Prestige D1

Maoam

Trådstartare
Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har inte så bra koll på utbud osv. Hästen hade en Prestige D1 hos tidigare ryttare vilken låg bra. De sadlar jag har haft att hemma att prova har inte funkat jättebra, ngn har sett ut att lika bra tills hästen rör sig, då glappar sadeln bak väldigt mkt. Har kunnat testa Bates Isabell (såg ut att ligga bra men glappade mest, har normal bomvidd i, smalare bomvidd blev för smalt), Bates Innova och Equipe Emporio.

Tänkte att jag skulle försöka hitta en begagnad Prestige D1 men dessa ligger över min budget så min fråga till alla er som provat mkt sadlar, vilka/vilken sadel påminner om Prestige D1? Andra Prestige sadlar i lägre prisklass eller andra märken? Jag gillade Prestigen när jag provred så den passar ju mig också.

Ska ju självklart ta hjälp med att prova ut en sadel men vill få en uppfattning om vilka sadlar som kan vara lämpliga att fundera på och hålla utkik efter. Tanken är att köpa begagnat då hästinköpet slukade lite mer av sparkontot än planerat haha (men värd varenda krona). Så vad har ni för tips? Tycker att hästen har lite svängd rygg, relativt hög manke och ganska kort rygg.
 
Jag har en Prestige Modena, min är dock knappt svängd vid arbete med en del manke.
Fynda min för 7000kr, kollar man hastnet ligger de legat runt 12k +.
 
Kolla efter begagnade Iceland D1, det är i stort sett samma sadel som D1, men betydligt billigare! Skillnaden är att sätet är lite mer öppet och formen på knästöden är lite annorlunda, ger dock bra stöd ändå. Mot hästen är den lika som den vanliga D1, med samma bogfrihet.
 
Säger som Fideli, leta D1 Iceland. Exakt samma sadel, men islandsfolket anses inte lika kapitalstarka som dressyrfolket enligt Prestige...
 
Kan ju vara värt att kolla upp. Har sett en del prestige sadlar i andra modeller som ligger lite bättre i pris, skulle ni säga att de olika modellerna har liknande passform eller är de helt olika? Gissar att sadeln framförallt inte bör vara för rak.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
846
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
678
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp