AgentCarter

Trådstartare
Jag ska göra ett diagram där jag plottar pH
Men vad 17 är det, "plotta" kan det bli mer försvenskat??

Har redan gjort massa diagram för pH med där varje pH har en en egen punkt, hur kan man plotta mer än så?

Fy tusan för dåliga instruktioner...
 
Sv: Plotta pH

Plottar pH mot vad? Du måste ha en "enhet" på både y-axeln och x-axeln. Men det låter ju som att du redan är klar med uppgiften på din beskrivning :)
 
Sv: Plotta pH

Svarar båda

"Bestäm pKa för ättiksyra genom att plotta pH som funktion av log([HA]/[A-]) för
titrervärdena fram till en punkt innan ekvivalenspunkten.
pKa erhålls ur räta linjen för punkterna enligt ekvationen pKa= pH + log([HA]/[A-])."

(har gjort som instruktionerna (finns utförligare) och det gick urkasst så gjorde på enklare sätt som gav rätt)

Var min labbkompis som började prata om diagram plottade mot ph.

Och vad är egentligen plottad?
 
Sv: Plotta pH

Har oxå hållit på med såna diagram, får man till det rätt i excell, så går ju pka att läsa av lätt :)
Sen vad "plotta" betyder egentligen vet jag inte, men jag tänker väl att dte är när man har värden som man ställer upp mot varandra, och får en punkt. Har inte funderat över det så mkt :p
 
Sv: Plotta pH

Haha, jag kanske överkomplicerar saker ;)

I de fortsatta instruktionerna fick vi (kassa) förklaringar till hur vi skulle räkna ut pKa, jag tog istället och räknade ut Ka och använde det för pKa.

Vet bara att labbpartner kommer få krupp på mig om jag inte gör något:p
 
Sv: Plotta pH

ar det inte en forsvenskning av Engelskan's "plot"?

(vilket ar precis vad du gjort later det som)
 
Sv: Plotta pH

Jag tror också att det är svengelska. Plot och plotting i matlab är iaf ett diagram som byggs upp på punkter (plots).
 
Sv: Plotta pH

Jo, det är det. Men hjälpte inte mycket att googla det:p

Men kom fram till att de ville ha det som en funktion av log([HA]/[A-]), tråkigt bara att alla mina HA världen är felaktiga då jag saknar n (Ha, start).

Så trött på denna uppgiften nu:p
 
Sv: Plotta pH

Jag tror att "plotta" är en försvenskning för to plot (rita/märka ut), dvs. ett göra ett punktdiagram.

Det är alltid vad jag syftar på när jag säger att jag ska plotta något. :)

Edit: Märkte att flera hann svara innan mitt blev skickat, seeeeegt internet :P
 
Sv: Plotta pH

Fick rätt efter mycket svärande:p

Hade dock uppskattat att de skrev "visa i ett punktdiagram" t.ex.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 514
Senast: MML
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 695
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 603
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har hittills en nykter vecka och så ska den få fortsätta. Jag såg att flera var oroliga för mig och det vill jag absolut inte att...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
58 898
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp