Sv: Premiering!
Om det är premiering och inte halter du menar, man kan premiera vilken ras som helst hos svenska ridsportförbundet tror jag man hittar infon, är verkligen dålig på detta, men var med en kompis förra året som preimerade (vet inte ens om det heter så, men man får en bedömning av hästens gångarter, typ och temperament eller nåt liknande) en american curly hingst, det var även några quartrar anmälda, men dom dök aldrig upp

. Men, vad som krävs på en premiering är att du kan skritta och trava hästen och ställa upp den för domarna, den måste visas i träns tror jag, så det måste du träna på, att han är lugn och väluppfostrad är ju också ett plus. Men de flesta hingstar på de där premieringarna brukar ju va helt galna, så det krävs väl inte så mycket träning för att bli bättre än de flesta där!

Om det är halter du menar, så måste du vara medlem i AQHA för att visa honom och då inte som amateur utan som open ryttare efter som du inte äger hästen själv. Hästen ska kunna skritta och trava i grimma (helst en fin läder showgrimma) grimskaftet ska helst vara läder och ska ha kedja. Om du ska ha kedjan på hästen, se till att du tränar på det innan tävlingen, jätteviktigt!!! så han förstår kedjan och inte blir nervös när du korrigerar honom på banan. Det kan så lätt hända olyckor med unghästar i kedja. Du ska även kunna ställa upp honom i halter, med fram och bakben parallella, det finns ingen tidsbegränsning! dock är det upp till dig att visa honom från sin bästa sida när domaren kommer för att titta på honom, står han inte rätt då, så kan han få en sämre bedömning, men det är inte hela världen, när jag visar en så ung häst är det viktigaste för mig att jag och hästen är lugna, att tävlingen inte går ut över hästen så att säga, so what om inte hästen står perfekt så länge som både jag och hästen har med oss en positiv upplevelse från banan. Hoppas detta inte blev för långrandigt, lol, Lycka till nu.