Prissättning?

alazzi

Trådstartare
Ja här kommer jag igen med mina funderingar om att sälja saker. Nya helt oanvända saker, halva nypriset? Eller ännu lite mindre? Begagnade saker har jag satt relativt låga priser på överlag, jag vill ju bli av med sakerna och slippa kasta. "Billigare" saker verkar man kunna sätta ok priser på men när det handlar om saker som nypriset varit över 2.000:- kr verkar det betydligt kärvare att få betalt så där har jag backat väldigt på priserna. Hade folk från stallet hemma idag och då var det svårt att säja vad jag egentligen ville ha för mina saker. Kompispris blev det eftersom det trots allt är bekvämt att slippa packa saker och åka till posten med dem.

Nu har jag provat både Ebay och Ebays småannonser samt säljgrupper på fejan. Det känns lite slumpmässigt vad som säljs faktiskt.

När jag rensade i källaren upptäckte jag ju en del jobbiga sanningar...vad säjs om 11 hovkratsar? Till mitt försvar säjer jag att de flesta av dem har jag vunnit. 20 grimmor i varierande skick? Grimskaft ca 20 stycken...o.s.v.
 
Tillgång och efterfrågan? Vad är en beg. (även en ny) hovkrats värd? Hur många av hästfolket har inte såna i parti och minut liggande? Sak samma med grimskaft.
 
Hehe, ja hovkratsar och grimmor räknar jag inte med att kunna sälja ;-) det var mer ett exempel på vilken samlare jag är.
 
Det finns ingen ridskola eller liknande som kan tänkas vilja ha de sakerna? Eller lägga i en kartong med "bortskänkes" på och ställa i stallet? Viet jag folk som gjort, grejerna har gått åt :)
Roligare än att slänga tänkte jag
 
Jag har gett bort saker som det är för mycket besvär att sälja, skicka etc i förhållande till priset. Organisationer som räddar vanvårdade hästar är alltid i behov av grimmar etc.

Har svårt att kasta saker som inte är trasiga!
 
Sitter i samma båt, har några få prylar jag ska sälja, men vet inte alls vilket pris jag ska välja.
Saker jag aldrig kommer använda och mycket är oanvänt.
 
kolla marknadspris, precis som någon tidigare skrev så är utbud och efterfrågan viktigt. Vill du ha ut ett högre pris får du skapa mervärde för kunden, förklara varför kunden ska köpa av dig, skapa behovet.
Ett annat sätt att bli av med sakerna är paketpriser, köp 2 grimmor få grimskaft för halva priset etc. Med paketpriser kan du beroende på hur du lägger upp det gå med mer eller mindre vinst. tex ta 75% av inköpspris och lägg på en billigare vara för 50% eller gratis om det gäller hovkrats som i regel inte är jättedyr.

Bra text och snygga bilder säljer, kanske inte bilder på hästarna i grimmorna/ grimskaften då det kan avskräcka köpare med smittskyddstänk, medan andra vill ha bilder på grimma in action för att kunna bilda en bättre uppfattning om passform.
 
Hehe, ja hovkratsar och grimmor räknar jag inte med att kunna sälja ;-) det var mer ett exempel på vilken samlare jag är.

Jag såg någon insamling till hästar i Rumänien (typ) ... se om du kan hitta den så kan du ju skänka just grimmor och dylikt

(jag har för övrigt också en mindre hästsport affär hemma)
 
När jag rensat bland mina och andra hästgrejer har jag satt låga priser för att få det snabbt sålt. 50-150 för otvättade täcken. Tar hellre en köpare som tar rubbet direkt. Kanske att jag ibland hamnat lite väl lågt men hellre det än att dra ut på det. Gett bort grimmor och grimskaft.
 
Saker har ju inga fasta priser utan kostar det folk är villiga att ge. Samt att folk verkligen vill ha sakerna.
Tror det är feltänkt att utgå från vad saker kostar i nypris. För sakerna är ju inte nya, oavsett hur lite använda de är. Nya är de i affären, inte hemma hos någon konsument.

Ge bort, lägg i "varsågodlåda", kolla om det finns välgörenhetsorganisationer som vill ta emot.
 
Saker har ju inga fasta priser utan kostar det folk är villiga att ge. Samt att folk verkligen vill ha sakerna.
Tror det är feltänkt att utgå från vad saker kostar i nypris. För sakerna är ju inte nya, oavsett hur lite använda de är. Nya är de i affären, inte hemma hos någon konsument.
Det där stämmer verkligen. Och vissa grejer har ju ett högre marknadsvärde begagnade än vad de var nya en gång i tiden. Jag köpte bestick på Indiska för snart 10 år sedan som jag genom åren velat komplettera med någon del osv. De poppar upp på Blocket och Tradera ibland med dubbla priset från när de var nya och de säljs på en gång så man måste vara snabb.
 
Alltså jag ger mer än gäna bort saker. Men jag bor i Tyskland och just här i mitt område verkar utbudet på vanliga ridskolor litet. Det är trist att slänga fullt användbara saker bara för att de är lite slitna. Jag har dock redan kastat en del sunkiga täcken. De var bortom räddning.
 
Jag ska göra en låda och ställa i stallet. Kanske vill någon ha en sliten grimma eller en ny hovkrats gratis.
 
Jag brukar kolla på liknande saker på tradera och blocket, var jag nu ska sälja min pryl.
På blocket kollar jag pris och lägger ut mina grejer för ungefär samma som de flesta andra gör med liknande grejer.
Vill jag bara bli av med grejer, typ tre omoderna barnvagnar som jag hade i somras, så sätter jag riktigt billigt pris.
Jag gillar återanvändning och blir glad om någon annan får nytta av grejerna.

Något jag är noga med, även om grejerna är slitna är att det ska vara rent och de delar som är tvättbara ska vara tvättade.

På tradera kollar jag intresset och priset.
Lägger ut lite beroende på om jag tror att det är värt jobbet och om pengarna är mer värda för mig än själva grejen.
Jag har sålt massor med barnkläder på tradera. De flesta bra märkesgrejer i bra till hyggligt skick. Har slutat lägga ut typ vanliga tröjor och sånt eftersom man bara får nån tia för dom.
Lägger inte ut slitna grejer heller längre, för folk förväntar sig nyskick på kläderna fast man skriver välanvänd, noppig, sliten osv.
Det jag inte säljer brukar jag skänka till myrorna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp