Ponnymetoder eller vad?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Fatal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 082
F

Fatal

Jag har en islandshäst som jag har satt igång efter 5 års konvalicens (jag är inget islandshästproffs) När jag rider ut vill han de första 10 minuterna vända hem. Jag har struntat i det och försökt mjukt att övertyga honom att fortsätta(typ lösa tyglar som jag endast drar i om han vrider huvudet hemåt eller skänkla mycket mjukt) Det har kännts som att om jag skulle bli bestämd och skänkla på, då skulle han hoppa hem som en tokig :bump: Jag har för kännedom försökt variera vägar göra lite roliga övningar typ rida slalom vid träden som är precis utanför stallet.

Ska det vara så här? Hur kan jag lösa problemet?:confused:

Sv: Ponnymetoder eller vad?

Eller rida samma väg flera ggr tills han känner sig säker med den och dig, sen utöka med avvikningar....när han litar på att du hittar hem.

Din häst har blivit "hemma kär". :o

Har du ingen att rida ut med? Hästar tycker det är roligare att vara flera. Sen är jag mycket för att ; gå ut med hästen! Promenad, led hästen på en skogspromenad el liknande. Få hästen att känna att det är ni två som ska ha kul! :bump:

Mycket bra med att du försöker växla med olika övning som du skrev. Ge det lite tid och fösök hitta en rid kompis så tror jag det löser sig ;)

Syrrans nordsvensk var sån när hon köpte hästen. Till och med på provridningen :angel: Och en enorm bruksnordis som försöker slänga sig runt och springa hem.. Det är ingen trevlig upplevelse.

De löste problemet med lite NH. Jag vet att det stöter sig i mångas öron, men det har löst i princip alla problem de hade! Hästen är lugn och trygg och går vart syrran än säger (nästan, är lite feg fortfarande).

Att ta promenader är också helt oöverträffbart. Lägg tid på att bara vara med hästen, utan några större krav. Spend some quality time together, helt enkelt.

Min sent inridna häst(de är tydligen ofta mkt egensinniga o vana att bestämma själva...) hade sådana fasoner en kort period. Han är rätt så känslig, hamnar lätt i försvarsställning så jag gjorde som du, styrde mjukt/bestämt åt rätt håll och när han gick rätt så fick han beröm genom att tygeln var lös o jag inte inverkade. När han sedan även prövade att stanna/backa så svängde jag runt ett varv och siktade framåt igen, lurade honom på så vis. Dessa försök pågick en två veckor ca och sen kom han underfund med att det var lika bra att gå dit jag styrde.

Det är viktigt nu i ditt fall att du behåller lugnet och tryggheten så att hästen kan lita på dig och det du säger. Fortsätt som du gör, och ge absolut inte vika en tum! Ger du lillfingeret så tar han kanske hela handen. Ta inte för långa jobbiga turer för hästens kondis nu i början, bättre kanske att rida korta impulsiva turer för att få igång arbetsglädjen.
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
877
Senast: Elo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var inte ett dugg sugen på att åka till ridskolan för veckans lektion. Det kändes verkligen uppgivet tråkigt och jag var riktigt...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare... 2
Svar
20
· Visningar
3 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka