Pojke frias från sexuellt övergrepp pga Hovrättens osäkerhet kring ordet ”pulla”

Rosett

Trådstartare
Jag blir bara så trött. Det kan inte vara rimligt att så vanliga ord ska orsaka sådant huvudbry i hovrätten? Borde man inte klarlägga redan tidigt i utredningen vad som menas, om det är några oklarheter?

Enligt tidningen skriver Göta hovrätt i domen att både den tilltalade och målsäganden har svarat att de brukade använda ordet ”pulla” i betydelsen att föra in fingrar i vaginan. Åklagaren menade att det var så han menade i sms:et.

Döms för sexuellt ofredande​

Trots det så friade hovrätten pojken för sexuellt övergrepp då det fanns en osäkerhet kring hur genomtänkt pojkens ordval var och hans låga ålder vid tillfället. I förhör nekar han till betydelsen av ordet som åklagaren menar.

Jag förstår inte. Hade pojken svarat att "pulla" för honom innebär att föra in fingrar, eller nekade han den betydelsen?
 
Jag trodde att ett sånt agerande idag räknas som våldtäkt, inte "bara" sexuellt övergrepp? Har vi inte kommit fram till att fingrar eller k*k eller annat redskap är likvärdiga?

Jo, men det verkar som att domstolar numera inte bedömer det som sexuellt övergrepp om det används ett ord som de själva inte använder i dagligt tal. För de är uppenbarligen helt oförmögna att fråga vad personen menar eller fråga någon som är mer kunnig inom modernt språk...
 
Jag trodde att ett sånt agerande idag räknas som våldtäkt, inte "bara" sexuellt övergrepp? Har vi inte kommit fram till att fingrar eller k*k eller annat redskap är likvärdiga?

Det "ska" väl räknas som våldtäkt, om jag förstår lagtexten rätt.

6 kap. Om sexualbrott​


1 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år. Detsamma gäller den som förmår en person som inte deltar frivilligt att företa eller tåla en sådan handling. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan aldrig anses delta frivilligt om
1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,
2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller
3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.

Om brottet är mindre grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
 
Ja, det ska det.

Jag förmodar att tingsrätten gjorde en annan bedömning dock.

2 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför en annan sexuell handling än som avses i 1 §, döms för sexuellt övergrepp till fängelse i lägst sex månader och högst två år.

I och med att pojken dömdes för sexuellt övergrepp förmodar jag att tingsrätten ansåg att det inte är jämförligt med samlag, vilket ju också låter lite märkligt, tycker jag.
 
Jo, men det verkar som att domstolar numera inte bedömer det som sexuellt övergrepp om det används ett ord som de själva inte använder i dagligt tal. För de är uppenbarligen helt oförmögna att fråga vad personen menar eller fråga någon som är mer kunnig inom modernt språk...
Men kan man ens räkna pulla till modernt språkbruk? Tänker att det var ett ganska så väletablerat begrepp redan när jag var tonåring för över 20 år sedan.
 
Jag trodde att ett sånt agerande idag räknas som våldtäkt, inte "bara" sexuellt övergrepp? Har vi inte kommit fram till att fingrar eller k*k eller annat redskap är likvärdiga?
Jag tror att om man med pulla menar att vara på klitoris är det sexuellt övergrepp men om man med det menar att fingrar var inne i slidan var det våldtäkt.

Jag är inte så hemma på uttrycket men hade fått intrycket någon gång när jag var ung av att uttrycket hade med klitoris att göra. Om det är så också domarna uppfattade betydelsen av ordet från när de var unga så kan det vara där diskrepansen är. Men det är fortfarande jättekonstigt att man tar in sin egen eventuella (och kanske gamla) betydelse av ett ord som två personer tydligt sagt har en annan betydelse för dem. Lite som om någon funderade över om man menade våtmark eller kön med fitta.

Dock är det i Wiktionary solklart att det betyder föra upp fingrar i slida eller anus (jag hade inte trott det skulle stå så totalt solklart, hade trott det skulle vara typ -sexuellt stimulera eller ngt) så det är faktiskt väldigt konstigt.

Rfsu är mer vaga och pratar om klitoris främst.
https://www.rfsu.se/sex-och-relatio...ik-och-praktik/pettingsmeksex/hur-pullar-man/
 
Senast ändrad:
Jag tror att om man med pulla menar att vara på klitoris är det sexuellt övergrepp men om man med det menar att fingrar var inne i slidan var det våldtäkt.

Jag är inte så hemma på uttrycket men hade fått intrycket någon gång när jag var ung av att uttrycket hade med klitoris att göra. Om det är så också domarna uppfattade betydelsen av ordet från när de var unga så kan det vara där diskrepansen är. Men det är fortfarande jättekonstigt att man tar in sin egen eventuella (och kanske gamla) betydelse av ett ord som två personer tydligt sagt har en annan betydelse för dem. Lite som om någon funderade över om man menade våtmark eller kön med fitta.

Dock är det i Wiktionary solklart att det betyder föra upp fingrar i slida eller anus (jag hade inte trott det skulle stå så totalt solklart, hade trott det skulle vara typ -sexuellt stimulera eller ngt) så det är faktiskt väldigt konstigt.

Rfsu är mer vaga och pratar om klitoris främst.
https://www.rfsu.se/sex-och-relatio...ik-och-praktik/pettingsmeksex/hur-pullar-man/
Jag tänker att pulla alltid har betytt fingrar inne i vagina, iaf när jag var ung. Nuförtiden är det inget begrepp jag brukar slänga mig med 😅
 
Nja, Jag tycker nog inte att att det är here we go again. Hovrätten uttrycker ingen egen osäkerhet kring själva ordet enligt den där artikeln, utan Trots det så friade hovrätten pojken för sexuellt övergrepp då det fanns en osäkerhet kring hur genomtänkt pojkens ordval var och hans låga ålder vid tillfället. I förhör nekar han till betydelsen av ordet som åklagaren menar.

Åklagaren verkar ha gjort rätt den här gången som bett de båda inblandade att definiera ordet. Sen säger hovrätten, som jag tolkar det, att det inte är säkert att det var exakt den definitionen han menade i sms.

Och han blir ju dömd och får en påföljd, han frias inte. (Min gissning är för övrigt att även mannen i snippamålet blir dömd, men med en annan brottsrubricering. Och att rättegången tas om där beror inte på ordet snippa, utan på att domstolen borde ha pekat på att det fanns andra möjliga brottsrubriceringar än den åklagaren åtalat för)
 
Nja, Jag tycker nog inte att att det är here we go again. Hovrätten uttrycker ingen egen osäkerhet kring själva ordet enligt den där artikeln, utan Trots det så friade hovrätten pojken för sexuellt övergrepp då det fanns en osäkerhet kring hur genomtänkt pojkens ordval var och hans låga ålder vid tillfället. I förhör nekar han till betydelsen av ordet som åklagaren menar.

Åklagaren verkar ha gjort rätt den här gången som bett de båda inblandade att definiera ordet. Sen säger hovrätten, som jag tolkar det, att det inte är säkert att det var exakt den definitionen han menade i sms.

Och han blir ju dömd och får en påföljd, han frias inte. (Min gissning är för övrigt att även mannen i snippamålet blir dömd, men med en annan brottsrubricering. Och att rättegången tas om där beror inte på ordet snippa, utan på att domstolen borde ha pekat på att det fanns andra möjliga brottsrubriceringar än den åklagaren åtalat för)

Men hur definierade han ordet då? Det framgår ju inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp