Ska köpa ny häst, men vilken ras/typ🤔?

Emmi

Trådstartare
Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för uteridning men också lite träning för tränare men ej tävling. Största problemet som gör mig extra velig är att jag är en mindre ryttare (159 cm) som trivs på mindre hästar/ponnyer men den nya hästen ska också fungera till min sambo som är lång men smal (185cm/ ca 80kg), dock kommer det mest vara jag som rider/tränar. Mitt stall har ganska låg takhöjd så ca 150-155 är egentligen max mankhöjd, även om hästarna mest ska gå på lösdrift.

Hade i princip helt bestämt mig för en islandshäst och men nu efter att ha kikat på några så blir jag ändå osäker. Gillar islänningar då de ofta är trevliga och enkla, robusta. Har ridit på otaliga turridningar och på island men behöver ta lektioner i gångartsridning. Dock är ju islänningar små och hitta de lite större till rätt pris är inte så lätt (har inte så jättestor budget). Och vill verkligen ha en snäll, hyfsat enkel, orädd robust häst som funkar till lite allt möjligt. Och det är ju inte bara jag som vill ha en sån häst direkt🙈

Jag är westernryttare i grunden men skolat om mig till typ akademisk ridkonst. Tränar också WE. Älskar verkligen westernraserna (har förutom appisen haft en quarter och en paint tidigare) men rider inte direkt western längre och sen säljs det så få av dessa raser och de flesta är unga. Många har också enligt mig tränats hårt tidigt och jag oroar mig för skador eller förslitningar.

Inom min gren har många kallblodstravare eller PRE/lusitano. Kallblod är ju så fina, maffiga och ofta hyfsat viktbärande utan att vara för stora. Samt ligger bra i pris. Men jag har nästan aldrig ridit ett kallblod och känner mig helt främmande med den typen/rörelsemönstret. Och känns som de flesta kallblod finns i norr, och där finns inte jag.

För mig är individen det viktigaste men nu blir sökkriterierna så spretiga att jag inte vet vart jag ska fokusera letandet på.

Har nån något råd? Någon ras/typ som jag inte tänkt på?
 
Jag skulle börja med att helt skippa islandshäst. Det är en mer komplicerad (och ofta dyrare) ponny/liten häst, om det inte är specifikt gångarterna du är ute efter. En billigare isis är ofta inte så välseparerad i gångarterna, och då ska man inte vara nybörjare på gångartsridning om man vill ha det okomplicerat.

Kolla brett, det finns mängder av trevliga cob-typer som skulle kunna vara passande för dina ändamål. Eller slå ett slag för våra inhemska raser och titta efter en nordsvensk brukshäst? Definitivt terränggående!
 
En mindre lusitano eller en morgan? Lusitano är den bästa terränghäst jag ridit inkl islänningar. Landrover och lamborghini i ett. De morgan jag ser häromkring ser trevliga och mångsidiga ut, och många tränar WE.
Lusitanos är ju lite av en dröm🥰. Men kanske inte tillräckligt viktbärandande?, iaf de mindre varianterna. Tidigare har jag varit väldigt sugen på en morgan men de finns ju så få till salu😕
 
Jag skulle börja med att helt skippa islandshäst. Det är en mer komplicerad (och ofta dyrare) ponny/liten häst, om det inte är specifikt gångarterna du är ute efter. En billigare isis är ofta inte så välseparerad i gångarterna, och då ska man inte vara nybörjare på gångartsridning om man vill ha det okomplicerat.

Kolla brett, det finns mängder av trevliga cob-typer som skulle kunna vara passande för dina ändamål. Eller slå ett slag för våra inhemska raser och titta efter en nordsvensk brukshäst? Definitivt terränggående!
Ja kanske är så. I min dröm ska jag hitta en liknande som jag red på island (kunde tölta till månen på långa tyglar) men tror kanske inte jag kommer göra det. Eller då måste jag nog lägga ut ganska mkt pengar och vet inte om jag vill det just nu. Är så mkt vi vill göra på gården just nu som också kommer kosta.

Jo, cobbar är ju rätt viktbärande utan att vara för höga. Dock har jag kanske haft otur att träffa många med lite knepig mentalitet. Men finns ju såklart väldigt många trevliga/enkla också😊! Kanske ska åka och provrida nån nordsvensk/kallblod om det dyker upp nån i närheten. Jag kanske faller pladask🤪
 
En häst behöver inte vara speciellt viktbärande för att ha en ryttare på 80 kg.
Nej kanske inte egentligen. Men när jag hört av mig på annonser på hästar (något grövre) runt 150cm så har det ibland varit ett problem. Men beror kanske på att jag nämnt att min sambo är något av en nybörjare även om han ridit mina unghästar utan problem.

Och visst är det så, att en ovan ryttare är behöver en mer viktbärande häst än en van. Dock är min sambo atletisk, väldigt orädd och rider mjukt så även om han är lite ovan nu så kommer han nog snabbt bli en bättre ryttare än vad jag är🤪
 
Ja kanske är så. I min dröm ska jag hitta en liknande som jag red på island (kunde tölta till månen på långa tyglar) men tror kanske inte jag kommer göra det. Eller då måste jag nog lägga ut ganska mkt pengar och vet inte om jag vill det just nu. Är så mkt vi vill göra på gården just nu som också kommer kosta.
Trots att jag själv har islandshästar och verkligen inte skulle kunna tänka mig någon annan ras, så säger jag också att det nog är lämpligt att skippa islandshästen. Det finns liksom ingen anledning att köpa islandshäst om man inte specifikt vill ha just det. Som du förstått så kostar en häst som kan tölta till månen en del, och du behöver kanske en sån häst om du är nybörjare på gångartsridning!
 
Nordsvensk bruks är verkligen en superhärlig häst! Jag tävlade western, red i timmar i skogen och drog timmer med mina.
Vi vann visserligen inte särskilt många rosetter i reining :D men gjorde bra ifrån oss i både trail och pleasure. Jag gick även en kurs eller två i akademisk ridning.
 
Jag har en blandning PRE/ lusitano åring Leo . Känns spännande. Har också ett tre årigt halvblod men hon har troligen ECVM så hennes framtid är väldigt oviss.
 

Bifogade filer

  • received_1053187959276544.jpeg
    received_1053187959276544.jpeg
    334,8 KB · Visningar: 51
Om du funderat på islänning kanske en fjording modell större kan vara något att överväga? De är ju också kallblod.
Min är nånstans runt maxad D-ponny i storlek och har burit upp långa ryttare väl, så ur den aspekten borde det fungera.

Annars gillar jag welsh cob också...
 
Lusitanos är ju lite av en dröm🥰. Men kanske inte tillräckligt viktbärandande?, iaf de mindre varianterna. Tidigare har jag varit väldigt sugen på en morgan men de finns ju så få till salu😕
De lusitanos (antar att du kallar dem större varianter) jag suttit på har inte viftat på örat åt 80kg ens. Några av dem ägsnoch rids av en man som väger lite mer än jag.

I mitt huvud är lusitanos ganska stora, men PRE rätt små 😅.
 
Om du funderat på islänning kanske en fjording modell större kan vara något att överväga? De är ju också kallblod.
Min är nånstans runt maxad D-ponny i storlek och har burit upp långa ryttare väl, så ur den aspekten borde det fungera.

Annars gillar jag welsh cob också...
Jag tänkte också på fjording eller Haflinger. Eller nordsvensk. Eller någon frieserkorsning.
 
Om du funderat på islänning kanske en fjording modell större kan vara något att överväga? De är ju också kallblod.
Min är nånstans runt maxad D-ponny i storlek och har burit upp långa ryttare väl, så ur den aspekten borde det fungera.

Annars gillar jag welsh cob också...
Jo jag har aldrig funderat på fjordingen faktiskt, men alla jag träffat har faktiskt varit typ en sån häst som jag nu söker. Ska nog lägga till dessa i sökkriterierna😊
 
De lusitanos (antar att du kallar dem större varianter) jag suttit på har inte viftat på örat åt 80kg ens. Några av dem ägsnoch rids av en man som väger lite mer än jag.

I mitt huvud är lusitanos ganska stora, men PRE rätt små 😅.
Haha, jag tänker tvärtom, PRE stora, lusitanos små. Men aveln av spanska/portugisiska hästar har väl gått åt att de ska likna halvblod mer och mer, så de små atletiska tillhör mer den gamla typen. Och det gäller väl båda raserna.
Det jag funderade på är dock om en Lusitano på 150 kan anses viktbärande🤔 Tycker många är ganska smäckra…
 
Haha, jag tänker tvärtom, PRE stora, lusitanos små. Men aveln av spanska/portugisiska hästar har väl gått åt att de ska likna halvblod mer och mer, så de små atletiska tillhör mer den gamla typen. Och det gäller väl båda raserna.
Det jag funderade på är dock om en Lusitano på 150 kan anses viktbärande🤔 Tycker många är ganska smäckra…

Jag tror verkligen inte att du behöver tänka viktbärande. Ta Peder Fredricsson och All In som exempel: Peder är 1,90 lång och enligt googling väger han 80 kg. All In är liten och smäcker. De vann OS-guld i hoppning tillsammans. Jag är helt övertygad om att All In inte for illa av Peders vikt på ryggen. Sen ska man ju vara försiktigare när ryttaren är nybörjare, självklart. Men samtidigt så har män ridit i alla tider och rider fortfarande. En man som väger 80 kg är inget ovanligt eller extremt på nåt sätt.

Däremot tänker jag att hästen bör kunna "svälja" en lång ryttare på ett bra sätt. Det är där jag tror det skiljer sig mest mellan Peder och en lång nybörjare. Peder kan balansera sig på en liten häst trots sin längd. Medan en lång nybörjare kan få svårare att hitta sin balans på en mindre häst. Om du tänker två hästar som är 150 cm så kan den ena kännas liten för din sambo medan den andra känns lagom.

Hade jag varit dig hade jag kollat upp intressanta hästar som är till salu och åkt och provridit. Både du och sambon. Jag tror att ni kommer märka vad som funkar för er storleksmässigt då.
 
Haha, jag tänker tvärtom, PRE stora, lusitanos små. Men aveln av spanska/portugisiska hästar har väl gått åt att de ska likna halvblod mer och mer, så de små atletiska tillhör mer den gamla typen. Och det gäller väl båda raserna.
Det jag funderade på är dock om en Lusitano på 150 kan anses viktbärande🤔 Tycker många är ganska smäckra…
Möjigt att du har rätt.

PRE enligt PRE-förening Sverige.
Mankhöjden ligger omkring 155-165 cm, med lägsta tillåtna mankhöjd 152 cm för ston och 154 cm för hingstar.

Hittade ingen svensk sida som jag litade på med Lusitanos. Men Amerikanska Lusitanoföreningen säger:
Females average 155ms (15-1hh) males average 160ms (15-3hh)

Jag måste helt enkelt träffat stora. I och för sig har de nog en stor PRE jingst ockaå. Men de PRE jag sett här tycker jag varit smäckrare än Lusitanosana jag ridit.
 
Vill du ha en stabil och tålig häst samtidigt som du gynnar en svensk lantras så är nordsvensk brukshäst ett bra val. De är ofta inte så reaktiva, billiga i drift och ganska friska. Perfekt som skogsmullarhäst. En stor fördel är det är avlade och selekterade på "lämpligt temperament för körning" Den enda rasen så vitt jag vet där det är obligatoriskt att göra ett körprov för att kunna bli stamboksförda.
Körning är ett väldigt trevligt komplement till ridning i synnerhet om man är två eller en familj. Storleken varierar mellan 145-165cm både nättare och grövre. (finns yttervarianter och allt är godkänt)
368258480_649168243858461_4953570330936892705_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 040
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 294
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp