Polsk import

uma

Trådstartare
Var ligger priserna nånstans, ungefär, för ett polskt halvblod/varmblod, ca två år (köp i Polen)? Finns det vettig avel där och är det nå´n som har bra resp. dåliga erfarenheter av det?

Sv: Polsk import

Det finns vettig avel i Polen men ligger priserna ungefär som här eller i Tyskland. Med andra ord om man vill ha kvalite så kostar det ungefär lika mycket överallt.
Billiga polska hästar är just det billiga. Det man ska vara medveten om är att seriösa polska uppfödare är mycket hästkunniga och säljer inte bra hästar billigt. De uppfödare som inte är seriösa har istället nästan rena hästfabriker där målet bara är att producera så många hästar så billigt som möjligt för att sedan sälja till godtrogna utländska köpare.

Som exempel Szkopul som både tävlade med placeringar i svår klass och verkade i avel var en bra polsk häst och inte var han billig heller.

Så du menar att bara för att hästen är billig så är den dålig?

Om den kommer från Polen så ja det är den. Man kan få samma kvalite på häst här eller i Tyskland/Holland för samma pengar. Fast av någon underlig anledning vill köpare hellre köpa en osedd polsk häst för de pengarna än en svensk som de kan få hela historiken på och göra egen besiktning :confused:

Bra polska hästar finns och de kostar då också lite mer. Så det minsta man bör göra om man funderar på att köpa en häst, oavsett från vilket land, är att åka dit och titta själv på plats. Vilket inte många säljare av billiga polska hästar uppskattar :angel:

Lånar knappen. Finns ju en anledning till varför vissa försäljningsstall har billiga hästar och som sen får klagomål för sälja trasiga hästar ;) De är trasiga redan i importen från Polen.

I trygghetens land Sverige skall man inte tro att man sitter säkert. Jag vet hästar med grova fel som ligger ute för mycket pengar på nätet som ändå går igenom besiktning och det är svårt att kolla upp sjukdomshistorien på för att ägaren glömde dela med sig om vissa saker. Och till råge på allt är dessa svenskfödda.
I min värld så är inte en dyr häst bättre bara för att den är just dyrare. Har just varit inne och tittat på polska hästannonser och generellt är faktiskt hästarna billigare än i Sverige. Det måste vara fel på alla hästarna i Polen!!!!! Sen har jag hört från en hästhandlare att tyskarna köper in billiga polska hästar och reggar dom i Tyskland..... Tål att tänka på...

I grunden är det absolut inget fel på de polska hästarna men frågan är hur de föds upp och behandlas. Det finns många bra hästar därifrån men också de som inte fötts upp på rätt sätt eller behandlats mindre väl och därför kan bli knepiga att ha att göra med. Det finns de som haft den stora turen att köpa en osedd häst från Polen som fungerar alldeles ypperligt men också många exempel på de som haft mindre tur.

Men hade det inte varit roligt att fynda en billig "normal" häst från Polen och puttra omkring på här hemma? Med vetskapen att denna var betydligt billigare i inköp än många likvärdiga svenskfödda hästar? Är inte detta det som är tanken med att köpa billig häst utomlands? När jag tittar vad det står för hästar i stallet där jag håller till står det en häst från Holland, en häst från Irland, en häst från Sverige och en från Polen. Genom att titta på alla hästarna kan jag omöjligt avgöra vilken som är polsk. Inte under ryttare heller. Det ända jag vet att den polska var betydligt billigare i inköp än dom andra. Men vilken häst det är kan jag inte svara på.

Det finns vettig avel i de flesta europeiska länder, frågan är hur man ska veta det om man inte handlar direkt från uppfödare och ser förutsättningarna på plats.

Vad som är generellt är att bra grejor inte är billiga. Visst kan man göra fynd nu och då, när folk sitter i trångmål och behöver pengar snabbt t ex. Men förkrossande frekvent är det så att man får vad man betalar för och det finns anledningar till att saker är prissatta som det är.

Att köpa en häst utomlands utan att se den kan visst gå bra. Men varför chansa när det är köparens marknad här hemma? Jag tror aldrig man fått så mycket häst för pengarna som idag, och då finns bra möjligheter att göra vettiga undersökningar och prova/se hästen innan köp. Det är lättare att få fram historik på hästen (vilket för det mesta inte ens är möjligt om man köper hästen utomlands från annan än uppfödaren) och det går att försäkra hästen på ett vettigt sätt.

Kan man tänka sig att köpa osett, obesiktigat, ovetandes om allt här hemma kan man säkert bli nöjd även om man köper utomlands. Men då gäller det att väga in försäkringsstrulet, kostnaden för transporten, pappershanteringen etc - vilket rimligen borde göra att hästen måste vara snudd på gratis för att bli sammantaget billigare om man köper den utomlands.

Sedan ser jag det inte som riktigt försvarbart miljömässigt att gå över ån efter vatten när det trots allt finns exakt samma vara fast Sverige-producerad. Och jag gynnar gärna svenska uppfödare, då kan jag ju välja att lägga pengarna hos de som gör ett gott jobb vilket i förlängningen gör att de kan fortsätta medan oseriösa hästproducenter/-handlare får svårare att livnära sig på sina bedrägerier.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 659
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: aleeza
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 587
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka