Bukefalos 28 år!

Ponny+lusern?

Burza

Trådstartare
Är det någon här som fodrar sin ponny med lusern? Kan man räkna det som ett "ponnyvänligt" foder för att få upp proteinet?
Annars vet jag inte vad jag ska ge mina shettisar... vill att de ska tugga mycket... tänker på lusern hackat strå...
 
Sv: Ponny+lusern?

Hej!
Jag ger mina shettisar luzernhack förutom fri tillgång till horsehage och dessutom lite mineraler, olja och en näve hippo basic:d . Det har fungerat mycket bra för mig både i somras och nu. Var försiktig så att du börjar med max en liten näve och att du sakta vänjer in dem på det.
 
Sv: Ponny+lusern?

Absolut kan du ge dom lusern. Det är ju GROVFODER så det finns ingen fara med att ge det.Men som med allt annat så vänj in dom med lite i taget! ;)
 
Sv: Ponny+lusern?

Jag ger min fjording lucern. Visserligen i pelletsform (uppblötat) Hon är fånghäst men lucern har visat sej funka bra till henne. Gav även lucern till shettisen jag hade innan och det gick oxå bra. Han hade dåliga tänder och svårt att tugga sitt hö så lucernen fick komplettera lite där.
 
Sv: Ponny+lusern?

Alltså, jag förstår inte riktigt allt det här snacket om "ponnyvänligt" och "så de inte får fång" som man kan se överallt (inte bara i den här tråden!) när det handla rom shettisar!

jag har ALDRIG använt något annat till mina shettisar än de andra får, ALLA hästar här utfodras efter sina behov och får de tillskott de behöver, av vilket slag det än må vara!

Just nu fodrar jag med "stuterihö", havre och Krafft Groov, till såväl shettis som halvblod.
 
Sv: Ponny+lusern?

Visst är Lusernhack ett utmärkt proteintillskott, eller foder över huvudtaget eftersom hästen får tugga fodret ordentligt.

Ger min hungriga islandshäst lusernack (1 kg) sedan någon vecka, utöver det får han 1/2 kg Krafft pluss blå/röd, fri tillgång på Krafft mineraler, i mineralkrubba samt 5 kg hö och 2 kg halm att tugga & pyssla med när höet ätits upp. Bra för magen & gott om fibrer!

Tycker att hacket fungerar väldigt bra, han får tugga länge & ordentligt. Innan jag började med hacket svepte han nästan allt foder i en tugga. /Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 036
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
733
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
921
Senast: Amk
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 889
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp