Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

_Maria_

Trådstartare
Ingen hemlighet för någon antar jag att det ibland kan vara svårt att få hästeriet att gå ihop med livet utanför. Även om man har mkt man vill göra så har jag insett att man kan inte göra allt det och framförallt inte så ingående som man kanske vill. Man måste prioritera helt enkelt.

Som tiden i stallet tex. Jag hade gärna velat borsta hästen noooga varje dag, rida väl planerade ridpass eller träna något annat, stretcha och massera hästen varje dag, putsa utrustning osv. men inser att det går inte. För att få ihop det med allt annat så får man helt enkelt välja bort vissa saker men man vill ju att hästen ska ha det bra ändå!

Jag är halvfodervärd på en häst så jag och ägaren delar på veckorna. Vi har ganska lika prioriteringar och jag skulle gissa på att han rids och får promenader 3-5 gånger vecka. Jag har försökt göra en "mental plan" på hur jag ska prioritera tiden i stallet. En dag där jag har begränsat med tid men tycker att han bör ridas eller promenixas (han går på lösdrift):

1. Kolla så hästarna har mat
2. Kratsa hovar, borsta av honom med piggborste och rotviska, borsta huvudet ev reda ut man och svans. Under borstningen känner jag samtidigt igenom ben och håller utkik efter eventuella tecken på förändringar eller sår på kroppen.
3. Sätter på aktuell utrustning.
4. Promenerar eller rider(För det mesta skogspass där fokus ligger på en häst som ska gå i hälsosam form inget speciellt avancerat) alt. löslongering eller liknande. (För det mesta skogspass där fokus ligger på en häst som ska gå hälsosam form inget speciellt avancerat)
5. Stretching
6. Kraftfodergiva

Vad tycker ni om denna prioriteringen och hur prioriterar ni eran dag med hästen?
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

Jag tycker din prioritering är helt okej. Man behöver inte smörja utrustningen varje dag utan det räcker när man ser att det behövs. Jag menar, hästen ska ju inte behöva få skav av ett skitigt träns precis.

Jag prioriterar tiden jag får bara vara med min häst. Att få den där kontakten är viktigt för mej. Att stå och mysa och bara få vara. Det där kravlösa är det viktiga för mej men då är min häst min bästa vän och inte min tävlingskompis. Att tävla intresserar mej inte utan jag vill vara med min häst för att må bra och om det sedan är på hennes rygg eller vid hennes sida spelar mindre roll.
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

Hej!

Helt ok prioritering.

min ser ut såhär:
*Mockad box
*Vatten i hink
*All mat iordninggjord (samt halm i hönät).
*Häst ordentligt avborstad och hovarna kratsade (visitering ingår i detta).
(*för närvarande hoven ren och nytvättad).
*Pussa på mulen från husse.
*Vid användande av läder- lädret avsmort, för att förhindra skav och öka lädrets livslängd.

/Lavinia
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

Jag börjar alltid med att fixa iordning maten, se till att den är klar inför nästa dag :)
sen blir det mockning i hagen, och sist tar jag hästen. Han går alltid med mig när jag mockar så vi får ju ändå en kontakt, pratar med honom och stannar upp och kelar ibland :p
Sen kör man på att borsta igenom honom och känna att allt är ok, efter det kan man ta vara på träningen. Ibland har jag stressiga dagar och då får träningen av hästen gå före mockningen, min mamma är hemma på dagarna och brukar mocka åt mig då jag inte hinner som tur är!

Sen det där med utrustningen brukar jag sätta mig med en gång i veckan ungefär. Har två likadana sorters träns (olika färg bara) som jag skiftar med. Använder varje träns varannan vecka kan man säga :) så på söndagen gör jag rent det jag använt om det behövs och smörjer det. Sen får det hänga en vecka o vara fit for fight tills nästa gång, o under tiden använder jag det andra :p självklart ska man göra rent det om det är jättesmutsigt! men är det knappt något på det efter man använt det känns de bara onödigt om man ska göra rent det hela tiden :)
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

Mina dagar ser helt olika ut så min lista är också lite annorlunda.. jag har hästarna på lösdrifter hemma på gården några meter från ytterdörren :)

1. foder och vatten
2. mockning av lösdrifter
3. visitering, hovar, känna på stomagar etc.
4. borstning/rykt, reda ut och ev fläta man och/eller svansar
4. Att alla har det bra och mår bra, mys-stunder i hagen
5. Att hästen som är igång får komma ut och röra på sig, det kan vara långpromenad, arbete i töm eller lös i corallen
6. ridning - allt från en skritt-tur till ett träningspass.

Ang utrustning som torkar jag av allt efter varje användningstillfälle, men smörjer bara när det behövs, vilket är lite olika beroende på lera, luftfuktighet, temp i sadelkammaren osv. (Sadel, träns, barfotaboots osv). Täcken brukar jag börsöka borsta av med magic brush eller liknande varje gång jag tar av dem.
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

Jag vänder lite på ordningen.

1. Vatten och foder
2. Mockning
3. Motion oftast ridning
4. Att hästen är välborstad
5. Putsa utrustning

Min häst är en rastlös typ som hellre vill rasta sig och busa lite än att stå på gången och bli borstad. Blir han inte riden på flera dagar i sträck så är han inte kul att ha med att göra. Så då har vi hellre en tovig svans ett par dagar än en brötig häst.
Givetvis blir han väl rengjord där vi har utrustning men ingen extraputs om vi inte har tid.
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

Tycker att prioriteringarna här inte ser så olika ut ändå. Största skillnaden är ju om dom går på lösdrift eller inte samt var det är för sorts häst-rastlös eller större "mysbegär" ;)

Hästen jag pratar om har stort mysbegär men är pigg när man rider honom så vill inte att det ska gå för långt mellan motionspassen heller. Han har tendens till att rusa lite i trav och galopp så antar att det inte skulle bli bättre om han för för lite motion. Håller på att försöka reda ut varför han gör så, om det är personligheten, utrustningen eller ngt i kroppen. Har inte så höga krav på ridturerna men att han ska kunna gå i ett behagligt tempo och lyssna på hjälperna. Brukar försöka rida serpentiner på skogsvägarna för att det inte ska bli för mkt "rätt fram". Men nu när han ska gå på lösdrift så får han ju aoutomatiskt mer motion och stimulans det kanske kommer hjälpa till lite, vem vet:laugh:
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

Min häst får mockat på morgonen av stallägaren.

1. Vatten och mat.
2. Visitering.
3. Motion
4. Borstning etc.
5. Putsa läder och utrustning.
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

1. Ren box, mat, vatten
2. Visitering och rykt (fäller för fullt)
3. Motion (annars är pålle inte glad nästa dag :o )
4. Utrustning etc ren och på sin plats
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

1. Mat, vatten, rengöring av box.
2. Visitering och rengöring av hästen.
3. Motion.
4. Puts av utrustningen.
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

prioriteringarna jag har för alla hästar är,

1, mat och vatten (utan mat och vatten har man ingen häst)
2, ren box (hästen ska ha rent och fint omkring sig)
3, hag vistelse ( en lyx som i faktiskt kan ersättas av mer motion och promenader i enstaka fall)
4, ren häst (en smutsig häst kan få skav, sjukdommar och osv)
5, motion (inget nödvändigt för att få en glad häst så länge den får röra sig fritt under dagen)
6, ren utrustning (smutsig utrustning kan ge skav och slits snabbare)

min dagliga rutin är
1. hö, kraftfoder
2. ut i hage med mer hö
3. in och rids
4. ut i hagen igen
5. putsa utrustningen
6. mocka
7. hö och kraft i box
7. natt hö.
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

Smörjer väldigt sällan utrustningen men ser såklart till att paddarna är rena.
Har bädd så lägger inte så mkt tid på mockning men stör med ny halm varje dag. Prioriterat att göra rent vattenhinkarna och fylla dom såklart samt höpåsarna o kraftfodret som görs iordning varje dag.

Det övriga såsom borstning gör jag varje dag, men prioriterat såklart där sadeln o träns samt ev benskydd sitter, kratsar hovar. benen görs inte rent supernogrant då hagen är lerig och jag alltid släpper ut igen efter ridning osv. Har endel hovskägg som skyddar karlederna.

I ridningen prioriterar jag uppvärmning o nedvarvning, samt att avsluta när det går bra! :) Rider ibland inte mer än 20 minuter.
 
Sv: Prioriteringar i den dagliga hästskötslen

Varje dag släpper jag ut hästen, mockar jag noga, fyller vatten hinkar (min häst har två st), sopar vid mig, packar höpåsar & fixar kraften.
När jag har lite extra tid över brukar jag även plocka lite granris och ha i boxen.

När jag rider borstar jag alltid och kratsar hovarna, har även pälsglans i manen & svansen .. borstar den dock inte alltid eftersom det sliter.
När jag har extra tid över oljar jag in hovarna också :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 519
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 283
Senast: MML
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 121
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp