Sv: Polsk import
Det finns vettig avel i de flesta europeiska länder, frågan är hur man ska veta det om man inte handlar direkt från uppfödare och ser förutsättningarna på plats.
Vad som är generellt är att bra grejor inte är billiga. Visst kan man göra fynd nu och då, när folk sitter i trångmål och behöver pengar snabbt t ex. Men förkrossande frekvent är det så att man får vad man betalar för och det finns anledningar till att saker är prissatta som det är.
Att köpa en häst utomlands utan att se den kan visst gå bra. Men varför chansa när det är köparens marknad här hemma? Jag tror aldrig man fått så mycket häst för pengarna som idag, och då finns bra möjligheter att göra vettiga undersökningar och prova/se hästen innan köp. Det är lättare att få fram historik på hästen (vilket för det mesta inte ens är möjligt om man köper hästen utomlands från annan än uppfödaren) och det går att försäkra hästen på ett vettigt sätt.
Kan man tänka sig att köpa osett, obesiktigat, ovetandes om allt här hemma kan man säkert bli nöjd även om man köper utomlands. Men då gäller det att väga in försäkringsstrulet, kostnaden för transporten, pappershanteringen etc - vilket rimligen borde göra att hästen måste vara snudd på gratis för att bli sammantaget billigare om man köper den utomlands.
Sedan ser jag det inte som riktigt försvarbart miljömässigt att gå över ån efter vatten när det trots allt finns exakt samma vara fast Sverige-producerad. Och jag gynnar gärna svenska uppfödare, då kan jag ju välja att lägga pengarna hos de som gör ett gott jobb vilket i förlängningen gör att de kan fortsätta medan oseriösa hästproducenter/-handlare får svårare att livnära sig på sina bedrägerier.