Ponnymamman: ”Det behövs inget Trygghetsråd! Använd era manliga stjärnor, SvRf!”

Svenska Ridsportförbundet har bestämt sig för att inrätta ett Trygghetsråd för att utveckla trygghetsarbetet. Initiativet sågas av journalisten och bloggaren Ulrika Fåhraeus, känd som "Ponnymamman", i det här debattinlägget.
 
Problemet är ju inte att människor startar en relation utan om de fortsätter att vara kvar i en arbetsrelation där den ena har makt över den andra. Att du berättar anekdoter om relationer där du bedömer att allt är bra säger ingenting. Det är åsikter som du har som gör att kulturen inte kommer förändras utan flickor och pojkar kommer fortsatt kunna bli utnyttjade.
Nej, Jag tror däremot att det kan bli väldigt svårt att förbjuda någon från att vara ihop med sin hästskötare/beridare etc eftersom många arbetsplatser inom hästsporten är små arbetsplatser med bara som mest en handfull anställda. Många har kanske bara en anställd. Det är vanligt även på andra arbetsplatser men inom häst finns det sällan någon högre chef där för att omplacera...
 
Nej, Jag tror däremot att det kan bli väldigt svårt att förbjuda någon från att vara ihop med sin hästskötare/beridare etc eftersom många arbetsplatser inom hästsporten är små arbetsplatser med bara som mest en handfull anställda. Många har kanske bara en anställd. Det är vanligt även på andra arbetsplatser men inom häst finns det sällan någon högre chef där för att omplacera...
Och då ska man förstå att det inte är lämpligt. Jag kan inte förstå hur du kan försvara ett system där uppenbarligen är många som far illa!
 
Och då ska man förstå att det inte är lämpligt. Jag kan inte förstå hur du kan försvara ett system där uppenbarligen är många som far illa!
Jag försvarar inte något system, för jag anser inte att det är ett system i sig utan något som lätt händer i en miljö mellan två personer som arbetar ihop väldigt många timmar varje dag, oavsett om du är man eller kvinna. Däremot har man som arbetsgivare givetvis ett ansvar och det är ju inte önskvärt att bli ihop med en anställd.
Sen har jag inte sagt att det är optimalt alla gånger men svårt att reglera när ingen övre chef kan förflytta personen. Händer oerhört ofta på alla möjliga arbetsplatser
 
Jag försvarar inte något system, för jag anser inte att det är ett system i sig utan något som lätt händer i en miljö mellan två personer som arbetar ihop väldigt många timmar varje dag, oavsett om du är man eller kvinna. Däremot har man som arbetsgivare givetvis ett ansvar och det är ju inte önskvärt att bli ihop med en anställd.
Sen har jag inte sagt att det är optimalt alla gånger men svårt att reglera när ingen övre chef kan förflytta personen. Händer oerhört ofta på alla möjliga arbetsplatser
Problemet är ju att det går ganska många dysfunktionella ”relationer” för varje sund. Jag tror alla fattar att en del av relationerna mellan chef och anställd är normala och vettiga, men vi vet ju att det förekommer ännu fler ”relationer” som bygger på att den manliga chefen utnyttjar den kvinnliga anställda. Likaså med tränare och elev.

Jag tycker att vi i första hand ska ha ett regelverk som hindrar sexuellt utnyttjande, nör vi väl har det på plats får man fundera ut hur man kan öppna upp för vissa undantag eller vad man ska göra i de fall där relationen är sund och oproblematisk.

Fast nummer ett borde ju vara att ha regler som hindrar sexuella relationer mellan vuxen och minderårig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp