Bukefalos 28 år!

Pölsa - kommer förlovningen brytas?

Murphy

Trådstartare
Nu är vi här igen. Murphy och Murphys sällskapshen lagar mat ihop. Och hamnar i klinch (detta har hänt tidigare kring ämnet stuvade makaroner).

Partnern menar att färdig pölsa på konserv från affärn skall kokas varm. I gryta med vatten alltså.

Murphy vet bättre och menar att pölsan kokas när den går från djur och gräs till maträtt, så att säga. Sedan ska den bara fräsas varm i en panna med lite smör.

Kan vi nu enas om att den tilltänkta äkta hälften inte bara är teknolog i grunden, utan även komplett vettlös!?

OM pölsan skall kokas om, har jag som motkrav att också all färdig krögarpytt på påse i framtiden skall kokas varm istället för fräsas i panna. Serveras med kokt ägg istället för stekt. Märkligt nog bjöd detta på motstånd i fiendeled. Men omkokt pölsa är tydligen helt normalt... :cautious:
Så - kommer Murphy att kunna ingå det äkta ståndet, eller hellre ta sitt gjutjärn och gå?
 
Fattar ingenting av din trådstart 😂 Vad är ens pölsa och äter folk alltså det fortfarande 😅
Ja. Vi kikar på Stockholm Open och sir Andy Murray lirar. Karln är från skottland och är uppvuxen med Haggis - pölsa är fan ganska nära. En annan förklaring är att Murph i 40 år käkat hemlagad pölsa på lika hemskjuten älg och tänkte fortsätta med pölsa ett tag till. Oavsett Andy Murray och ATP.
 
Nu är vi här igen. Murphy och Murphys sällskapshen lagar mat ihop. Och hamnar i klinch (detta har hänt tidigare kring ämnet stuvade makaroner).

Partnern menar att färdig pölsa på konserv från affärn skall kokas varm. I gryta med vatten alltså.

Murphy vet bättre och menar att pölsan kokas när den går från djur och gräs till maträtt, så att säga. Sedan ska den bara fräsas varm i en panna med lite smör.

Kan vi nu enas om att den tilltänkta äkta hälften inte bara är teknolog i grunden, utan även komplett vettlös!?

OM pölsan skall kokas om, har jag som motkrav att också all färdig krögarpytt på påse i framtiden skall kokas varm istället för fräsas i panna. Serveras med kokt ägg istället för stekt. Märkligt nog bjöd detta på motstånd i fiendeled. Men omkokt pölsa är tydligen helt normalt... :cautious:
Så - kommer Murphy att kunna ingå det äkta ståndet, eller hellre ta sitt gjutjärn och gå?
Tag ditt gjutjärn och GÅ!!
GÅ medans du har förståndet kvar - jösses, kokt pölsa :eek: Helgerån säger PV (pölsans vänner) :mad:

I din tidigare tråd (stuvade makaroner) så upplevde jag att ni var som skapta för varandra - men något har ju hänt i erat förhållande :cautious:
 
Där går väl ändå gränsen. Koka pölsa?!
Nu är jag uppvuxen på hemlagad pölsa, men när den varit kyld så kokas den såklart inte igen. Herregud..
En må vara liberal och öppensinnad - men vid pölsa går en definitiv gräns! :D

Minns en strip av Jan Berglin där gränsen går vid bofinkar, folkmord och glögg.
Paragraf pölsa torde vara i samma kompendium.
 
Nu är vi här igen. Murphy och Murphys sällskapshen lagar mat ihop. Och hamnar i klinch (detta har hänt tidigare kring ämnet stuvade makaroner).

Partnern menar att färdig pölsa på konserv från affärn skall kokas varm. I gryta med vatten alltså.

Murphy vet bättre och menar att pölsan kokas när den går från djur och gräs till maträtt, så att säga. Sedan ska den bara fräsas varm i en panna med lite smör.

Kan vi nu enas om att den tilltänkta äkta hälften inte bara är teknolog i grunden, utan även komplett vettlös!?

OM pölsan skall kokas om, har jag som motkrav att också all färdig krögarpytt på påse i framtiden skall kokas varm istället för fräsas i panna. Serveras med kokt ägg istället för stekt. Märkligt nog bjöd detta på motstånd i fiendeled. Men omkokt pölsa är tydligen helt normalt... :cautious:
Så - kommer Murphy att kunna ingå det äkta ståndet, eller hellre ta sitt gjutjärn och gå?
Som någon som blivit serverad denna mystiska rätt ett antal gånger under barndomen funderar jag på om jag någonsin såg hur den ska tillredas. Minnet ger tyvärr inga ledtrådar. Jag minns dock alltför väl hur jag brukade peta runt i den med gaffeln på tallriken och stilla undra om det kunde vara så hjärnan såg ut när den kokats.

Den inre veganen växte starkt redan då.

Och på B svarar jag Dumpa. Bara för att. :p
 
Kan dock efter en timmes (oväntat intensiv) vederläggan göra någon slags dementi:

avsikten var aldrig att koka om pölsan i ymningt med vatten. Bara att värma den i en kastrull. Utan smör. Men med vatten (mängd ospecificerad). För att den inte ska brännas.
Sagt av en person som lagar mat i stekpanna HELT utan stekyta, vägrar gjutjärn och äter kokt ägg med rinnande både gula och vita (någon slags membran av koagulat räcker tydligen för att signifikans för kokmånen).

Jag lever samman med en högst älskvärd person, men alltså... handlaget i köket... skiljer ju en del.
Lika roligt varje gång det uppkommer märkligheter. Efter en 15 år är jag fortfarande fortsatt förvånad på regelbunden basis... :heart
 
Nu köper jag alltid pölsa på korv, inte i burk. Men koka? Jag är stolt stekare (!?) av pölsa och kommer fortsätta med det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp