ponnyridning/försäkring

N

nystart

Hur kan man försäkra barn som rider min ponny, typ ponnyridning? Har ingen egen firma .Finns det har någon som har erfarenhet av att start egen firma och samtidigt vara anställd, för att idka ponnyridning på t.ex helger?

Sv: ponnyridning/försäkring

Jag har en egen firma lite som en hobby bredvid fast anställning, gör lite allt möjligt, bland annat tänkte jag ha lite ponnyridning. Jag ringde mitt försäkringsbolag där jag har min företagsförsäkring, och de sa att det räckte med bara den "vanliga" företagsförsäkringen. Sedan ska ju hästen vara försäkrad, och den försäkringen ska täcka även skador som blir på folk som hanterar hästen.

Fast jag skulle ändå informera kunderna om att de bör ha en olycksfallsförsäkring, men det har väl de flesta på sina barn?

Hur kan man försäkra barn som rider min ponny, typ ponnyridning? Har ingen egen firma .Finns det har någon som har erfarenhet av att start egen firma och samtidigt vara anställd, för att idka ponnyridning på t.ex helger?

Är inte barnen redan försäkrade genom skolan?

Om hästen är försäkad i agria så täcks personer som hanterar hästen av dens försäkring. Vet ej hur det är bland andra bolag

Tack för svar, har du en registrerad firma eller bara F-skattsedel? Mitt försäkringsbolag tyckte att barnen skulle ha en egen olycksfallsförsäkring. Jag vill gärna ha en försäkring även om jag bara skaffar en F-skattesedel och har ponnyridning i liten skala.

Om du är medlem i LRF finns en bra "Kundolycksfallsförsäkring". Den går att teckna även som icke-medlem, men blir då dyrare. Det är en enkel, prisvärd försäkring som täcker olycksfall för dina kunder, oavsett om de rider eller skadar sig på annat sätt hos dig.

Men du måste nog ha en registrerad verksamhet för att få teckna den.

Jag driver dessutom firma tillsammans med sambon, hon på heltid och jag på "övertid".

Det är enkelt att registrera firma på Bolagsverkets hemsida MEN betänk kraven som finns för momsregistrering osv. Risken är att om firman bedrivs i liten omfattning att SKV taxerar om det till hobbyverksamhet i efterhand. Det krävs ett tydligt vinstsyfte för att driva företag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 610
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka