Poolbad efter håltagning i öronen?

Lupino

Trådstartare
Dottern har tagit hål i öronen (vanliga i snibben) hos en piercare (tack för att frågan varit uppe på detta forum, hade jag inte läst om det rådet här hade vi gått till frisören som ”man alltid gjort”). Piercarens instruktioner var att inte bada i pool tills hålen läkt och att det tar 6-8 veckor.

Förutom de första timmarna (då örsnibbarna var lite röda och svullna) så skulle ingen kunna gissa att hålen är nytagna (har nu gått tre veckor) för vi har inte sett skymten av sårvätska och snibbarna är normalfärgade och inte svullna! Kan hålen läka fortare när det gått så okomplicerat (vi har varit supernoga med att aldrig röra med fingrar vid hålen och sköljer dem två gånger/dag)?

Att jag frågar är för att vi ska på semester på påsklovet från den dagen hålen är 4 veckor gamla och undrar hur andra skulle ställa sig till detta med poolbad. Skulle ni följa rådet strikt, eller låta dottern bada (men skölja noga efter med rent vatten)?
 
Jag skulle låta dottern bada, men råda henne att undvika att doppa huvudet/öronen under vattnet. Jag hade själv en sån där otroligt okomplicerad navelpiercing och fick mig ett ofrivilligt poolbad under läketiden (några veckor efter). Då var det bara ett dopp och upp igen, men det började vätska/vara. Visserligen bara tillfälligt, jag rengjorde omedelbart och sen var det bra igen.

Att en piercing läker fint och bra betyder inte nödvändigtvis att den läker snabbare. Sen är det såklart inte säkert att din dotter får samma reaktion som jag, men jag hade personligen försökt undvika att doppa öronen i vattnet och vara mycket noga med rengöring direkt efter bad.
 
Med tanke på att piercings läker utifrån och in så kan det ju se mer färdigläkt ut än det är.
Personligen hade jag nog gått till piercingstudion och bett de ta en titt helt enkelt :)
 
Jag hade låtit henne bada men varit noga med rengöring efteråt. Fick ni med något speciellt att tvätta med? Piercingtvål eller liknande? Det går ju relativt fort ändå för öronpiercings att läka om man jämför med t.ex navelpiercings. Läketiden för hål i öronen är väl 6-8 veckor, och för navelpiercing 3 mån-1 år. Jag började bada efter ca 1 månad med min navelpiercing och då var den långt ifrån färdigläkt. Så din dotters hål i öronen måste ju ha läkt lite åtminstone och inte vara lika känsliga som dem är när dem är nytagna. Det är nog ingen fara tror jag. :)

Tog själv hål i öronen som 1,5 åring, visserligen min mamma som skötte rengöring på mig då men vi åkte utomlands när hålen var relativt nytagna. Enligt mamma funkade det helt felfritt för mig att bada i både klorvatten och saltvatten.
 
Låt henne bada på ert ansvar (gissar att hon är minderårig) i så fall.
Skiter det sig så ska åtminstone inte piercaren hållas ansvarig.
Bra gjort att gå till en riktig piercare! :bow:
 
Låt henne bada på ert ansvar (gissar att hon är minderårig) i så fall.
Skiter det sig så ska åtminstone inte piercaren hållas ansvarig.
Bra gjort att gå till en riktig piercare! :bow:

Vad blir skillnaden mellan hål gjorda hos piercare vs. andra aktörer?
Gjorde mina hål i en guldsmedsaffär(??) när jag liten, för typ 15 år sedan.
 
Vad blir skillnaden mellan hål gjorda hos piercare vs. andra aktörer?
Gjorde mina hål i en guldsmedsaffär(??) när jag liten, för typ 15 år sedan.
Vad är skillnaden? Vad är likheten snarare...
Om du fick välja mellan en välutbildad person i en ren miljö som använder sterila produkter och allergifria smycken och en med tre dagars utbildning med pistol som aldrig går att få helt ren (och som jag dessutom är tveksam till att den görs ren mellan varje håltagning, men det vet jag däremot inte) där smycket är trubbigt och typ spränger genom örat och förstör brosket, istället för att göras med ett enkelt litet "snitt". Vad skulle du välja?
Och om skälet är priset, har du motiveringen ovan.
Jag gjorde mina för 10 år sen, på ett billigt ställe, med pistol. Har problem än idag + att det är en knöl vid ena hålet.
Kostade dock bara 25:-/hål. Dumt.
Lika lite som jag skulle göra en tatuering hos någon i en "källarstudio" för att de är billigare än en "vanlig" studio skulle jag göra en piercing med pistol.
 
Vad är skillnaden? Vad är likheten snarare...
Om du fick välja mellan en välutbildad person i en ren miljö som använder sterila produkter och allergifria smycken och en med tre dagars utbildning med pistol som aldrig går att få helt ren (och som jag dessutom är tveksam till att den görs ren mellan varje håltagning, men det vet jag däremot inte) där smycket är trubbigt och typ spränger genom örat och förstör brosket, istället för att göras med ett enkelt litet "snitt". Vad skulle du välja?
Och om skälet är priset, har du motiveringen ovan.
Jag gjorde mina för 10 år sen, på ett billigt ställe, med pistol. Har problem än idag + att det är en knöl vid ena hålet.
Kostade dock bara 25:-/hål. Dumt.
Lika lite som jag skulle göra en tatuering hos någon i en "källarstudio" för att de är billigare än en "vanlig" studio skulle jag göra en piercing med pistol.

Tack för svar! Jag skulle ju helt klart valt det förstnämnda, trist att någon annan valde åt en när man var sju (det var absolut inget ifrågasättande alltså, enbart okunnig nyfikenhet).

Har också haft problem då de "vuxit ned" med örat, synd att det inte finns möjlighet åtgärda det genom att göra om, göra rätt.
 
:eek: Varför så tidigt? Eller ska det stå 15?
Vissa gör det på sina barn med argumentet "man vill att folk ska se att det är en flicka..." :banghead:
Varför inte bara bädda in barnet i rosa från topp till tå istället? Då blir det sällan några tveksamheter.
Sen kan jag ju undra vad det är för jävla dårar som går med på det :eek: Jag tycker att det åtminstone borde vara 12-13 års gräns (med målsmans sällskap) för hål i öronen, sen 18+ för övrig piercing. Varför man nu skiljer på det, egentligen.
 
Vad är skillnaden? Vad är likheten snarare...
Om du fick välja mellan en välutbildad person i en ren miljö som använder sterila produkter och allergifria smycken och en med tre dagars utbildning med pistol som aldrig går att få helt ren (och som jag dessutom är tveksam till att den görs ren mellan varje håltagning, men det vet jag däremot inte) där smycket är trubbigt och typ spränger genom örat och förstör brosket, istället för att göras med ett enkelt litet "snitt". Vad skulle du välja?
Och om skälet är priset, har du motiveringen ovan.
Jag gjorde mina för 10 år sen, på ett billigt ställe, med pistol. Har problem än idag + att det är en knöl vid ena hålet.
Kostade dock bara 25:-/hål. Dumt.
Lika lite som jag skulle göra en tatuering hos någon i en "källarstudio" för att de är billigare än en "vanlig" studio skulle jag göra en piercing med pistol.
Jag har också knölar vid mina öron, tagna med pistol. 2 hål i ena och 3 i andra. Har inte använt örhängen på säkert 5 år så de är väl läkta igenom (går nog inte att få igenom något där hur man än försöker), men de krånglar fortfarande (tänk typ att det blir knölar med lite var då och då som går att klämma ur...). :yuck::p

Sen gjorde jag som 14 åring två piercingar i läppen (som jag tog ur 6-9 månader senare), de är väldigt släta och fina och gjord i studio.
 
Mina hål, merpartern gjorda av mig själv med pistol är helt normala. Jag har inga knölar eller dylikt, gjorde även hål i näsan med pistol och den är helt läkt nu och syns inte alls.

Jag har jobbat som frisör och gjort ett flertal hål i öronen på folk med allergifria smycken, rengjord pistol och med tvättade, spritade händer med handskar på. Vi var oerhört noga med att allt skulle vara rent!
 
Mina hål, merpartern gjorda av mig själv med pistol är helt normala. Jag har inga knölar eller dylikt, gjorde även hål i näsan med pistol och den är helt läkt nu och syns inte alls.

Jag har jobbat som frisör och gjort ett flertal hål i öronen på folk med allergifria smycken, rengjord pistol och med tvättade, spritade händer med handskar på. Vi var oerhört noga med att allt skulle vara rent!
Rengjord, eller steriliserad pistol? Har svårt att se hur man kan få den 100% steril.
Tur att det gått bra när du gjort på dig själv, men det är ju inga garantier för att det funkar för andra (att folk inte klagar är väl för att skadan redan är skedd och för att de insett sitt eget misstag, typ) och jag vet inte hur det på något sätt kan vara direkt hygieniskt att pierca i salonger o.s.v.
Berätta gärna om utbildningen, den är jag uppriktigt nyfiken på. Och vad som sades om åldersgränser/ansvar/skötselråd (DE har varierat kraftigt vet jag) o.s.v.
Dessutom är änden på smyckena som skjuts in med pistol i kroppen trubbiga, de som görs hos piercare är sylvassa, som de bör vara för att göra så lite skada, och medföra så få risker som möjligt.

Observera - jag säger inte att du har gjort ett dåligt jobb så ta det inte personligt är du snäll! Det är hela konceptet som är galet.
 
Senast ändrad:
@GotAsecret steriliserad så klart.

Utbildning fanns inte när gjorde sånt för 20 år sedan. Jag vet ingen som gått en utbilning för att göra hål i öronen på någon, tyvärr!

Men våra smycken var inte trubbiga, dom var vassa? Sedan är det som sagt var 20 år sedan jag jobbade med sånt så jag minns inte något om åldersgränser mm mer. Men vi gjorde inte hål på någon som var yngre än typ 7-8 år.
 
Vissa gör det på sina barn med argumentet "man vill att folk ska se att det är en flicka..." :banghead:
Varför inte bara bädda in barnet i rosa från topp till tå istället? Då blir det sällan några tveksamheter.
Sen kan jag ju undra vad det är för jävla dårar som går med på det :eek: Jag tycker att det åtminstone borde vara 12-13 års gräns (med målsmans sällskap) för hål i öronen, sen 18+ för övrig piercing. Varför man nu skiljer på det, egentligen.
Jättevanligt i utlandet med småbarn
 
Tack för era råd! Jag hade tänkt gå tillbaka till piercaren men hinner inte med det innan semestern, därav ville jag ändå förhöra mig här. Mot slutet av semestern skiljer det ju bara en vecka mot nör de anses kunna vara läkta så det lutar kanske åt att hon får bada lite försiktigt utan medvetna huvud-dopp.

Självklart kan inte studion ställas till svars om man inte till fullo följer råden, men jag hade aldrig fått för mig att ställa dem till svars ändå. Jag tänker att infektioner är sånt som händer även om man gör allt rätt.

Dottern är 9 så hon är absolut minderårig och hon tog själv beslutet att hon offrade poolbad för att få ta hålen när de togs (och inte vänta till efter semestern). Det var mer jag som tänkte att hon kanske missade poolbadet helt i onödan om det ändå läkt. Men utifrån vad ni skriver så ska nog ta det försiktigt i alla fall.

Vi betalade totalt 2000 kr för håltagningen, 800 kr för hålen, resten för örhängen och koksaltspray.

Rengöring gör vi genom att 2 gånger per dag skölja på med ljummet vatten och därefter spraya koksalt.

Vi har ingen tidigare erfarenhet av piercing men jag blev så otroligt glad över hur duktiga, trevliga och fina piercarna var med dottern.
 
@GotAsecret steriliserad så klart.

Utbildning fanns inte när gjorde sånt för 20 år sedan. Jag vet ingen som gått en utbilning för att göra hål i öronen på någon, tyvärr!

Men våra smycken var inte trubbiga, dom var vassa? Sedan är det som sagt var 20 år sedan jag jobbade med sånt så jag minns inte något om åldersgränser mm mer. Men vi gjorde inte hål på någon som var yngre än typ 7-8 år.
Nej det är ju uppenbart att man inte varit medveten om riskerna förrän "på senare år".
Vilket ju självklart inte är så konstigt!
Och hur steriliserades de till att vara 100% säkra, om man inte visste vad det innebar?
Nu för tiden kan en ju tycka att folk i allmänhet borde veta bättre än att använda pistol eller åtminstone ta reda på fakta (utbildning, skötselråd o.s.v.) innan de chansar.
En enkel googling borde få de flesta att avstå.
Men det är väl som med allt annat, så länge det finns efterfrågan kommer det att finnas.
 
En av fördelarna som jag ser hos piercaren är att örhängena inte har ett sedvanligt lås utan mer har som en änd-mutter. Ett vanligt lås kan lättare åka av och då är man ofta där och trycker ihop det och det ger för lite plats och luft att läka (och man kanske inte är riktigt ren om fingrarna).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp