Prestige fråga

Nikki o Fabian

Trådstartare
hur vid är den vidaste sadeln i detta märke, i grader alltså?
Det sägs ju att dessa sadlar passar svängda ryggar men min kompis häst har en dressyr o en hopp o han har rak rygg o sadlarna ligger bra på honom o hon har inte höjt baktill.

Är det så att dom passar hästar med rak rygg oxå?

Sv: Prestige fråga

Bommen ÄR svängd. Men folk har väldigt olika uppfatningar om vad som är en svängd resp. rak rygg...
P R O V A

Nikki o Fabian skrev:
hur vid är den vidaste sadeln i detta märke, i grader alltså?
Det sägs ju att dessa sadlar passar svängda ryggar men min kompis häst har en dressyr o en hopp o han har rak rygg o sadlarna ligger bra på honom o hon har inte höjt baktill.

Är det så att dom passar hästar med rak rygg oxå?

Jag har bl.a. en Prestige och använder den ibland till båda mina ston. Det funkar jättebra! Det är mor och dotter. Kan inte säga att nåon utav dem har varken rak eller böjd rygg men sadeln passar på båda! Prova dig fram som sagt. Skulle tro att Prestige ligger bra på de ryggar som inte är väldigt raka!

Din kompis kanske har GG-paneler, för prestige är svängda. Men jag säger som alla andra, prova! :bump:

Ok, ja jag får väl testa själv. Idag ska jag testa en Globus islandssadel på min häst.

Här är min kompis hästs rygg:
DSC04101.jpg
[/IMG]
DSC04102.jpg
[/IMG]
DSC04127.jpg
[/IMG]

Men han har då inte rak rygg, han är normal+ överbyggd!! Ser ungefär ut som min, fast min har högre manke.

Tycker den hästen har rakare rygg än mina iaf! Å mina är inte särskilt svankade ändå...

Allt är relativt......
Men det där är Inte en rak rygg. Man måste se på vinkeln på ryggen, inte "bågen".

När sadelprovaren var hos oss skrev den på pappret "-ganska lång manke och ovanligt rak rygg".
Prestige passar som jag vet inte vad på henne! Och mig också för den delen. Det funkar skitbra!!:love:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 207
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka