Bukefalos 28 år!

Praktikanter!

E

esa

Funderar på att erbjuda praktikplats och har några funderingar. Vill gärna veta vad ni som är praktikanter tycker.

+ måste man vara godkänd av HYN för att få anordna praktik?

+ Hur gör man med lön? Har ingen möjlighet att själv stå för det eftersom hästarna inte är inkomstbringande. Söker praktikanten stöd från AF själv? I vilken kommun söks stödet, i den som praktikanten bor nu eller "min" kommun? Måste jag betala några avgifter för att jag tar emot en person?

+ Är det okej att ha en praktikant som hjälper mig med ridning, inridning och träning av mina hästar medan jag själv arbetar på ett "vanligt" jobb dagtid, eller måste jag vara hemma hela tiden? Jag har självklart huvudansvaret och tänker inte låta någon slavarbeta, snarare att de kanske har för lite att göra i så fall..? Praktikantens uppgift är alltså att hjälpa till med ridningen och INTE mockning eller andra stallsysslor.

+ Är det vanligt att kost och logi ingår? Hur löser man bäst kost-frågan? Inköpslista eller en viss summa till mat? Hur mycket kan man räkna att kosten kostar per månad? Är det vanligt att praktikanten får stå för kosten själv? Det kan ju bli ganska dyrt beroende på matvanor...

Vad skulle ni som söker praktikplats tycka är rimligt? Kan man erbjuda endast logi och så klart ridning utan att man räknas som slavdrivare?? Jag har uppfödning, hingsthållning och sköter inridningen själv, allt på hobby-nivå.
 
Sv: Praktikanter!

Åter igen, eftersom jag varit med i några praktiktrådar vid det här laget ;)
En praktikant har man inte istället för att slippa anställa ngn, en praktikant ska göra de sakerna i stallet som man har anställda till att göra.Tex är du anställd i ditt företag å har sysslor som mockning, uttagning av hästar i hagen, vanlig hantering helt enkelt, kan praktikanten oxå göra det.
Du får alltså inte ha en praktikant som sköter ditt stall medan du är på ett annat jobb om du nite har en till anställd som är i stallet med praktikanten å sköter de jobb praktikanten ska göra.En praktikant ska ha en handledare.
I övrigt vet jag knappt ngn som betalat en praktikant själv, bidrag brukar praktikanten kunna få genom kommunen tex, för dig som stallägare blir det alltså kostnadsfritt att ha en sån praktikant.
Men som sagt, jobbar du inte i stallet eler har anställd så kan du inte ha praktikant heller.
 
Sv: Praktikanter!

Jag kan inte svaret på alla frågor men men.

Du måsste inte vara godkänd av HYN men om man tex vill söka till hippologen måsste man praktisera på ett ställe som är godkänt av HYN. (Om jag fattat det rätt)

Om kost ingår kan du vell helt enkelt handla och laga mat till din praktikant. Alltså du handlar och hon får ta vad hon vill
 
Sv: Praktikanter!

Jag har varit praktikant, och har haft praktikanter... Ska försöka svara på dina frågor utifrån mina åsikter och mina perspektiv...

*Givetvis måste man inte vara godkänd av hyn, men som någon sa, för hippologen kanske det är ett krav ? Är dock inte säker på detta.

*Som praktikant söker man oftast praktik via sin arbetsförmedling. Det innebär att du inte ska behöva söka, däremot är det ofta svårt för en praktikant att få praktik på annan ort om du inte kan anställa senare (jag vet inte hur det fungerar för långtidsarbetslösa, men ungdomspraktik brukar praktikgivaren betala en summa till arbetsförmedlingen, åtminstone var det så för mig). Ring arbetsförmedlingen och fråga på din ort, så vet du vad som gäller.

*Man får aldrig lägga på en praktikant det övergripande ansvar som man själv har eller sina anställda har. En praktikant är där för att gå med sin handledare och lära sig jobba inom branschen, inte självlära sig även om detta givetvis också ingår. Fundera dock innan du lämnar din praktikant ensam, det är fortfarande du som har ansvar över dina hästar, m.a.o kan du inte skälla på henne om något går fel med dem, vilket tyvärr ändå händer alldeles för ofta.

*Tror kost och logi är vanligt... Dock är väl det där hur man lägger upp det upp till en själv. Det är bara att du följer dina riktlinjer, antingen får du en praktikant som går med på villkoren, eller inte.

Vi erbjuder alltid kost och logi (äter inte tjejerna ordentligt orkar de inte med det hårda jobb som hästjobbet medför), tillgång till telefon, bil om de har körkort för kortare trippar, samt, om de inte får lön via arbetsförmedlingen, får de ut 2500 kr vitt.
 
Sv: Praktikanter!

Nu hade jag ifs inte tänkt att praktikanten skulle sköta stallet medan jag är borta med tanke på att det inte finns något stall att sköta :p Nej tanken var isf att praktikanten skulle få rida hela dagarna (om den vill så klart... :smirk: ) och så hjälper jag till på eftermiddagarna/kvällarna med det som är lite mer special. På dagtid är det alltså tänkt att tex rida för instruktör och liknande, men det kanske inte är okej då?? :crazy: Tänkte ju inte släppa iväg praktikanten vind för våg... :angel:
 
Sv: Praktikanter!

Jag kan berätta från mina egna erfarenheter, har haft 3st olika stall under loppet av ca5år

Stall nr 1:
Jag slutade 9:an och gjorde ett år uppehåll innan gymnasiet och fick praktik via skolan, hade mitt studiebidrag + att jag fick resorna betalda, sen gav mig min handledare 1500kr/mån utöver (svart), mina arbetsuppgifter var att rida 2-4hästar och hjälpa till att packa osv inför tävlingar så i snitt var jag där 3-4timmar om dagen.

Stall 2:
Hittade de i en annons, åkte ut och provjobbade, trivdes kanon, hade mat,fickpengar,resor + träning.
Heltid el. mer

stall 3:
Blev arbetslös och skulle skicka ut på praktik via arbetsförmedlingen, fixade själv stället jag praktiserade på.
KANON ställe, jobbade mån-fred 7.15 - 16-30 med lunch osv inräknat, fick ca 5000/mån från försäkringskassan.
Sen hade jag min egen häst uppstallad gratis, med mat, tillgång till allt från vet. till transport, gratis träningar, mat, boende om jag hade velat + bil.
Dock en nackdel, jag blev förlängd per månad så ovisheten om jag skulle få stanna eller inte va enormt jobbig, + att komunikationen med dom på arbetsförmedlingen fungerade USELT.

Kontentan av det hela.

Som praktikant vill du känna dig behövd på ett bra sätt och inte som "billig arbetskraft", givetvis vill man ha valuta för sitt arbete, de är inte alltd de behöver vara enorma summor pengar utan som i mina fall, mat, resor, fickpengar, träningar, ha sin egen häst uppstallad gratis osv.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det ringde en tjej som frågade om praktik via arbetsförmedlingen. Jag blev lite paff, har inte tänkt på det direkt då mitt företag är...
Svar
7
· Visningar
1 829
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp