Plötsligt sjuk

LaMaya

Trådstartare
Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget.

Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet på några dagar men tog mig ut idag. Såg direkt att något inte stämde med hästen då han bara stod och hängde i hagen. När jag kom fram till honom såg jag att alla 4 benen var rejält svullna och att han var påverkad, tog in honom och tog tempen som visade 38,6 vilket är 1 grad högre än normalt. Han kissade och åt sitt hö men det väldigt långsamt. Reagera också på att hans avföring var lite lösare än normalt, absolut inte lös men att det var inte så fast som han alltid annars brukar ha.

Kände igenom honom men hittar inget förutom att han ömmar när jag känner på svullnaden på höger fram och bak. Han är svullen mellan has och kota men inget nedanför eller ovanför. I övrigt ingen svullnad på kroppen. Han lyfter alla fyra utan problem.

Hästen är en fånghäst så jag har alltid det i bakhuvudet, men han har ingen puls i benen eller värme i hovarna utan värmen är uppe i lederna. Han går rent förutom att han är seg. Inget nytt har hänt i hans liv utan han går i samma hage med samma kompisar som han gjort i åratal. Äter bara hö, speedibeet och mineraler som han gjort de senaste åren.

Det enda jag kan komma på är att vi fått 2 nya hästar i stallet de senaste månaderna, dock har han ingen kontakt alls med dem vare sig i stallet eller ute. Även så har en annan häst i stallet haft liknande symtom för några dagar sen, dock då bara svullnad bak med feber. Vad kan det vara? Ett virus som går?
 
Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget.

Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet på några dagar men tog mig ut idag. Såg direkt att något inte stämde med hästen då han bara stod och hängde i hagen. När jag kom fram till honom såg jag att alla 4 benen var rejält svullna och att han var påverkad, tog in honom och tog tempen som visade 38,6 vilket är 1 grad högre än normalt. Han kissade och åt sitt hö men det väldigt långsamt. Reagera också på att hans avföring var lite lösare än normalt, absolut inte lös men att det var inte så fast som han alltid annars brukar ha.

Kände igenom honom men hittar inget förutom att han ömmar när jag känner på svullnaden på höger fram och bak. Han är svullen mellan has och kota men inget nedanför eller ovanför. I övrigt ingen svullnad på kroppen. Han lyfter alla fyra utan problem.

Hästen är en fånghäst så jag har alltid det i bakhuvudet, men han har ingen puls i benen eller värme i hovarna utan värmen är uppe i lederna. Han går rent förutom att han är seg. Inget nytt har hänt i hans liv utan han går i samma hage med samma kompisar som han gjort i åratal. Äter bara hö, speedibeet och mineraler som han gjort de senaste åren.

Det enda jag kan komma på är att vi fått 2 nya hästar i stallet de senaste månaderna, dock har han ingen kontakt alls med dem vare sig i stallet eller ute. Även så har en annan häst i stallet haft liknande symtom för några dagar sen, dock då bara svullnad bak med feber. Vad kan det vara? Ett virus som går?
Vi har precis haft liknande i vårat stall. Det började med att det kom en ny häst som drog med sig en virusinfektion. Ingen häst blev jättedålig utan det var mest hosta och allmänt låga. Feber i ett par dagar bara. Sen fick vi nån sekundär skit. Hästarna svullnade i benen runt om och kunde knappt röra sig. Detta var då vaskulit, inflammation i blodkärlen. Muskelvärdena var skyhöga så dom hade muskelsönderfall. Den ena hästen är nu bra igen och håller på att bygga upp nytt. Han har inte en muskel på kroppen längre. Min ena fick jag ta bort för det triggade nån streptocockbakterie som gjorde att hon fick en böld i svaljet och luftstrupen. Hon var gammal och det vete sjutton om hon hade klarat återhämtningen. Min andra fick inte den här sekundära smittan överhuvudtaget.
 

Har funderat på det, men tycker det skulle vara konstigt att två hästar i stallet får samma symtom samtidigt om det skulle vara det. Febern är ju inte jättehög heller och enligt stall ägaren äter han med god aptit nu efter att ha stått inne ett tag.

Min ponny hade anaplasma och blev väldigt dålig med över 40 graders feber och åt inget alls. Men kanske finns mildare varianter av symtomen också?
 
