Bukefalos 28 år!

Praktikant från Arbetsförmedlingen?

simpan

Trådstartare
Det ringde en tjej som frågade om praktik via arbetsförmedlingen.

Jag blev lite paff, har inte tänkt på det direkt då mitt företag är nystartat sedan ett halvår och fortfarande i starten.

Vad kräver arbetsförmedlingen av en praktikplats?

Jag meddelade tjejen att det inte finns att göra för en heltid eftersom jag är ensam och om jag får hjälp med tex mockning och ridning så går ju saker och ting snabbare- ja, inte de första veckorna då det nog mer stjälper med en praktikant men därefter. Tänkte även på att jag måste hinna annat än att handleda en praktikant hela dagarna.
Hon sa att det rörde sig om 50% och det kändes lagom, då har jag jobb åt henne iaf så att hon inte blir sysslolös.

Det var en tjej som inte har speciellt mycket hästkunskap så mycket tid kommer att gå åt till att lära henne, funderar på om jag verkligen har den tiden?
Hon funderar på ett yrke som hästskötare, något som jag tyvärr inte kan rekommendera någon att satsa på men man kan ju alltid stötta och försöka att lära henne så mkt grunder som det går.
Vi har bara en häst som lämpar sig för oerfarna att rida, fyra pigga och känsliga hästar som är fina för den som KAN rida, sedan finns några unghästar under inridning, yngre unghästar samt dräktiga ston och ett föl.
Samtliga mkt lätthanterade för den som kan lite häst men jag vet ju inte riktigt hur de fungerar med någon som är oerfaren. Fyra av tio hästar är dessutom hingstar, mkt trevliga sådana dock som inte gapar och hingstar sig men det beror alldeles säkert på vem som håller i snöret, de passar säkert på om de känner av att den som hanterar dem är osäker :crazy:

Känner mig lite tveksam till att jag verkligen har rätt praktikplats för denna tjej. Det komemr nog att bli mycket mockning, fodring och pyssel med hästarna för henne, tror ni att det funkar eller? Ett jobb som hästskötare innefattar ju oftast mest sådant men jag tycker att det känns otroligt trist att erbjuda en praktikant sådana "tråkiga" uppgifter.

Ni som haft praktikanter som inte haft så mkt hästvana vad har de haft för uppgifter?
Hur mycket tid har ni lagt ner på att undervisa, inte bara handlett? Räknar inte med att lämna henne ensam till att mocka åt samtliga hästar eller något sådant men kan ju tyvärr inte hänga henne över axeln hela dagarna för att undervisa. Jag måste ju hinna rida hästarna också och då hon kanske inte kan följa med på ridturer så ofta så måste jag ju lämna henne med annat arbete medan jag rider.

Vad tycker ni? Ska jag säga OK till en plats (hon måste självklart komma hit och kolla först) eller ska jag backa redan nu pga att hon inte har spec stor hästvana?

Jag bad henne att kolla med Arbetsförmedlingen vad de kräver av praktikplatsen, om vi "duger" och sedan återkomma för ett besök.

Vad jag förstått av vad jag kunnat läsa ang arbetsförmedlingens praktikplatser så är det att de helst ska kunna leda till ett jobb men jag kommer ju verkligen inte att anställa någon de närmsta åren. Hoppas ju mest på att lyckas klara mitt eget skinn på företaget och har ingen tro på att det kommer att gå så bra att jag kan anställa. Bör jag meddela detta i förväg? Tycker att det är något som är ganska självklart men kanske ska jag säga till?

Tusen funderingar dök upp i hjärnkontoret, ursäkta för snurrigt inlägg men kanske kan någon hjälpa mig att få ordning på tankarna.
 
Sv: Praktikant från Arbetsförmedlingen?

Det enda jag kan tänka mig är att genom att praktisera hos dig och lära sig att jobba som hästskötare kan hon söka andra jobb som hästskötare och ha dig som referens (förutsatt att hon sköter sig så bra att du kan säga bra saker om henne :) ).
Man brukar väl få betalt för 6 mån praktik när man är ung från arbetsförmedlingen? Typ så man får in en fot i branschen. Är hon gammal så vet jag inte riktigt hur det är men jag har en kompis som åkte ned och praktiserade på ett stall i södra svergie när hon gått ut gymnasiet och arbetsförmedligen betalade henne för 6 mån. Men längre än det tror jag inte man får några pengar för. Var själv lite inne på att göra praktik på något dagis så jag kunde få in lite pengar men man var tvungen att jobba minst 6 tim per dag 5 dagar i veckan och fick jättelite pengar för det så jag ansåg det ovärt. Bättre att jobba på ett lite tråkigare jobb men iaf få betalt. Jag hade ju inget intresse av att fortsätta jobba på dagis utan men som tills jag kom på vad jag ville bli och plugga till.
Oj långt blev det utan så mycket bra innehåll :P
Men jag tror det är typ nåt sånt här upplägg.
 
Sv: Praktikant från Arbetsförmedlingen?

Ja, visst är det så. Hon har praktik här (eller på nåt annat ställe) i en begränsad tid (max 6 månader) och får ersättning från Arbetsförmedlingen.
Tanken är väl att hon ska få in en fot och ha lättare att få jobb, men jag kan ju inte ge henne jobb och framtiden som hästskötare ser ju inte så ljus ut heller. Det kryllar ju inte direkt av vita jobb...

Funderinarna går väl mest kring om jag verkligen har en bra praktikplats att erbjuda henne? Och om jag verkligen har tid med en helt grön praktikant?

Ni med egna företag och praktikanter, hade ni tagit emot denna tjej?
 
Sv: Praktikant från Arbetsförmedlingen?

Jag har egentligen ett helt annat jobb, men arbetar för närvarande med hundar (kennel). Vi har en del förfrågningar om praktikplats/pryo och min erfarenhet är att det bland en del ungdomar finns lite väl glamorösa idéer om hur det är att jobba med djur - något som väldigt många vill göra.

Själv halkade jag in på detta jobb (vikariat) på ett bananskal eftersom den som egentligen hade viket inte riktigt förstått skillnaden på att ha hund och att arbeta med dem i kennelmiljö. Det har jag aldrig gjort heller, men det är ju ingen skillnad egentligen mot att jobba i stall (samma rutiner typ) och det har jag ju gjort och haft häst i många år (har naturligtvis hundar också). Men jag har insett att det kommer som en mindre chock för många hur pass slitigt det är samt att det tempo som man själv tycker är normalt nog är ganska...högt:crazy: Och precis som du säger anses de viktiga, dagliga uppgifterna (för min del är det promenader, städning, mockning av rastgårdar, fodring, pälsvård o.s.v.) tråkiga. Men så är det ju - vi åker inte på utställning varje dag!

Nå, beträffande "din" tjej: har hon någon framtid inom hästbranschen? För att bli hästskötare på allvar krävs väl någon utbildning? Vem anställer en hästskötare utan utbildning och med begränsad erfarenhet när det finns så många med utbildning och/eller lång erfarenhet av hästar? Det känns lite precis som du säger att detta kanske inte är rätt praktikplats.

Om hon aldrig haft ett jobb förr så kan det ju vara bra att få referenser på att hon jobbar hårt, kommer i tid, gör det hon ska o.s.v. Men behövs inte det så... tja.

Den praktik du erbjuder tror jag skulle vara jättebra för någon som har god erfarenhet och kanske vill satsa på en utbildning inom hästbranschen. Kanske kan praktiken leda till ett vitt hästskötarjobb t.ex. inom travet. Men då krävs det nog att man redan har god erfarenhet av och kunskap om travare. Och att man genom praktiken får yrkesmässig erfarenhet, kunskap i att hantera hingstar o.s.v. Risken för den här tjejen är kanske att när väl praktiktiden är slut så blir hon åter arbetslös.

Vet inte om jag är ute och seglar, men det är mina spontana reaktioner.
 
Sv: Praktikant från Arbetsförmedlingen?

Nä, jag tänker ganska lika som du.

Hon menade på att denna praktik skulle vara ett sätt att prova på om hästskötaryrket var något för henne.

Tror inte att hennes framtidutsikter som hästskötare är så goda, hon har i dagsläget knappt någon hästerfarenhet, hur ska hon kunna konkurrera mot alla hästtjejer som är uppväxta med hästar? Efter praktiken måste hon ju dessutom gå utbildning och rimligtvis skaffa mkt mer erfarenhet av häst innan hon kan söka jobb, hur ska det gå till?

Vill hon ha jobb i travstall sedan så är detta verkligen inte rätt ställe, vi sysslar med dressyrhästar mest , har lite uppfödning, saluhästar och hyr ut några stallplatser. Det finns tyvärr väldigt lite kunskaper om trav på denna gård :o

Hingsthantering, unghästhantering och vanlig normal hästhantering kan jag ju bistå med men känner: Vad tråkigt! Vill ju kunna ge mer till en praktikant än det, känner att jag hellre tar emot en elev från tex naturbruksgymnasiet så att jag kan erbjuda utvecklande uppgifter (självklart blandat med det vanliga "tråkiga" som hör till stalljobb).

Hon har iaf inte hört av sig mer än, så kanske ABF ogillade det hela?
 
Sv: Praktikant från Arbetsförmedlingen?

Man kan ju hoppas att AF inte gillade idén, men i annat fall tycker jag faktiskt att du ska tacka nej, både för hennes och din skull. En tjej med mycket liten hästerfarenhet bland hingstar och unghästar känns som väldigt stort ansvar, viss nervositet och väldigt många ögon i nacken för din del. Alternativt att hon jobbar utan för mycket kontakt med hästarna, vilket ju inte är meningen.

Det bästa är nog att krasst konstatera att hästskötaryrket endast i undantagsfall är något för den som inte är uppvuxen med hästar eller i alla fall har mångårig erfarenhet. Man måste ju helt enkelt ha vissa grundkunskaper och enda sättet att få dem är att hålla på med hästar - i ett antal år.

Som sagt var - jag har insett att många tror att det är lite glamoröst och "mysigt" att jobba med djur och då vill man kanske "pröva på" ett yrke som hästskötare. De inser inte att det är väldigt hårt slit, att det krävs mycket pondus och att det ofta är fråga om mycket tungt arbete.

Tror det är mycket bättre att du ger den energi du har för en praktikant när det dyker upp någon som faktiskt har möjlighet att gå vidare inom facket. Den här tjejen försvinner ju med all sannolikhet ut efter ett halvår (eller tidigare, som sagt - jag tror inte riktigt att hon vet vad hon vill ge sig in på...) och då är ju din och hennes tid och möda förspillda.
 
Sv: Praktikant från Arbetsförmedlingen?

Jag tycker du kan tacka ja, alltså hur mycket utnyttjad har man inte blivit av diverse olika hästägare och stallägare under alla år som man har haft hästintresse utan häst. De flesta "hästkärringar" och "hästgubbar" är ju dj*vligt bra på att utnyttja folk.

Du verkar ju iallafall fundera på villkoren för tjejen vilket innebär att du har någon sorts moral.

Viktigt: Definiera upp för tjejen och AF vad hon ska göra. OBS. Ridning ingår inte alltid för hästskötare. Alltså mockning, borstning, persedelvård, städning, stängsling. Ridning kan komma efterhand när du känner dig säker och trygg med tjejen. Var tydlig och klar över att du inte kan erbjuda arbete efteråt.

Jag tycker du kan hjälpa tjejen, det kanske är en brud som inte har haft några pengar och kanske misshandel och vem vet vad. Du får hjälp med det tunga och sällskap och hon får prova på . Skäms inte ta hjälp när du erbjuds från AF, kanske gratis.
 
Sv: Praktikant från Arbetsförmedlingen?

Jag tycker du kan tacka ja, alltså hur mycket utnyttjad har man inte blivit av diverse olika hästägare och stallägare under alla år som man har haft hästintresse utan häst. De flesta "hästkärringar" och "hästgubbar" är ju dj*vligt bra på att utnyttja folk.


Bara för att det är vanligt att man utnyttjar praktikanter vill jag inte göra det, en praktikplats ska vara lärorik och utvecklande med en bra handledare, inget slavjobb.

Du skriver att jag får hjälp med det tunga men jag är lite osäker, det tar tid att ha en praktikant som inte kan något. Bara att lära någon att mocka på ett bra sätt kan vara ganska tidsödande så till en början blir det nog dubbel tid som går åt till det tunga eftersom jag måste handleda och "kontrollera" (dumt ord men ni fattar) utöver det jag gör själv. I det långa loppet blir det kanske en liten avlastning där.

Ridning och hanteringa av hingstarna kommer inte i fråga den första tiden, det får bli senare. Vill ju dock inte att det ska bli en sådan där supertråkig praktik där det bara är skitjobb att göra. Hon ska ju som sagt utvecklas av sin praktik.

Skäms inte ta hjälp när du erbjuds från AF, kanske gratis.

Gratis är det, men om det blir så mycket hjälp vet jag inte. Har haft praktikanter förr (annan arbetsplats) och det är faktiskt ganska slitsamt och tar mycket tid, iaf om man gör det på ett seriöst sätt. Klart att man kan ha praktikanter som "slavjobbar", då är det nog till hjälp men jag vill som sagt att det ska vara givande och utvecklande.

Tack ska ni ha för olika infallsvinklar och funderinga ang detta.

Jag har nog bestämt mig för att om tjejen här av sig igen och ABF godkänner mig som praktikplats så får hon göra ett försök. Jag har dock inte bestämt mig till 100% än så kom gärna med fler synpunkter. Är det något jag inte tänkt på?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 796
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 251
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 342
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 539
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp