta handlar det om gamla hästar som egentligen borde få sluta sina dagar, men ägarna kan inte förmå sig att fatta det beslutet så de överlåter det på nästa ägare. Otroligt ansvarslöst!

Man måste ta ansvar för de djur man skaffat. Och att avliva en häst istället för att riskera att den hamnar på en slakttransport till Italien, det är att ta ansvar!

Immer

Jag har inte sett en enda kritisk granskning av vår svenska hästhantering inför slakt...men däremot polsk/engelsk/amerikanska filmer...

Ja - kalla det ansvarslösa ägare etc - men de finns i så fall i stor omfattning. Måste man stanna resonemanget där???....ansvarslösa ägare.....Oavsett ansvar eller ej - varför måste slakt näringen behandla hästar så illa timmarna/dagarna innan de skall dö. Blir köttet bättre, spar man på personalkostnader...

Jag tycker att man kan med gott fog kritisera den svenska hantering av slakthästar. Rimligtvis borde det vara enklare att börja påverka inhemska förhållanden.......att tro att man med att börja äta hästkkött hjälper till med någon förändring till det bättre - är för mig jättelöjligt..
 

Liknande trådar

Hästhantering Ber om ursäkt om detta inlägg hamnar fel men är helt ny på denna sida. Jag vet inte hur jag kom in på det hela men de senaste dagarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 333
Senast: ridinrank
·
  • Artikel
Hästnyheter (HP) Det är nu nästan bara hästar som gäller på Plönningegymnasiet. I helgen hölls den traditionella Plönningedagen där skolan visades...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp