Pressar priserna för djurvård

Äntligen görs något mot kostnaderna som ökat mycket på veterinärvård!
Vår distriktsklinik har blivit privat och vips är det dyrare med bla hästinfluensavaccination. Blodprov har också blivit mycket dyrare och undersökning m.m
Med vänlig hälsning
Pudlan

Detta kan slå väldigt hårt mot mindre privata aktörer lokalt. Är det verkligen så man vill ha det?
Jag vet vilket bolag jag inte väljer till mina djurförsäkringar i alla fall.

Helt klart ett steg i rätt riktining. Det är verkligen dags att det görs något åt de skenande veterinärkostnaderna.

Hm...riktlinjer för vad saker ska kosta. Stor del av kostnaderna beror ju på personal, utbildning av dessa, utrustning mm. Inte säker på att det blir nån bra lösning.

Mitt problem som hästägare är inte priserna, utan att djursjukhuset jag anlitat enligt min mening tycks ha satt i system att överbehandla och helst behålla hästen fler dagar än nödvändigt och på det sättet driver upp priserna för olika behandlingar. De sätter in VÄLDIGT många olika åtgärder och röntgar flera gånger. När jag ringde mitt försäkringsbolag och bad dom kolla om det verkligen var nödvändigt med längre vistelsetid, visade det sig att försäkringsbolagets veterinär tidigare varit anställd på djursjukhuset!! Hur trovärdigt är det? Gissa vad försäkringsbolag och klinik kom fram till? Det är jättetråkigt att inte ha förtroende för klinikens veterinärer då det är nödvändigt att anlita dem på helger. Men det finns väl en anledning till att djursjukhus blivit uppköpta av riskkapitalbolag!
Nuförtiden anlitar vi en klinik utan helg- och kvällsöppet så långt vi kan och upplever att de är mycket mer trovärdiga i både diagnos och behandling. Och priserna för behandlingen blir därmed en helt annan. Det är på tiden att något görs, men det är svårt att veta vad. Vi vill ju inte heller ha en situation där djuren inte får behandling för att försäkringsbolaget går in och nekar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Arbetsgivarna välkomnar förslaget om att djurvårdare kan få söva djur. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jordbruksverket ändrar krav och befogenheter i förslaget om snabbutbildade djursjukskötare. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
421
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Distriktsveterinärerna har en pressad arbetssituation och nya arbetssätt testas för att skapa tryggare arbetsförhållanden. Nu...
Svar
0
· Visningar
402
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Distriktsveterinärerna i Örebro län utgår från Lindesberg även i fortsättningen. Samarbetet med veterinärstationerna i grannlänen...
Svar
0
· Visningar
305
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka