Ponny bland hästar i FT

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Punkity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 096
P

Punkity

Då jag blir med ponny i vinter undrar jag lite om att tävla ponny i fälttävlan fast man är över 18 (för de som inte redan räknat ut det är jag rookie ända ut i fingerspetsarna). Står ju klart och tydlig i TR att jag inte kan starta i hästklass bland hästarna eftersom han inte är över 1,48. Men så vet inte jag om det bara är jag som är trög och inte riktigt förstår följande i TR IV:

"Dock ges möjlighet för arrangör att tillåta Kat I ponny att starta i samband med hästtävling på 90 och 100 klass. Ponny utgör då en egen avdelning."

Blir det någon slags Clearround då eller...? Känns som att jag borde förstå men det gör jag inte :p

Sv: Ponny bland hästar i FT

Finns det inget som heter att man tävlar "utom tävlan"? Att man tävlar, fast man är inte med i tävlingen?
Haha, det där blev skumt. :D :p

Jo, det förstod jag från TR, men hur är det med bland de stora hästarna? Står ju lite om att Kat I ponny kan vara egen avdelning på hästtävling i klass 90 och 100?

Jo, det förstod jag från TR, men hur är det med bland de stora hästarna? Står ju lite om att Kat I ponny kan vara egen avdelning på hästtävling i klass 90 och 100?

Häst måste vara över 148 cm.
Tanken med skrivningen ovan var att ge ponnyungarna fler tävlingstillfällen, när banbyggaren inte iddes göra riktiga 90 och 100 banor för dom.
Det skiljer ju en del i teknisk svårighetgrad, antal komplex osv. mellan Lätt kat 1 och 90, respektive mellan 100 och CNCP*.

Så svaret är att det blir ingen fälttävlan för min ponny?

OldQ har dom vanligt helt rätt ;)

Med skrivningen menas att "riktiga ponnyekipage" kan få starta på ridhästtävlingar i 90- och 100-klass för att få fler tävlingstillfälle.

Skrivningen kom mycket riktigt till efter att under några år på tidigt 2000-tal släppte man in ponnyerna att tävla tillsammans med hästarna (då räknades t.ex en 90-klass som msvB för en C-ponny) men då blev ridhästryttaren sura när de fick spö av ponnyungar så då togs det bort och formuleringen "egen avdelning" tillkom

Med skrivningen menas att "riktiga ponnyekipage" kan få starta på ridhästtävlingar i 90- och 100-klass för att få fler tävlingstillfälle.

Skrivningen kom mycket riktigt till efter att under några år på tidigt 2000-tal släppte man in ponnyerna att tävla tillsammans med hästarna (då räknades t.ex en 90-klass som msvB för en C-ponny) men då blev ridhästryttaren sura när de fick spö av ponnyungar så då togs det bort och formuleringen "egen avdelning" tillkom

Används det? Minns bara för länge sedan på Skatteberga...
om man nu inte ser Gärds som det
Sant är iallafall att en MsvB bör vara betydligt svårare tekniskt än en 90 :p

Så var det väl ändå inte....jag minns att ponnyungarna som red MsvB på C-ponny alltså häst 90 klass var grymt missnöjda med att det var så enkelt och att det blev en dressyrtävling eftersom det vart noll utslag i terrängen.

Så var det väl ändå inte....jag minns att ponnyungarna som red MsvB på C-ponny alltså häst 90 klass var grymt missnöjda med att det var så enkelt och att det blev en dressyrtävling eftersom det vart noll utslag i terrängen.

Så var det säkert också (fast de visste de ju om när de anmälde sig....) Däremot har jag sett gubbar som inte vart allt för nöjd när 11-årig dotter på ungponny snodde placering i 100-klass...
Påfallande ofta placerade sig de flesta ponnyer som startade dessa klasser då det ju var "rutinerade" msv-ponnyer som tävlade mot gröna 90- eller 100-klass hästar och/eller hobbyryttare

De sista åren (minst) de fick rida i deb/lätt bildade de egen klass.
Vet ej hur det var tidigare.

De sista åren (minst) de fick rida i deb/lätt bildade de egen klass.
Vet ej hur det var tidigare.

Jag tror det var 2001 - 2002 de fick rida i klassen (alltså utan att bilda egen avdelning) kan ha varit 2003 också.

MEN! var de tillräckligt många blev det naturligtvis en egen avdelning även då

När jag hade min C-ponny och tävlade Msv så var det dels nästan alltid
typ bara 4 starter i klassen, och vi var alltid samma ekipage också för den delen. Sen var det faktiskt ganska tråkigt för det var ofta så att vi fick rida
samma bana som debutant för häst, vilket gjorde att det blev knappt några
tekniska svårigheter alls...Mkt tråkigt, var ofta stor skillnad när jag hade med både c och D och red Msv B på båda, på Dponnyn var ju banan BETYDLIGT mer teknisk än på C ponnyn som fick gå på rätt höjd iofs men på debutant bana...:S

Säkert en dum fråga men hur kunde ponnyn Theodore O'Connor tävla FT med sin överåriga ryttare? Är det andra regler som gäller för ponny int med överårig ryttare?
Det är eoner sen Hunter red ponny-FT :o

Säkert en dum fråga men hur kunde ponnyn Theodore O'Connor tävla FT med sin överåriga ryttare? Är det andra regler som gäller för ponny int med överårig ryttare?
Det är eoner sen Hunter red ponny-FT :o

Ja, det är helt andra regler och det är andra nationella regler i t.ex Danmark och Finland etc också

I Norge får man ri ponni i stor hest klassene, og godt er det!

I finland med, de har jag gjort med min ponny en *

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer

Hästrelaterat

Tillbaka