Mitt problem som hästägare är inte priserna, utan att djursjukhuset jag anlitat enligt min mening tycks ha satt i system att överbehandla och helst behålla hästen fler dagar än nödvändigt och på det sättet driver upp priserna för olika behandlingar. De sätter in VÄLDIGT många olika åtgärder och röntgar flera gånger. När jag ringde mitt försäkringsbolag och bad dom kolla om det verkligen var nödvändigt med längre vistelsetid, visade det sig att försäkringsbolagets veterinär tidigare varit anställd på djursjukhuset!! Hur trovärdigt är det? Gissa vad försäkringsbolag och klinik kom fram till? Det är jättetråkigt att inte ha förtroende för klinikens veterinärer då det är nödvändigt att anlita dem på helger. Men det finns väl en anledning till att djursjukhus blivit uppköpta av riskkapitalbolag!
Nuförtiden anlitar vi en klinik utan helg- och kvällsöppet så långt vi kan och upplever att de är mycket mer trovärdiga i både diagnos och behandling. Och priserna för behandlingen blir därmed en helt annan. Det är på tiden att något görs, men det är svårt att veta vad. Vi vill ju inte heller ha en situation där djuren inte får behandling för att försäkringsbolaget går in och nekar.