Poolbad efter håltagning i öronen?

Vad är skillnaden? Vad är likheten snarare...
Om du fick välja mellan en välutbildad person i en ren miljö som använder sterila produkter och allergifria smycken och en med tre dagars utbildning med pistol som aldrig går att få helt ren (och som jag dessutom är tveksam till att den görs ren mellan varje håltagning, men det vet jag däremot inte) där smycket är trubbigt och typ spränger genom örat och förstör brosket, istället för att göras med ett enkelt litet "snitt". Vad skulle du välja?
Och om skälet är priset, har du motiveringen ovan.
Jag gjorde mina för 10 år sen, på ett billigt ställe, med pistol. Har problem än idag + att det är en knöl vid ena hålet.
Kostade dock bara 25:-/hål. Dumt.
Lika lite som jag skulle göra en tatuering hos någon i en "källarstudio" för att de är billigare än en "vanlig" studio skulle jag göra en piercing med pistol.

Tre dagars utbildning? Snarare en halvtimmes genomgång och träna på kompisar ;) den utbildningen var den jag fick när jag jobbade som frisör och nej jag valde att inte ta hål på kunder.
Jag håller med till 110% att allt som gör hål igenom huden ska göras av piercare (eller ja nångång kanske en läkare behöver göra det ;)) men du har mycket fördomar.

Jag kan ju bara utgå från mig och de fyra salonger jag jobbat på i tre olika städer. Men för det första, pistolen ska aldrig komma i kontakt med örat det ska enbart örhänget göra. Örhängena kommer sterila i täta plastförpackningar och hanteras aldrig utan handskar. De ska inte ens röras med handen utan man skjuter in pistolen i förpackningen för att fästa dem där.
Trots att inget annat än örhänget kommer i kontakt med örat så spritas pistolen före och efter varje användning.
Sköts det rätt så är det hygieniskt.

Angående åldersgräns har det varit åtta år, är barnet yngre än tolv så ska barnet ha varit tvunget att själv säga att han eller hon verkligen vill ha hål i öronen.
 
Tre dagars utbildning? Snarare en halvtimmes genomgång och träna på kompisar ;) den utbildningen var den jag fick när jag jobbade som frisör och nej jag valde att inte ta hål på kunder.
Jag håller med till 110% att allt som gör hål igenom huden ska göras av piercare (eller ja nångång kanske en läkare behöver göra det ;)) men du har mycket fördomar.

Jag kan ju bara utgå från mig och de fyra salonger jag jobbat på i tre olika städer. Men för det första, pistolen ska aldrig komma i kontakt med örat det ska enbart örhänget göra. Örhängena kommer sterila i täta plastförpackningar och hanteras aldrig utan handskar. De ska inte ens röras med handen utan man skjuter in pistolen i förpackningen för att fästa dem där.
Trots att inget annat än örhänget kommer i kontakt med örat så spritas pistolen före och efter varje användning.
Sköts det rätt så är det hygieniskt.

Angående åldersgräns har det varit åtta år, är barnet yngre än tolv så ska barnet ha varit tvunget att själv säga att han eller hon verkligen vill ha hål i öronen.

Ja jag tränade på mina systrar, min egen näsa och mina öron :angel:

Jag kunde inte välja bort det när jag jobbade men jag hade aldrig någon kund som tillbaka och berättade att dom fått infektioner eller problem. Hos oss fick dom komma tillbaka och göra om det ifall dom fick problem.
 
Vad är skillnaden? Vad är likheten snarare...
Om du fick välja mellan en välutbildad person i en ren miljö som använder sterila produkter och allergifria smycken och en med tre dagars utbildning med pistol som aldrig går att få helt ren (och som jag dessutom är tveksam till att den görs ren mellan varje håltagning, men det vet jag däremot inte) där smycket är trubbigt och typ spränger genom örat och förstör brosket, istället för att göras med ett enkelt litet "snitt". Vad skulle du välja?
Och om skälet är priset, har du motiveringen ovan.
Jag gjorde mina för 10 år sen, på ett billigt ställe, med pistol. Har problem än idag + att det är en knöl vid ena hålet.
Kostade dock bara 25:-/hål. Dumt.
Lika lite som jag skulle göra en tatuering hos någon i en "källarstudio" för att de är billigare än en "vanlig" studio skulle jag göra en piercing med pistol.

Nej de örhängen som skjuts in med pistol är inte trubbiga. De är sylvassa och det går utmärkt att ta hål med dem själv utan pistol med. Bara att trycka igenom. Jag har gjort det flera gånger på mig själv. Det går lika bra som med en nål bara det att man slipper köra igenom två gånger om man tar med örhänget direkt. De hålen jag gjorde själv har jag aldrig haft några problem med överhuvudtaget. Av de 5 som är gjorda med pistol har jag haft problem med ett vilket förmodligen berodde på att min då ettårige son tyckte att det var mysigt att gosa med mitt öra :D :love: Det blev en varkula i någon vecka och sedan har det aldrig varit några problem med det heller. Visst är det bättre att gå till en piercare än att ta med pistol (eller själv) men det finns ingen anledning att sprida falska fakta. Brosk finns det överhuvudtaget inte i örsnibben vilket är där de flesta barn vill ha sina hål. Snitt har jag aldrig sett någon piercare göra?
 
snittet görs med kanylen http://www.bbraun.se/images/universal_bevel_stor.jpg
detta verkar vara ett örhänge till håltagningpistol http://expilo.se/expilo_data/images/ovrigabeh/orhangen03.jpg
Som man tydligt ser så ger dom inte samma snitt i örat.

Det går för övrigt inte att sterilisera en håltagningspistol om det är i plast för den tål inte att köras i en autoklav (och jag tror det är få frisörsalonger som har en sådan)

Men för att återgå till trådens ämne så tror jag inte att det är någon fara att bada i poolen bara man sköter rengöringen noga. =)
 
Vad blir skillnaden mellan hål gjorda hos piercare vs. andra aktörer?
Gjorde mina hål i en guldsmedsaffär(??) när jag liten, för typ 15 år sedan.
Mina jag gjort hos frisör när jag var yngre och inte visste bättre har aldrig läkt. Gått ca. 15 år..
Vävnaden runt hålet i örat (andra togs i näsvingen - var tvungen att ta bort pga. Ont hela tiden) har blivit förstörda och kan fortfarande göra ont när jag har smycke i.
 
Mina skjutna hål har aldrig läkt bra. Det märks att de är lite sneda och "trasiga" inuti, vilket gör att örhängen irriterar hålen så att de blir svullna och ömma efter några dagar med örhängen. Det är alltid mer eller mindre hårt runtom dem. Jag funderar på att gå till en piercingstudio och höra om de kan göra något åt det, nån som vet om det är möjligt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp