Ponnypappan: Nyköping borde ha blickat mot Växjö

Det händer något i mig varje gång jag ser en tom anläggning. Ett stråk av vemod drabbar mig varje gång jag kör förbi en nedlagd fabrik, en ödelagd lagerlokal eller – i värsta fall – ett helt slumrande samhälle som en gång i tiden sysselsatte hundratals arbetare som blomstrande bruksort.
 
Jag tror , tror att det finns ett problem med att många aktörer inom ridsport är privata företag. Inte inom alla grenar finns det här föreningstänkandet som är så Sveriges idrott är uppbyggt. Det är inte möjligt för kommunen att stötta privata aktörer på samma sätt som en föreningsdrivna ridskola.

Jag tror att Växjö är väsentligt större folkmängd än Nyköping och har då en bra ridskola tydligen. Växjö som stad är dessutom beläget på så sätt att den är liksom ett naturligt nav. Vackra Nyköping har ett nedlagt stålverk och är väl mer eller mindre en pendlingsort till Norrköping och Stockholm och ett turistinriktat samhälle som då skulle få en evenemangsarena till inte en utbildningsplats för tonåringar och kanske avsättning för traktens hästar.

Nyköpings nya ridhus används ju, det är en liten ponnyridskola , så det är väl bra så för de eleverna och entreprenören hoppas jag.
 
Jag tror , tror att det finns ett problem med att många aktörer inom ridsport är privata företag. Inte inom alla grenar finns det här föreningstänkandet som är så Sveriges idrott är uppbyggt. Det är inte möjligt för kommunen att stötta privata aktörer på samma sätt som en föreningsdrivna ridskola.

Jag tror att Växjö är väsentligt större folkmängd än Nyköping och har då en bra ridskola tydligen. Växjö som stad är dessutom beläget på så sätt att den är liksom ett naturligt nav. Vackra Nyköping har ett nedlagt stålverk och är väl mer eller mindre en pendlingsort till Norrköping och Stockholm och ett turistinriktat samhälle som då skulle få en evenemangsarena till inte en utbildningsplats för tonåringar och kanske avsättning för traktens hästar.

Nyköpings nya ridhus används ju, det är en liten ponnyridskola , så det är väl bra så för de eleverna och entreprenören hoppas jag.

Vilket nedlagt stålverk menar du? Stålverk finns i Oxelösund, och det är inte ens litegrann nedlagt vad jag vet.

Jag tycker Ponnypappans jämförelse haltar. Först vill han inte jämföra arenor med ridsportanläggningar, sen gör han det själv ändå. Logiken haltar. Det sista bygget är inte färdigt heller, så det går inte att jämföra än.

Få nybyggen är kompletta den dagen de anses färdiga. Många gånger när man har tänkt nytt, så får man bygga om något senare för att det visade sig inte funka i praktiken.

Det största problemet för Nyköping och ridskola var att man egentligen inte hade en förening man ville lyssna på. Bullersta hade man dragit i konkurs, så den föreningen var inte betrodd med planering. Stjärnholm ville gärna driva, men kommunen vill ha betalt för hyra i en storleksordning som inte fungerar för en kostsam verksamhet, där man kan inte dela på lokaler som andra sporter kan.

Toppen på härligheten är också att ungdomar kan med buss åka dit hela en gång i timmen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp