Prisskillnad fix inför bröllop

BernT

Trådstartare
Jag ska boka hår och smink för bröllop, hittade en jag gillade som tog 1100 för att locka håret (ska göra en superenkel uppsättning så inget avancerat) och nån tusenlapp för smink. Men så fort de hörde att det var för bröllop kostade exakt samma grej från 3000 på hår och från 2000 på smink. Vad är det som gör den skillnaden? Jag fattar verkligen inte 😅 jag kan absolut betala för att få en duktig frisör + mua men det kändes mest som att ”jaha bröllop, ja då lägger vi på på priset, för att vi kan”.
 
Jag ska boka hår och smink för bröllop, hittade en jag gillade som tog 1100 för att locka håret (ska göra en superenkel uppsättning så inget avancerat) och nån tusenlapp för smink. Men så fort de hörde att det var för bröllop kostade exakt samma grej från 3000 på hår och från 2000 på smink. Vad är det som gör den skillnaden? Jag fattar verkligen inte 😅 jag kan absolut betala för att få en duktig frisör + mua men det kändes mest som att ”jaha bröllop, ja då lägger vi på på priset, för att vi kan”.

Låter ju jättetokigt om det är för exakt samma grej.
 
Jag ska boka hår och smink för bröllop, hittade en jag gillade som tog 1100 för att locka håret (ska göra en superenkel uppsättning så inget avancerat) och nån tusenlapp för smink. Men så fort de hörde att det var för bröllop kostade exakt samma grej från 3000 på hår och från 2000 på smink. Vad är det som gör den skillnaden? Jag fattar verkligen inte 😅 jag kan absolut betala för att få en duktig frisör + mua men det kändes mest som att ”jaha bröllop, ja då lägger vi på på priset, för att vi kan”.

Jag är rätt övertygad om att det är det som är skillnaden... skräp oavsett. Jag hade inte använt dem av ren princip. Är det samma jobb ska det kosta lika mycket oavsett om det är för en fest eller ett bröllop.
 
Jag ska boka hår och smink för bröllop, hittade en jag gillade som tog 1100 för att locka håret (ska göra en superenkel uppsättning så inget avancerat) och nån tusenlapp för smink. Men så fort de hörde att det var för bröllop kostade exakt samma grej från 3000 på hår och från 2000 på smink. Vad är det som gör den skillnaden? Jag fattar verkligen inte 😅 jag kan absolut betala för att få en duktig frisör + mua men det kändes mest som att ”jaha bröllop, ja då lägger vi på på priset, för att vi kan”.
Jag hade ifrågasatt skillnaden det känns helt orimligt.
 
Jag ska boka hår och smink för bröllop, hittade en jag gillade som tog 1100 för att locka håret (ska göra en superenkel uppsättning så inget avancerat) och nån tusenlapp för smink. Men så fort de hörde att det var för bröllop kostade exakt samma grej från 3000 på hår och från 2000 på smink. Vad är det som gör den skillnaden? Jag fattar verkligen inte 😅 jag kan absolut betala för att få en duktig frisör + mua men det kändes mest som att ”jaha bröllop, ja då lägger vi på på priset, för att vi kan”.
Det är vanligt att företagare gör så så fort det vankas bröllop, men det är helt fel tycker jag. Gäller inte bara hår och smink utan även blommor, lokal, catering etc. Känns som utnyttjande. Hade ifrågasatt!
 
Låter väldigt konstigt. Är det under ordinarie öppettider?

Bröllopsuppsättning+makeup brukar vara dyrare än en vanlig festuppsättning+makeup eftersom det vanligtvis är mer avancerat. Dessutom gör många salonger det till en upplevelse för brud och ev brudtärnor där det kan bjudas på snittat eller liknande. Men ska man ta ett högre pris då ska det ju erbjudas något extra också
 
Låter väldigt konstigt. Är det under ordinarie öppettider?

Bröllopsuppsättning+makeup brukar vara dyrare än en vanlig festuppsättning+makeup eftersom det vanligtvis är mer avancerat. Dessutom gör många salonger det till en upplevelse för brud och ev brudtärnor där det kan bjudas på snittat eller liknande. Men ska man ta ett högre pris då ska det ju erbjudas något extra också

De kommer hem till en men det gjorde de för vanlig uppsättning + smink också. Har inga tärnor och lite bubbel kan jag skaffa själv om jag vill ha. Jag vill bara att personen fixar mig och sen åker härifrån 🙈 håret tar uppskattningsvis Max 30 min.
 
Det rimliga är ju att man har ett pris för hår plus make-up och sedan tillvalspaket för snittar, ev tärnor osv.
Exakt! Det känns så fult att ta mer för en bruduppsättning även om det bara är en enkel håruppsättning. Det hade i sådana fall varit mer rimligt att ta pris per minut/påbörjad halvtimme eller något oavsett om det gäller ett kalas eller bröllop.
Så får man betala extra om man vill ha ett jippo runt om.
 
Jag är själv mua och frisör sedan många år och tar frilansuppdrag med hudvudfokus på bröllop. Att det oftast blir dyrare för bruduppsättning och smink beror på att det ingår en konsultation där man provar hela konceptet. Där har man chansen att peka på det man inte gillar. Det är alltså två "dagars" arbete istället för ett.

Bröllop är ju en händelse i livet och det finns sällan tid att åtgärda sådant bruden inte gillar på den stora dagen, vilket kan bli en katastrof för många.

Oavsett så bör det framgå varför det blir dyrare. Om det är konsultation, att man får med sig förbättringsprodukter etc. I vissa av mina paket ingår skumpa, fin konfektyr. Hela förberedelsen blir en upplevelse.

Återigen, alla jobbar olika. Vissa tar betalt per h oavsett vad som ska göras, vissa fast pris halv/heldag och andra tar fast betalt för olika typer av sminkningar och håruppsättningar. En till synes enkel frisyr är inte alltid så enkel när den förväntas hålla nära på ett dygn. Man använder en arsenal av produkter och tekniker beroende på vad som ska göras.

Lycka till och hoppas att du blir nöjd vem du än anlitar 😊. Med såväl pris som utförande 🌺
 
Jag ska boka hår och smink för bröllop, hittade en jag gillade som tog 1100 för att locka håret (ska göra en superenkel uppsättning så inget avancerat) och nån tusenlapp för smink. Men så fort de hörde att det var för bröllop kostade exakt samma grej från 3000 på hår och från 2000 på smink. Vad är det som gör den skillnaden? Jag fattar verkligen inte 😅 jag kan absolut betala för att få en duktig frisör + mua men det kändes mest som att ”jaha bröllop, ja då lägger vi på på priset, för att vi kan”.
Det finns säkert bra anledningar, fråga vad som är skillnaden så får du säkert ett bra svar.
 
Jag var på arbetsintervju för länge sen på ett ställe som hade en bröllopslokal med fullservice. Vi pratade inget om deras prissättning, men minns att de berättade att bröllop är deras mest tidskrävande arrangemang (de hade konserter, konferenser mm. annars också). Det blir ofta flera extra avstämningar med brudparet inför och sista minuten ändringar. Lite ”hålla i handen” arrangemang. Det gick mig att förstå varför det kostar mer att boka ett bröllop än en konferens. Det krävs helt enkelt mer av personalen, och mer tidsåtgång.

Gällande mua och blommor har jag dock ingen aning, men det skulle inte förvåna mig om det ligger liknande bakom i många fall. Säljaren vet att det kommer kräva mer att få det perfekt på denna stora dag i livet för många, därav merarbete.

Med det sagt skulle jag själv kunna gifta mig med lite plockade snödroppar i handen. Så har man som brud inte skyhöga förväntningar så kan man ju köpa en vanlig blombukett, och jag gissar boka en vanlig tid för hår och smink? De behöver ju inte veta, eller bry sig om, varför du vill ha hår och smink just den dagen. Är nog inte helt ovanligt att folk bara vill lördagsfixa sig (iaf innan corona då..)
 
Jag var på arbetsintervju för länge sen på ett ställe som hade en bröllopslokal med fullservice. Vi pratade inget om deras prissättning, men minns att de berättade att bröllop är deras mest tidskrävande arrangemang (de hade konserter, konferenser mm. annars också). Det blir ofta flera extra avstämningar med brudparet inför och sista minuten ändringar. Lite ”hålla i handen” arrangemang. Det gick mig att förstå varför det kostar mer att boka ett bröllop än en konferens. Det krävs helt enkelt mer av personalen, och mer tidsåtgång.

Gällande mua och blommor har jag dock ingen aning, men det skulle inte förvåna mig om det ligger liknande bakom i många fall. Säljaren vet att det kommer kräva mer att få det perfekt på denna stora dag i livet för många, därav merarbete.

Med det sagt skulle jag själv kunna gifta mig med lite plockade snödroppar i handen. Så har man som brud inte skyhöga förväntningar så kan man ju köpa en vanlig blombukett, och jag gissar boka en vanlig tid för hår och smink? De behöver ju inte veta, eller bry sig om, varför du vill ha hår och smink just den dagen. Är nog inte helt ovanligt att folk bara vill lördagsfixa sig (iaf innan corona då..)
By the way så underbart det låter med snödropparna :love:
Jag håller f ö med, är man rädd om kassan så nämn inte ordet bröllop.
 
När jag skulle boka sminkning och bukett för bröllop (kompis fixade håret) så blev det uppenbart att det var ordet bröllop som höjde priset.

När jag skulle fråga om att boka sminkning på Make Up Store så förklarade jag att det inte var aktuellt att boka alls till bröllopspriset och sen kom vi tillsammans på att det gick att lösa med två vanliga sminkningar/lektioner - en som repetition och en riktig. Det blev mycket billigare och funkade bra.

Bukett köpte jag en väldigt enkel på torget men det finns andra, finare som inte har bröllopsprefix och därför kostar mycket mindre.

Jag kan förstå att kunder med inställningen att bröllopsdagen är viktigaste dagen och allt måste vara perfekt gör att man som företagare måste ta höjd för det i kalkylen, men för oss som inte är helbesatta perfektionister så blir det helt orimligt.
 
Jag var på arbetsintervju för länge sen på ett ställe som hade en bröllopslokal med fullservice. Vi pratade inget om deras prissättning, men minns att de berättade att bröllop är deras mest tidskrävande arrangemang (de hade konserter, konferenser mm. annars också). Det blir ofta flera extra avstämningar med brudparet inför och sista minuten ändringar. Lite ”hålla i handen” arrangemang. Det gick mig att förstå varför det kostar mer att boka ett bröllop än en konferens. Det krävs helt enkelt mer av personalen, och mer tidsåtgång.

Gällande mua och blommor har jag dock ingen aning, men det skulle inte förvåna mig om det ligger liknande bakom i många fall. Säljaren vet att det kommer kräva mer att få det perfekt på denna stora dag i livet för många, därav merarbete.

Med det sagt skulle jag själv kunna gifta mig med lite plockade snödroppar i handen. Så har man som brud inte skyhöga förväntningar så kan man ju köpa en vanlig blombukett, och jag gissar boka en vanlig tid för hår och smink? De behöver ju inte veta, eller bry sig om, varför du vill ha hår och smink just den dagen. Är nog inte helt ovanligt att folk bara vill lördagsfixa sig (iaf innan corona då..)
Jag behöver ingen som håller mig i handen så för den sakens skull behöver de inte höja priset 😁 jag vill att personen kommer hit, fixar mitt hår (i en frisyr som faktiskt är enkel) + en enkel avskalad sminkning, sen ska den åka :p Håret + smink behöver heller inte hålla ett dygn utan några timmar.

Blommor har jag iofs inte nämnt här ens men där är jag okej med att det får kosta, jag ska inte ha någon bukett för jag tycker det är fult (förlåt alla som inte tycker så 🙈) men jag vill ha pampiga blommor på kapelltrappan.

Men det lutar åt att göra som du föreslår, bara boka en vanlig fix en dag för att kolla om jag gillar det jag tänkt + sen en vanlig fix på den stora dagen.

Vi ska ha ett rätt enkelt och avskalat bröllop men är ändå uppe i minst 30 000, utan kostnaden för min ring inräknad, men det är väl så det är helt enkelt. Plus fotograf för 12000 så utan ring slutar det väl på runt 50. Utan gäster 🥲
 
Vi ska ha ett rätt enkelt och avskalat bröllop men är ändå uppe i minst 30 000, utan kostnaden för min ring inräknad, men det är väl så det är helt enkelt. Plus fotograf för 12000 så utan ring slutar det väl på runt 50. Utan gäster 🥲

Samma här. Det drar snabbt iväg 💸
 
Samma här. Det drar snabbt iväg 💸
Ändå skönt höra, för jag kände mest att varför blir det alltid så dyrt så fort jag ska göra något. Tycker man hör om de som drar ihop ett bröllop med gäster och allt för typ 5k. Begriper not.
 
Ändå skönt höra, för jag kände mest att varför blir det alltid så dyrt så fort jag ska göra något. Tycker man hör om de som drar ihop ett bröllop med gäster och allt för typ 5k. Begriper not.

Mycket jobb tror jag. Ju mer man gör själv desto billigare, och ju mer man köper tjänster och prylar ju dyrare. Jag har valt att ta hjälp med allt, skulle jag ge mig på nåt DIY skulle jag få en stroke :D Men då kostar det. Har dock vänner som redan innehar egen lokal och gör mycket själva, då blir det billigt.
 
Ändå skönt höra, för jag kände mest att varför blir det alltid så dyrt så fort jag ska göra något. Tycker man hör om de som drar ihop ett bröllop med gäster och allt för typ 5k. Begriper not.

Hehe, och jag begriper inte hur man kan lägga över 30 papp på ett bröllop. Men så har jag aldrig fattat grejen med stora pråliga fester överhuvudtaget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp