Ponnyträning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lillefot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 593
L

Lillefot

Det skulle vara roligt att höra hur hårt ni tävlingsaktiva tränar era russ. Jag har funderat på att låna ut min dotters russ Lillefot mellan 4-6 månader eftersom jag har svårt att få tid nu när jag fått mitt andra barn ganska nyligen. Min äldsta dotter är 5 år därför kan hon givetvis inte träna honom själv.
Är det förresten någon som vet något om russhingsten Konstantin som är Lillefots pappa?
Tacksam för svar

Sv: Ponnyträning

Hejsan! Jag har ett 6 årigt gotlandsruss som jag tävlar....När tävlingsesongen har kommit i gång så tränar jag ca 4-5 gånger i veckan. Och innan träning så brukar vi köra lunt hela veckan så får han alltid stå en dag innan så han blir extra pigg! Annars...Mycket konditions träning... Nästan bara! En ponny med bra kondis kan springa snabbare än en snabb ponny med dålig kondis!
För att få upp kondisen så kör jag långa intervaller...i joggtempo.
Och så åker vi ner till banan ungefär en gång varannan vecka och kör snabbjobb.då är det ju alltid bra ju fler man är som kan träna tillsammans! Mitt russ håller på och lär sig att springa snabbare så då har jag en kompis som har snabbare häst så bestämmer hon tempot lite så att min får lära sig att springa snabbare och snabbare...eftersom han inte vill springa själv så hakar han på den andra om det inte går för snabbt...så ökar man lite hela tiden...och så lär dem sig att springa snabbre så småning om. och kör snabbjobb. Låt inte din ponny springa fort hela tiden hemma..utan det är bättre att den lär sig att när den kommer ner till banan då är det dags att springa snabbt!! :) Då uppskattar dem det mer! Och variation behövs juh! Jag vet inte om du har någon som kan rida ditt russ? Jag rider min lika mycket som jag kör honom....men de beror mycket på att han är en sån som blir less om man bara kör!
Bestämda scheman är jag inte mycket för...Det kommer ju alltid någonting i vägen utan jag föreslår att du bestämmer i stället att t.ex 3 dagar i veckan ska jag köra kondisträning osv...

Ja det va lite om min träning! :D och tips! Lycka till! :D dessvärre vet ja inget om hingsten! :(

Så här i vintertider så körs han hyffsat lugnt 2 ibland 3 gånger i veckan. Brukar även rida honom på vintern då det är vääldigt kallt ute :angel: Hehe.

En/två månader innan säsongen börjar så kör jag mycket intervaller.

När det börjar närma sig tävlingssäsongen så åker vi in till banan varannan helg (varje ibland) och kör lite snabbjobb (Lugnt den första gången och sen ökar vi tempot för varje gång) Kör lite motionskörning och konditionskörning hemma då.

När tävlingarna är igång så blir det mest lallande i veckorna eftersom att han tävlar nästan varje helg. Då rider jag honom i skogen, vilket han älskar :D

Det var lite om min träning med pållen ;)

Lillefot skrev:
Det skulle vara roligt att höra hur hårt ni tävlingsaktiva tränar era russ. Jag har funderat på att låna ut min dotters russ Lillefot mellan 4-6 månader eftersom jag har svårt att få tid nu när jag fått mitt andra barn ganska nyligen. Min äldsta dotter är 5 år därför kan hon givetvis inte träna honom själv.
Är det förresten någon som vet något om russhingsten Konstantin som är Lillefots pappa?
Tacksam för svar

Konstantin som tävlade på 80-talet???

I så fall har jag kört lopp mot honom och har kvar lite gamla "Ponnyrondar" sen tiden han var aktiv! :idea:

Hmm.. Min träning skiljer sig lite beroende på vilken häst jag kör.. :)
Häst ett: MKT lugn körning, långa turer i skogen, och snabbkörning max 1-2 ggr i veckan. Dock max en gång varannan vecka på travbanan. Går oftast med tyngre rockard el lätt speedcart.
Häst två: Tuffare tempo, kortare turer, snabbkörning max 1-2 ggr i veckan. Körs på banan 1-2 ggr om året utöver tävlingarna! Går oftast med lätt rockard el vanlig speedcart.
All snabbkörning hemma äger rum på rakbana med sulky. :bump:

Vintertid motioneras häst ett, försiktigt 3 ggr i veckan from. November, och häst nr två motioneras försiktigt 3 ggr i veckan from. månadskiftet dec/jan.

:)

ghost skrev:
Konstantin som tävlade på 80-talet???

I så fall har jag kört lopp mot honom och har kvar lite gamla "Ponnyrondar" sen tiden han var aktiv! :idea:
Finns det någonstans jag kan finna info om Konstantin på nätet? Har försökt söka på russföreningen, men får ingen info. Jag vet ju inte om det är rätt Konstantin, nu för tiden får ju russen, precis som övriga travare inte heta samma sak, men när det började vet jag inte. Lillefot är endast 6 år så det är frågan om Konstantin (om han nu någonsin använts i avel) fortfarande var aktiv då. "Min" Konstantin har nr 341 och är e:Ponte 230 u:Drömtösen 1144 ue:Dröm 131. Om du har möjlighet att kolla upp det ytterligare så skulle jag vara ytterst tacksam. Jag vill gärna veta om han var framgångsrik, har många avkommor osv.
Tack
"Lillefot"

Detta var vad jag hittade på ponnysajten.se om Konstantin

Konstantin 341

Ras Gotlandsruss
Typ Hingst
Färg Brun
Född 1973
Mankhöjd 127
Premierad B (1981)
Ext -
Bruks -
Resultat -
Uppf LO Franzén, Visby
Agare Göran Andersson, Väddö

Stamträd Konstantin 341
e: Ponte 230
ee: Rollo 143 e: Friskus 103 u: Lill-Stinta 357
eu: Diana 556 e: Klippman 97 u: Isabella 299

u: Drömtösen 1144
ue: Dröm 131 e: Klippman 97 u: Bo-Dolla 399
uu: Jäntan 779 e: Raketen 102 u: Lisette 459

------------------------------------------------------------------

Det finns några av hans avkommor om du söker på Konstantin 341 på ex google

Här är några sidor med avkommor: http://www.ludvikaridklubb.se/ponny/mulle/mulle.htm
http://groups.msn.com/bjorkbacka/mulle.msnw

Lillefot skrev:
Finns det någonstans jag kan finna info om Konstantin på nätet? Har försökt söka på russföreningen, men får ingen info. Jag vet ju inte om det är rätt Konstantin, nu för tiden får ju russen, precis som övriga travare inte heta samma sak, men när det började vet jag inte. Lillefot är endast 6 år så det är frågan om Konstantin (om han nu någonsin använts i avel) fortfarande var aktiv då. "Min" Konstantin har nr 341 och är e:Ponte 230 u:Drömtösen 1144 ue:Dröm 131. Om du har möjlighet att kolla upp det ytterligare så skulle jag vara ytterst tacksam. Jag vill gärna veta om han var framgångsrik, har många avkommor osv.
Tack
"Lillefot"

Ja visst är det han...

De fick inte heta samma sak då heller utan fick romerska bokstäver upp till V, men i bland blev det misstag så nån fick högre. :D

Jag kollar upp vad jag kan då tag i av gamla uppgifter men just avkommor och sånt kan jag inte hjälpa dig med. Det kanske finns nån som är intresserad av russavel även om inte pappa heter Tyson som kan hjälpa dig med det?? :smirk: ;)

Mellan november och januari vilar våratävlingshästar. I januari-februari körs de 2-3 gånger i veckan, för att bygga upp konditionen till tävlingsäsongen. Från februari-mars körs de 2 gånger i veckan, 1 snabbjobb och ett jobb hemma i bra tempo, när tävlingsäsongen börjat byts snabbjobben ut mot lopp de veckor de startar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 964
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 379
Senast: mamman
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 744
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
3 141
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka