Ponnysadel för obefintlig manke!

NilaD

Trådstartare
Har en två ungponnys som är svåra att hitta sadel till.

Den ena är ganska bred, rak lite plattare rygg, den har INGEN manke övht. Behöver en 16-16 1/2.

Den andra ponnyn är bred, rak, men ändå ngt takformad (blivande treåring, så han fyller väl inte riktigt ut rocken ännu..). Ingen manke och kort rygg. Flera utav dom sadlarna för platta breda ryggar passar ej för hans lilla takformade rygg, utan bossorna blir liksom hängande i luften på utsidorna. Behöver också 16-16 1/2.

Sv: Ponnysadel för obefintlig manke!

Kanske värt att titta på Tölthestars Alfur sadel,finns en som heter alfur junior. Praktiskt med x-change system till unghästar..

Har faktiskt funderat på islandsadel, till åtminstone den ena utav ponnyerna. Problemet är bara att dessa oftast är "dressyriga" i modellen och detta är mer hoppinriktade ponnys.

Ja den är ju dressyr modell förstås,men med korta knästöd kan man i alla fall korta lädren en hel del. Men ingen höjdhoppar sadel precis:p

Med tanke på iaf den ena ponnyns ålder är det ju ingen direkt höjdhoppning du ska ägna dig åt. Då borde det ju inte vara något problem med en sadel som går lite åt dressyrhållet. Du kommer ju ändå få byta sadel länge fram när de blir äldre.

Nej, det är inte höjdhoppning jag ska ägna mig åt :cool:
Men det är helt vanliga ridponnys av hopphästtyp, som ska ridas i skogen och ridas av barn. Finns ingen anledning att ha dressyrsadel, det är inte heller ngt man normalt använder vid inridning av hästar.

Dom sadlar som jag provat till min breda, platta, manklösa ponny har varit wintec wide, globus och nu thorowgood young rider.
Har provat 100 andra sadlar också men det är dom här som varit i närheten av att passa.. Och just nu har jag young ridern som varit den bästa hittills.

Dom sadlar som jag provat till min breda, platta, manklösa ponny har varit wintec wide, globus och nu thorowgood young rider.
Har provat 100 andra sadlar också men det är dom här som varit i närheten av att passa.. Och just nu har jag young ridern som varit den bästa hittills.

Wintec wide har jag provat och den är för vid och för svängd. Thorowgood verkar ha ett hyfsat utbud för denna typ av ponny. Har dock förstått att dom har ändrat namn och modeller flera ggr, vilket gör det svårt när man letar begagnat. Är det den nya youngridern som du har eller T4 låg manke?

Vissa prestigemodeller är rakare än andra, men det beror lite på hur pass bred dina ponnyer är.
Jag red med en prestige av okänt märke på ungponnyn alá rak, ingen manke och ganska bred, som jag hade för tre år sedan.
Du kanske skulle kunna testa dig fram?

Har själv en bred manklös ponny, max c, och jag har en "Tekna "sadel till henne.
Den går ju att värma om, så den passar ju bra till unghästar om man vill kunna behålla den även när dom ändrat form.

Jag är jättenöjd med den.:laugh:

Crown kan kanske vara ett alternativ, brukar ju passa breda ponnyryggar. Morris and Nolan? Jacson celine har också ganska platta bossor, om vidden räcker till vill säga.

Liknande trådar

Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 467
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 599
Senast: caballus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 984
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 512
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp 2025