Vi har precis haft liknande i vårat stall. Det började med att det kom en ny häst som drog med sig en virusinfektion. Ingen häst blev jättedålig utan det var mest hosta och allmänt låga. Feber i ett par dagar bara. Sen fick vi nån sekundär skit. Hästarna svullnade i benen runt om och kunde knappt röra sig. Detta var då vaskulit, inflammation i blodkärlen. Muskelvärdena var skyhöga så dom hade muskelsönderfall. Den ena hästen är nu bra igen och håller på att bygga upp nytt. Han har inte en muskel på kroppen längre. Min ena fick jag ta bort för det triggade nån streptocockbakterie som gjorde att hon fick en böld i svaljet och luftstrupen. Hon var gammal och det vete sjutton om hon hade klarat återhämtningen. Min andra fick inte den här sekundära smittan överhuvudtaget.

Oj, det där lät inget kul 😞.
Fick ni någon klarhet i vad det var för virusinfektion och vad de sekundära berodde på?

Det konstiga tycker jag är att de två hästarna som är drabbade inte har någon närkontakt med de två nya. De går inte i samma hage eller står bredvid dem i stallet. Och ingen har varit iväg heller. Kan inte heller se varför dessa två skulle ha sämre immunförsvar än de övriga, förutom att min då är en fånghäst om det har en betydelse.
 
Min ena häst fick liknande förrförra året. Var riktigt dålig men inget hittades på proverna mer än tecken på att hon hade en infektion men det var inga höga värden. Anaplasmaprovet visade inget heller. Hon hade inte träffat några nya hästar och ingen som hade varit i ett annat stall hade varit i närheten av mina hästar. När jag kom ut för att ge hästarna hö var hon inte som vanligt utan verkade hängig och bara någon timme senare var benen svullna från has till kota och hon hade feber och den steg snabbt. Nu minns jag inte exakt hur lång tid det tog men någon vecka hade hon feber och svullna ben iallafall. Jag kylde benen med kyldamasker för att få ner tempen då hon inte tål NASID. Min andra häst blev aldrig sjuk men någon typ av virusinfektion lär det ju ha varit.
 
Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget.

Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet på några dagar men tog mig ut idag. Såg direkt att något inte stämde med hästen då han bara stod och hängde i hagen. När jag kom fram till honom såg jag att alla 4 benen var rejält svullna och att han var påverkad, tog in honom och tog tempen som visade 38,6 vilket är 1 grad högre än normalt. Han kissade och åt sitt hö men det väldigt långsamt. Reagera också på att hans avföring var lite lösare än normalt, absolut inte lös men att det var inte så fast som han alltid annars brukar ha.

Kände igenom honom men hittar inget förutom att han ömmar när jag känner på svullnaden på höger fram och bak. Han är svullen mellan has och kota men inget nedanför eller ovanför. I övrigt ingen svullnad på kroppen. Han lyfter alla fyra utan problem.

Hästen är en fånghäst så jag har alltid det i bakhuvudet, men han har ingen puls i benen eller värme i hovarna utan värmen är uppe i lederna. Han går rent förutom att han är seg. Inget nytt har hänt i hans liv utan han går i samma hage med samma kompisar som han gjort i åratal. Äter bara hö, speedibeet och mineraler som han gjort de senaste åren.

Det enda jag kan komma på är att vi fått 2 nya hästar i stallet de senaste månaderna, dock har han ingen kontakt alls med dem vare sig i stallet eller ute. Även så har en annan häst i stallet haft liknande symtom för några dagar sen, dock då bara svullnad bak med feber. Vad kan det vara? Ett virus som går?

Vi hade precis samma symptom på ett helt gäng hästar i stallet i höstas, det berodde på ett virus. Hästarna fick tjocka ben, lösa magar och tempade upp (låg omkring 38,6-39,2) . Febern varade 1-2 dagar, de tjocka benen o lösa magen något längre. Vissa hästar hade alla symptom, några bara lite tjocka ben o någon bara lös i magen. Vi hade kontakt med veterinär och fick svaret att det var ett ofarligt virus som gick runt i området, som satte sig på magarna. Ingen fara alls utan bara att vänta ut det :). Sen höll vi oss naturligtvis hemma i 3 v efter sista symptom och var noga med klädbyten etc för att inte smitta andra.

Så på din beskrivning låter det verkligen som något liknande, och jag hade inte varit orolig. Så länge hästen ändå äter och verkar ok i övrigt. Men som sagt, det är troligen smittsamt så bör isoleras / stänga stallet tills ni vet. Särskilt om ni haft en häst för några dagar sedan med liknande symptom, oavsett feber.
 
Oj, det där lät inget kul 😞.
Fick ni någon klarhet i vad det var för virusinfektion och vad de sekundära berodde på?

Det konstiga tycker jag är att de två hästarna som är drabbade inte har någon närkontakt med de två nya. De går inte i samma hage eller står bredvid dem i stallet. Och ingen har varit iväg heller. Kan inte heller se varför dessa två skulle ha sämre immunförsvar än de övriga, förutom att min då är en fånghäst om det har en betydelse.
Virusinfektionen vet vi inte vad det var. Den gick över av sig själv. Vi hade redan där kontakt med vet men dom tyckte inte att dom behövde komma ut om det inte såg ut att gå över. Det sekundära kom av virusinfektionen. När vi trodde att det var över.
Dom två som smittades först stod på var sin sida av den nya hästen så dom hade ju tyvärr kontakt. Dom insjuknade samma dag som den nya hästen flyttade. Efter 2 veckor. Sen smittades den som jag fick ta bort av min andra. Men hon typ bara hostade lite i 3 dagar eller nått och sen var det bra. En vecka efter det så kom det andra. Den andra hästen som blev dålig har dåligt immunförsvar. Han har haft falsk kvarka för några år sedan och har efter det utvecklat dammallergi och har sämre immunförsvar numera.
 
Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget.

Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet på några dagar men tog mig ut idag. Såg direkt att något inte stämde med hästen då han bara stod och hängde i hagen. När jag kom fram till honom såg jag att alla 4 benen var rejält svullna och att han var påverkad, tog in honom och tog tempen som visade 38,6 vilket är 1 grad högre än normalt. Han kissade och åt sitt hö men det väldigt långsamt. Reagera också på att hans avföring var lite lösare än normalt, absolut inte lös men att det var inte så fast som han alltid annars brukar ha.

Kände igenom honom men hittar inget förutom att han ömmar när jag känner på svullnaden på höger fram och bak. Han är svullen mellan has och kota men inget nedanför eller ovanför. I övrigt ingen svullnad på kroppen. Han lyfter alla fyra utan problem.

Hästen är en fånghäst så jag har alltid det i bakhuvudet, men han har ingen puls i benen eller värme i hovarna utan värmen är uppe i lederna. Han går rent förutom att han är seg. Inget nytt har hänt i hans liv utan han går i samma hage med samma kompisar som han gjort i åratal. Äter bara hö, speedibeet och mineraler som han gjort de senaste åren.

Det enda jag kan komma på är att vi fått 2 nya hästar i stallet de senaste månaderna, dock har han ingen kontakt alls med dem vare sig i stallet eller ute. Även så har en annan häst i stallet haft liknande symtom för några dagar sen, dock då bara svullnad bak med feber. Vad kan det vara? Ett virus som går?
Nyligen vaccinerat?
 
Ja, min unghäst fick något liknande i december. Han var jättedålig.
Togs massor med prover men inget som gav något svar på vad det var.
Han blev ganska mycket sig själv den tredje dagen, var väldigt tjock i benen bara i ca 10 dagar sen.
 
Påminner lite om det jag haft de senaste dagarna, bortsett från svullnaden. En morgon stod hästen med 40 graders feber, åt och drack inget. Veterinären kom ut och konstaterade att han var förstoppad utöver detta (eller pga av detta, hönan eller ägget verkligen). Muskelsönderfall enligt prover, han hade ju fått en spark i buken några dagar innan så kanske den som förvårade förstoppningen, vem vet. Det var verkligen ett "det kan vara detta, eller en kombo av detta" scenario. Han blev sämre och sämre, med förstoppningen vill man ju få hästen att röra på sig men med febern ska han helst hållas stilla vilket satte oss i ett moment 22. Ta bort mat om det är kolik, försöka få honom att äta för allmäntillståndets skull. Så det blev långsamma betespromenader för hand som kompromiss. Hade tur att veterinären kom ut regelbundet och vi satte dropp, gav smärtstillande och när levern till sist visade påverkan blev ordinationen "han får äta vad som helst, så länge han äter" annars skulle det bli sondning. Melass över all tänkbart foder och till sist hittade vi att betfor och morötter med lite krafft gick ner efter mycket petande. Höet ville sig inte alls dock utöver något petande. Troligtvis magsår så omeprazol och betning för hand 3x45 min eftersom blött gräs fortsatt gick ner enklare.

Nu är vi äntligen feberfria, aptiten kommer tillbaka mer och mer speciellt ute i sjukrutan. Vad det var är vi faktiskt inte helt hundra på fortsatt. Eller som vet sa "Ibland bara får dem något"
 
Oj, det där lät inget kul 😞.
Fick ni någon klarhet i vad det var för virusinfektion och vad de sekundära berodde på?

Det konstiga tycker jag är att de två hästarna som är drabbade inte har någon närkontakt med de två nya. De går inte i samma hage eller står bredvid dem i stallet. Och ingen har varit iväg heller. Kan inte heller se varför dessa två skulle ha sämre immunförsvar än de övriga, förutom att min då är en fånghäst om det har en betydelse.
Men de står i samma stall? Då delar de luft och har samma ventilation.

Är det personal som hanterar alla hästarna? Har de använt skyddskläder när de hanterat de nya hästarna? Annars kan personalen fört över virus på händer eller kläder mellan hästarna.

Det enda sättet att undvika smitta är att hålla nya hästar i ett helt separat stall och hagar som ligger på litet avstånd från övriga hagar och stallbyggnader. Personalen som hanterar de nya hästarna ska ha skyddskläder (eller byta kläder men vem orkar det?) samt tvätta och sprita händerna noggrant när de hanterat nya hästar. Detta bör man hålla i ett par/några veckor (kan inte den exakta rekommendationen). Hästarna som är isolerade måste också ha sina egna hinkar, grimskaft, borstar mm. Allt måste hållas åtskilt. Annars finns ALLTID risk för smitta.

Och ofta blir inte alla i en besättning sjuka när det går smittor. Och varför vissa blir smittade och andra inte är svårt att säga.
 
Står de i samma stall kan de få smittan utan att ha direktkontakt. Luftburna smittor kan lätt sprida sig 50 m i luften och de hamnar då även på människors kläder, hästarnas utrustning mm mm. Ofta är det så med virussjukdomar att man kan vara resistent mot ett visst virus om man haft det eller ett mycket likt virus tidigare. Det är inte heller säkert att man blir sjuk även om man "borde" bli det, allt beror på hur snabbt immunförsvaret hinner reagera.
 
Troligtvis var det en allergisk reaktion som båda fått via något de ätit. Båda hade en dag med en febertopp och sen försvann febern. Svullnaden i benen försvann helt på den ena efter 4 dagar och min blir bättre dag för dag så förhoppningsvis har det gått över helt dag 4 för honom också. Utöver det var båda sig själva i sitt allmäntillstånd dagen efter att febern lagt sig. Så troligtvis är vintervädret orsaken till symtomen hos våra.
 
Troligtvis var det en allergisk reaktion som båda fått via något de ätit. Båda hade en dag med en febertopp och sen försvann febern. Svullnaden i benen försvann helt på den ena efter 4 dagar och min blir bättre dag för dag så förhoppningsvis har det gått över helt dag 4 för honom också. Utöver det var båda sig själva i sitt allmäntillstånd dagen efter att febern lagt sig. Så troligtvis är vintervädret orsaken till symtomen hos våra.

Som jag skrev innan , symptomen är precis samma som vi hade på våra i höstas vilket berodde på ett virus. De flesta hade feber 1 dag och var tjocka i benen under några dagar efter... Våra hästar var enbart påverkade i allmäntillståndet den dag de hade feber, därefter som vanligt.. Jag hade behandlat det som virus och undvikit kontakt med hästar etc i andra stall (om ni inte testat och vet säkert att det är allergi).
 
Har funderat på det, men tycker det skulle vara konstigt att två hästar i stallet får samma symtom samtidigt om det skulle vara det. Febern är ju inte jättehög heller och enligt stall ägaren äter han med god aptit nu efter att ha stått inne ett tag.

Min ponny hade anaplasma och blev väldigt dålig med över 40 graders feber och åt inget alls. Men kanske finns mildare varianter av symtomen också?

Troligare är det väl ett virus. Men ja, jag har varit med om att det drabbat flera hästar samtidigt - hög belastning av fästingar och anaplasma i deras miljö - och att det yttrat sig på ganska olika sätt. Så jag skulle kanske inte utesluta det helt, men det lär ju visa sig med veterinärbesök. Hoppas det bättrar sig snart! :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
642
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp