Plugga upp betyg

machafuko

Trådstartare
Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av att plugga upp och läsa till ämnen från gymnasiet?
Jag har inte värdelösa betyg men behöver läsa upp något betyg i några få ämnen för att komma in på drömutbildning. Någon kurs jag behöver läsa har jag aldrig läst på gymnasiet och jag förstår det då som att jag är berättigad till Csn (tänkte förövrigt läsa via NTI-skolan om någon har åsikter om dem).

Men sedan behöver jag även läsa upp någon av de betygen jag har idag. Förut vill jag vara säker på att man inte var berättigad till CSN för kurser man tidigare läst och klarat av. Nu när jag söker på det verkar det dock bara stå på NTI-skolans hemsida att kurserna kan läsas med studiemedel. Har försökt söka på CSNs hemsida men hittar inget där heller bortsett från att man inte får studiemedel för vissa Hp som man inte klarat.

Har ni här inne någon koll? Antar att jag inte får csn när jag ska plugga och då får jag väl bara försöka skaffa mig ett timjobb. :p
 
Har ingen koll på hur det funkar när man ska läsa upp betyg, men kolla upp hur det ligger till med antagning via högskoleprovet. Beroende på hur dina betyg ser ut och hur antagningen till programmet du vill gå ser ut kanske det är lättare att komma in via högskoleprovet. Som exempel så behövde man i princip högsta betyg i allt för att komma in på det program jag just gått färdigt, men "bara" 1,3-1,6 på högskoleprov (beroende på studieort).
 
Har ingen koll på hur det funkar när man ska läsa upp betyg, men kolla upp hur det ligger till med antagning via högskoleprovet. Beroende på hur dina betyg ser ut och hur antagningen till programmet du vill gå ser ut kanske det är lättare att komma in via högskoleprovet. Som exempel så behövde man i princip högsta betyg i allt för att komma in på det program jag just gått färdigt, men "bara" 1,3-1,6 på högskoleprov (beroende på studieort).

Har gjort högskoleprovet men jag har större chans att komma in med betyg! :o:D
 
Får man verkligen plugga upp (godkända) gymnasiebetyg numera?

Är tämligen säker på att det har ändrats pga platsbristen till kurserna. Man får nog bara plugga kurser som man antingen har streck eller IG i, och kurser man inte har läst alls.
 
Är tämligen säker på att det har ändrats pga platsbristen till kurserna. Man får nog bara plugga kurser som man antingen har streck eller IG i, och kurser man inte har läst alls.

Exakt, det var min tanke också. Det verkar ändå som att möjligheten fortfarande finns men att man får göra en prövning genom att läsa in ämnet på egen hand och sedan tenta av det.

(Relevant info längst ner på sidan)
http://www.komvuxutbildningar.se/Om_att_studera_paa_komvux_vuxenutbildning__d653.html
 
Exakt, det var min tanke också. Det verkar ändå som att möjligheten fortfarande finns men att man får göra en prövning genom att läsa in ämnet på egen hand och sedan tenta av det.

(Relevant info längst ner på sidan)
http://www.komvuxutbildningar.se/Om_att_studera_paa_komvux_vuxenutbildning__d653.html

Ja men länken där gav ju svar på mina frågor. Tusan vad bra det är att fråga bukefalos om saker man inte själv hittar när man söker :D
 
Jag läste upp betyg från gymnasiet, men det är flera år sen nu.
Dels läste jag om flertal kurser på komvux, alltså kurser jag redan hade G eller VG i men där jag behövde MVG. Fick CSN för detta.

Tentade även upp ett gäng kurser via min gymnasieskola. Det var sådana kurser som inte fanns på komvux (jag gick naturbruk så det var tex traktorkörning, djurvård och liknande).
Då fick jag hjäp av skolan att planera vad jag behövde göra för att få önskvärt betyg och så kostade det 500 kr per kurs. Inget CSN.

Iallafall för några år sdan skiljde det sig mellan kommunerna huruvida man fick läsa upp redan godkända ämnen via komvux eller ej. Min kommun hade inga restriktioner alls.
Däremot hamnar man ju i en särskild urvalsgrupp i antagningen, men det ställde inte till några problem för mig iaf.
 
Mig veterligt är det så att om man har ett slutbetyg, så går det inte att höja sitt snitt genom att plugga upp andra ämnen. Det är endast om det nya ämnet ger visd behörighet det har någon betydelse.
 
Jag har läst kurser jag hade ig i samt läst till några kurser, har alltså grund behörigheten fixad.
Saknar fortfarande kurser (mer matte, kemi osv) för att kunna studera vidare till det jag vill. Dessa få jag inte läsa på komvux då de säger att jag har grund behörigheten och hänvisar mig till basår. Basår kommer jag inte in på utan högt på hp, vilket jag inte lyckas med. Så jag la ner studierna helt ett tag nu
 
Mig veterligt är det så att om man har ett slutbetyg, så går det inte att höja sitt snitt genom att plugga upp andra ämnen. Det är endast om det nya ämnet ger visd behörighet det har någon betydelse.
Det stämmer inte, man höjer sitt snitt men hamnar i en annan urvalsgrupp med detta. Alltså söker man i två urvalsgrupper med två olika snitt.
 
Kan man fortfarande läsa upp sina betyg på komvux för att höja sitt snittbetyg?
Svar: Alla som har IG i en eller flera gymnasiekurser har rätt till klassrumsundervisning i dessa kurser i sin egen hemkommun, detta för att kunna få ett komplett slutbetyg. Fram tills för ett par år sedan var det väldigt populärt att plugga på komvux för att läsa upp sina gymnasiebetyg, för att öka sina chanser att komma in på en högskoleutbildning, alltså att läsa upp kurser. Numera har man i många kommuner tagit bort möjligheten att delta i själva undervisningen på komvux för att läsa upp betygen. Däremot har du alltid rätt att göra en så kallad prövning för att höja ett betyg. Vad en prövning är kan du läsa mer om nedan. Kontakta Studie och yrkesvägledaren i den hemkommun för att se vad de har för regler i din kommun och hur de tar beslut i ditt fall.

Vad betyder och innebär prövning?
Svar: Prövning innebär att du läser in en komvuxkurs på egen hand och sedan tentar av hela kursen vid ett eller ett par tillfällen. Oftast ingår både ett skiftligt och ett muntligt prov som avgör vilket betyg du får på kursen.

Har alla rätt att göra prövning för att höja sina betyg via komvux?
Svar: Ja, alla har rätt att göra en prövning i vilken kommun som helst till en kostnad av max 500 kr.


Källa: komvuxutbildningar.se
 
När jag läste komvux kunde man betala för att få göra prövning i ämnen man hade godkänt i sedan innan och nu ville höja betyget i, så där kunde man inte gå om kursen utan fick plugga på egen hand inför ett stort prov i ämnet. Tror detta gällt i samtliga av de kommunerna jag bott i de senaste 4 åren, men skiljer sig säkerligen lite åt var man bor i landet.
 
Läste upp ett IG betyg i matte på komvux för 4år sen eller nått. Fick välja om jag ville läsa upp andra betyg på samma gång medan jag ändå var inskriven på komvux. Oklart om det går att göra så fortfarande dock.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag har pluggat heltid på universitet 2 år och har nu påbörjat sista året. Har alltså 120 hp då jag är i fas med allting. Jag läste...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 175
Senast: Badger
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började...
2
Svar
22
· Visningar
2 802
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 807
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp