Polisen misstänker: Hästen på Alnö dog av sjukdom – angreps av rovdjur

Nu har polisen fått den preliminära obduktionsresultaten för den häst som tidigare misstänkts blivit skadad av en människa. Nu tros hästen dött av ett sjukdomstillstånd och att skadorna därefter orsakats av något rovdjur.
 
I lokaltidningens artikel (som är låst för icke-prenumeranter = jag) skvallrar ingressen om att ägarna INTE tror på rovdjur eftersom grimman var sönderskuren på tre ställen...
 
I lokaltidningens artikel (som är låst för icke-prenumeranter = jag) skvallrar ingressen om att ägarna INTE tror på rovdjur eftersom grimman var sönderskuren på tre ställen...
Dessutom var det några hästar som blev skurna på fastlandet alldeles i närheten några dagar tidigare…. Tror inte detta är en slump. Så fruktansvärt läskigt. Alla i området är jätteoroliga.
 
I lokaltidningens artikel (som är låst för icke-prenumeranter = jag) skvallrar ingressen om att ägarna INTE tror på rovdjur eftersom grimman var sönderskuren på tre ställen...
Så du menar att ägarna inte tror att det är rovdjur som gjort skador på hästen? Minns det var ett fall för ett tag sedan där ägaren menade på att en människa hade stuckit ut ett öga på en/sin levande häst (bl a) men obduktionen kom fram till självdöd och typ en kråka som fått ett litet mellanmål.

Det är väl inte så kul att folk får reda på att deras hästar legat självdöda i hagen och djur börjat kalasa, ( vilket såklart kan hända) låter såklart bättre om en människa varit där o huggt ihjäl dem.
 
Jag kan tyvärr inte läsa mer än såhär, men @Fiorano som bor närmare kanske vet mer?
2023-09-14_16h28_27.png
 
Jag kan tyvärr inte läsa mer än såhär, men @Fiorano som bor närmare kanske vet mer?Visa bifogad fil 127999
Jag har bara hört rykten så ta detta med en STOR nypa salt och för de rykten som de är. Vad jag vet är att det var en liten shetlandsponny som hette Bonnie. Vad jag hört är att hon var skuren i hela snipperiet baktill, att juvret var bortskuret samt att ett öra var avskuret. Personligen tycker jag att det inte låter som ett rovdjur. Men är knappast nån expert på området.
 
Jag har bara hört rykten så ta detta med en STOR nypa salt och för de rykten som de är. Vad jag vet är att det var en liten shetlandsponny som hette Bonnie. Vad jag hört är att hon var skuren i hela snipperiet baktill, att juvret var bortskuret samt att ett öra var avskuret. Personligen tycker jag att det inte låter som ett rovdjur. Men är knappast nån expert på området.
Öra, kanske inte. Men juver och kön låter väldigt typiskt för rovdjur att börja kalasa på. Men jag har noll insyn i ärendet. OM det var djur som gjort det så borde man kunna hitta främmande DNA och fastställa art tänker jag? Men kanske vill inte polisen bekosta det...
 
Vet inte. Därför använde jag mig av ordet tror.
Men att två sådana saker händer bara några mil ifrån varandra i tät följd är otäckt.
Jag som bor i området har inte hört att det skulle hänt ngt nyligen?

Däremot var det ngn som fick två hästar skadade på ett tag sedan, men det är väl inte klarlagt hur det skedde? Vet att den ägaren menar att det är gjort av människor men har inte hört mer bevis om det än att ägaren inte ser hur de skulle kunnat skada sig själva.
 
Jag som bor i området har inte hört att det skulle hänt ngt nyligen?

Däremot var det ngn som fick två hästar skadade på ett tag sedan, men det är väl inte klarlagt hur det skedde? Vet att den ägaren menar att det är gjort av människor men har inte hört mer bevis om det än att ägaren inte ser hur de skulle kunnat skada sig själva.
Fick veta om hästen i Bergeforsen dagen innan ponnyn på Alnö hände. Vet inte mer än att hästen hade skärsår på ben och könsorgan, men överlevde.
 
Eftersom det finns en annan nyhet, där de skrivs att ponnyn obducerats, och den ska ha självdött, och det är rovdjur som börjat äta på den, så kanske det är mer sannolikt.

Grimmor går sönder. Har hästen fastnat i något med grimman, så är det inte så konstigt.
Varför har ponnyn grimman på i hagen?

Som @SiZo säger, så börjar rovdjur gärna äta där det är mjukt, och lättåtkomligt.

Underligt att man direkt ska tro att det är människa som orsakat skador. Det kan ju förutom "avliden och sedan äten på" också vara ett rovdjursangrepp.

Hade det hänt i Västra Götaland, hade vargen anklagats, eftersom det varit många vargangrepp där under sommaren.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är tråkigt att det sprids sådana här rykten, och det skapas en hysterisk häxjaktsstämning, när man inte vet vad som hänt eller om något hänt, utöver vanlig olycka.

Få hästar som plötsligt hittas halta i hagen, har tjuvridits.

Få hästar med sårskador i hagen har blivit angripna av människor.

Det allra mesta som händer är olyckliga olyckor.

Det tycks gå i vågor: en häst hittas med "oförklarliga skador i hagen", någon börjar sprida rykten om perversa typer, eller tjuvridande killar. Det här sprids som en löpeld på sociala medier, och snart finns det massor med fall av "skurna hästar" och flockvis med tjuvridande killar.

Att det sprids rykten på sociala medier må vara en sak, men att gammelmedia inte tar det ett uns lugnare, är lite tråkigt.
 
Varför skulle man behöva en machete för att skära sönder en grimma, räcker ju med kniv?
Du ska alltså stå och hålla en häst stilla medans du också skär sönder grimman som ju är det du håller hästen med. Eller skulle grimnan skurits sönder på tre ställen efter att hästen skurits. Orimligt förlopp. Machete var ironiskt även om tre snabba hugg av någon dåre skulle kunna skära både häst o grimma samtidigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst hittades på måndagen död i en hage på en gård utanför Jönköping. Veterinär och polis kallades till platsen, då hästen hade...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har dött av sina skador, en annan har fått skärsår av oklar anledning. Polisen i Bohuslän utreder just nu om det finns något...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp