Bukefalos 28 år!

Pris på paint/quarterkorsning..

1

1327

Lite snabbt.. vad tycker folk här på buke är lämpligt pris är på en paint eller quarter som är korsad med nån annan ras?! Det borde väl vara lägre andå om man inte har något namn på paint/quartern?!
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

Det beror väl på hästen.. vad den kan, om den har några skador, stam, gångarter osv..
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

ja skulle givetvis skrivt att det gäller föl 6 mån :angel:
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

Det beror ju helt på vad den andra halvan består av. Är fölet ett resultat av goda föräldrar som båda stämmer i typ och kompletterar varandra på ett bra sätt så kan jag tänka mig att betala ett pris runt 20.000 men är korsningen inte välplanerad så ger jag inte mycket för en ev. avkomma i den åldern.
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

oplanerad paint/nordis, har inget namn på pappan (paint) :confused::confused:
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

Ok...och du vet inte om pappan är godkänd/avelsvärderad? Hur stoet ser ut?...sånt tittar jag på för även om man inte har nåt emot korsningar så är det viktigt att det inte är dåliga föräldradjur...:cool:
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

inte en aning om hur föräldrarna ser ut. Är bara nyfiken på vad som anses rimligt pris...
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

Och för att kunna ge dig ett sådant bör man veta vad det är för stam på var sida och om föräldradjuren är av bra typ. Vad har man haft för mål med den här korsningen?

En korsning som kan reggas som Ridponny betingar högt pris, Welsh Part Breed kan också kosta en del o.s.v.
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

Kan tänka mig att priset lätt trissas upp med en sån korsning. Det är säkert många som är intresserade av att rida akademiskt på en sån korsning och dom brukar få bra betalt... men vad är priset? Det finns ju quarter och paint som är 6 mån och i grymt olika priser.
MVH Linnzan
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

oplanerad paint/nordis, har inget namn på pappan (paint) :confused::confused:

Hur vet du då att det är en paint som är pappa??
Är det säljaren som uppger det, utan att ha papper på det?
Eller är det så att du sett samma annons som jag??

Häst med känd stam betingar normalt sett lite mer pengar. Häst med okänd stam skall normalt ligga lägre i pris...

En korsning med bra och meriterade föräldrar brukar normalt vara lite dyrare.. En med föräldrar som inget presterat brukar inte värderas lika högt.

Om det är samma korsning som jag sett annons på så skulle jag nog vilja se individen innan jag lägger ett bud. Men någonstans runt
15-20 000 plus minus åt båda hållen skulle jag kunna tänka mig.
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

För 4 år sen började jag kolla efter häst...bla en korsning, där äg inte visste nåt om föräldrarna, sa hon...men trodde att det var 3vägs korsning...ville ha 23.000 för den..
Jag kollade med en som kan det där lite bättre och han sa att hästen inte var värd mer än 15.000, kanske tom lägre...

Sen hittade jag Raiza...planerad korsning NF/Paint...värd pengarna..
Känd stam, även om inte hingsten i Sverige var godkänd....
Idag reggad ASRP och IQPA
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

Kollade mycket efter föl för något år sedan. Konstaterade att ett korsningsföl ligger runt 15-20 000. Renrasiga föl runt 30-40 000. Stora hästraser menar jag då (ponnyraser är billigare)..

Min man har en korsning quarter/knabstrupper :p
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

Vilka renrasiga föl menar du då?

Jag har erfarenhet av renrasiga (quarter och paint) föl mellan 25 000-100 000 och dyrare är inga problem att plocka fram heller om det ska vara något särskilt... Så att prissätta en häst utifrån att det är "ett renrasigt föl" är i det närmaste omöjligt.....

:)
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

håller med, går inte att svara generellt på en sådan fråga!

beror helt på
- pappans stam/prestationer/exteriör/huvud
- mammans stam/prestationer/exteriör/huvud
- fölets exteriör/huvud, dock svårt att sia om framtida byggnad...

(med huvud menar jag personlighet)

och uppfödarens kompetens, vad gäller foder, maskningar, vacc, verkning, hantering etc etc. som grundlägger hästens förutsättningar.

Och förstås marknadens efterfrågan. är det många som vill ha en paint/nordiskorsning, så blir den ju dyrare...
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

tänk på syftet med ditt hästköp.

ska du någon gång avla, så vill du kanske ha rasrent från början.
men om du vill ha en liten kompis att själv lära upp, och utvecklas tillsammans med, och ha skoj i skog och på tävlingsbana, så kommer rätt kroppsbyggnad (hållbarhet) och rätt huvud kanske högre på listan...

generellt sett så är paintkorsning lägre i pris än quarter-korsning, mycket beroende på att paint anses ha svårare lynne...


och om det inte finns något namn på paint/quartern, så hade jag antagit att de ljuger, för att få upp priset...
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

"Generellt är paintkorsning lägre i pris än quarter korsning, mycket beroende på att paint anses ha svårare lynne" ????!!!!

Svårare lynne ! Vad grundar du det på ?
Tror inte någon person kan säga att vare sig den ena eller andra rasen kan anses ha ett svårare lynne !
Däremot kan vi om vi jämför Quarter populationen i Sverige med Paint populationen hitta procentuellt betydligt fler Quarter hästar med hetare Reining och Cuttingblod i sin stam än bland Paints där hästar av lugnare Pleasure / Trail stam överväger. Därmed inte sagt att Reining/ Cutting hästar automatiskt har svårare lynne men att de i regel är svårare att hantera för den som är mindre van.

Paint och Quarterägare
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

jag visste att någon skulle reagera, därför också kursivt anses

har själv begränsad erfarenhet: har haft en paint uppstallad som var mkt egen, ägaren kunde inte hämta den i hagen utan krafthink och långpisk, (alltså hämtade jag hästen, bara att köra vanliga hämta-hästen-metoden;))

Flera personer som jag själv talat direkt med (alltså inte "min kompis som har en kompis som känner någon"), och vars åsikt baserad på mångårig erfarenhet, och hästkunnande jag respekterar, har EGNA erfarenheter där paint-hästar tagits bort pga lynnet.

Tycker inte själv att quarter är svår. vadå färgad:o...men det är generellt sett ingen nybörjarhäst.
 
Sv: Pris på paint/quarterkorsning..

Och då vill jag hoppa in och poängtera att hårdavlade Pleasurehästar kan vara och ofta är precis lika hårda och definitivt lika heta (om inte värre) än de reining/cuttingavlade. :angel:

Det finns en del riktigt tuffa och svåra quarters och paints. :smirk: Finns väldigt många med lättare psyke också!

Men det är nog inte rastypiskt för den ena rasen att ha svårare lynne än den andra.

Också Quarter och Paintägare :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 441
Senast: WBanna
·
Samhälle Nu är det den tiden på året då pristagarna av nobelpriset tillkännages. Och jag måste erkänna att jag tycker det är lite häftigt med...
2
Svar
23
· Visningar
1 402
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
Svar
3
· Visningar
211
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp