Ponnyutrustning

XiwT

Trådstartare
Jag går i tankarna på att skaffa en shettis eller B-ponny att ha till körning (hobby) och som sonen kan rida på.

Nu är det några år sedan jag hade häst, och har dålig koll. Var köper man prisvärd utrustning till ponny?Vill inte köpa dyrt. Det ska vara sadel, träns, körsele och rockars. Har kollar en del begagnat.
Och en B-ponny på ca 112 ca lätt i typen, vad gissar man på för storlek?

Angående storlekar: Jag har en tvåårig welsh mountain som är ca 110-112 cm nu & smäcker. Han har storlek shetland i det mesta: sele, träns, grimmor, benskydd osv. Täcken storlek 95-105, bett 8,5-9,5 cm. Sadel vet jag inte riktigt.

Jag köpte täcken på Strömbergsgård, horseware. Finns inget värre än när de inte håller! Köper där till alla mina. Eller iaf det märket. Sen köpte jag en hel del utrustning till B-ponnyn på hööks. Men han var maxad B. Han hade strl 15" i sadel, 115 i täcken och cob/ponny i grimma/träns. Sele skulle jag köpa hos någon som har bättre saker.

Har kollat en del på de vanliga större butikerna, det jag i såfall kommer behöva är, träns, sadel, sele. Kommer gå på lösdrift, så kanske senare ett regntäcke, det får man se....

Och en fråga till. Kan man ha sån (vad kallas de nu) ponnyputa (?) till b-ponnyn i början. Tänkte det är en lagom sadel att sitta i för sonen, men funkar det?

Har kollat en del på de vanliga större butikerna, det jag i såfall kommer behöva är, träns, sadel, sele. Kommer gå på lösdrift, så kanske senare ett regntäcke, det får man se....

Och en fråga till. Kan man ha sån (vad kallas de nu) ponnyputa (?) till b-ponnyn i början. Tänkte det är en lagom sadel att sitta i för sonen, men funkar det?
Ponnyputa fungerar utmärkt på mindre ponnyer, med mindre till halvstora barn på ryggen.

När det gäller sele - läs även på körning här på buke - så undvik de selar som säljs hos de vanliga ridsportbutikerna. Bröstsele bör ha lös brösta, draglinor och baksele. (och vagnen bör ha svängel!) Detta för att underlätta för hästen att dra.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 198
Senast: Nota
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka