Bukefalos 28 år!

Prisvärd laptop till spel och surf?

Egonson_

Trådstartare
Vad finns det för laptops som klarar att spela upp exempelvis The Sims 3 hyfsat, vill ha klart ljud & bild utan hack och relativt snabb?
Vill/kan inte ha en stationär då jag behöver en dator jag kan ta med mig.
Behöver nog inte ha värsta värstingdatorn men något med lite bättre prestanda, bättre grafik och ljud än min nuvarande skulle vara tacksamt.

Har en billigare Dell nu och den klarar ju spelet på låga inställningar, den har dock hunnit bli ett par år gammal och spelet hackar mycket, och datorn blir extremt seg i övrigt när spelet är installerat. Värre blir det ju fler expansioner man installerar. Inte roligt att spela med de förutsättingarna.

Utöver spelandet surfar jag på internet och redigerar mycket bilder.
Finns det runt 5000 eller under? Hur högt kan man behöva gå i pris för att få det jag önskar?
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Jag tog en snabbkoll över spelprestanda på bärbara (lite svårt då testsiter inte kan köra komponenterna enskilt som vid stationära).
Väljer man Geforce GT-serien så verkar 650M vara senaste generationen som är rätt bra (GTX-serien är ännu bättre men dyrare). 640M kanske också går bra.
En vettig dator med 650M och mer än 1366x768 pixlar i upplösning verkar starta på 8000 kr i billigaste nätbutiken (som hittas via en känd prisjämförelsesida).
Liten upplösning tycker jag är väldigt hämmande vid bildredigering, men spelar man och vill ha nativeupplösning på skärmen så blir det ju mer lättdrivet. 1366x768 är väl under existensminimum idag tycker jag.

Se denna sida som visar resultat för sims 3.
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html
Grafikkorten i klassen sub-5000 kr (GT620) känns inte aktuella.
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Tackar så mycket för ditt svar!
Jag har en Dell Vostro 1015 från 09 eller möjligen -10.

Den är på max 1366x768 och det funkar som sagt funkar sisådär, upplever skärmen som ganska dålig faktiskt, men det kanske även beror på grafikkortet och/eller minnet/mm. att den inte funkar så bra? 2,0GB RAM.

Funderar på om det kan hjälpa något att byta exempelvis grafikkort eller om det är bortkastat.
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Jag kan ingenting om hur mycket prestanda osv. den behöver ha, men jag har spelat Sims 3 på min hyfsat nya laptop och det är inga som helst problem. Jag har en Asus U46S, kostade ca 7000 när jag köpte den i höstas.
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Hm.. Ja det ska ju gå, men om det går BRA, det är frågan. Kanske ska ta och prova installera på pappas Asus-dator. Den jag har är ju inte den mest fantastiska laptop man har sett direkt ;) Kontorsdata.
Asus verkar vara allmänt bättre än Dell.

Spelar inte så mkt att jag vill köpa en stationär gamerdator, känns ganska onödigt och jag vill ha en laptop till vardags för att enkelt kunna flytta runt den. Har inte plats för en stor otymplig sak.
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Tackar så mycket för ditt svar!
Jag har en Dell Vostro 1015 från 09 eller möjligen -10.

Den är på max 1366x768 och det funkar som sagt funkar sisådär, upplever skärmen som ganska dålig faktiskt, men det kanske även beror på grafikkortet och/eller minnet/mm. att den inte funkar så bra? 2,0GB RAM.

Funderar på om det kan hjälpa något att byta exempelvis grafikkort eller om det är bortkastat.
Oftast går det inte att byta grafikkort och går det att byta så är det till något som fanns som alternativ för modellen från början. I en stationär som är 5 år gammal kan man ju lägga i ett sprillans nytt kraftigt grafikkort (och flaskhalsa på annat men likväl).
Det är nog "kört" för den datorn.


Jag kan ingenting om hur mycket prestanda osv. den behöver ha, men jag har spelat Sims 3 på min hyfsat nya laptop och det är inga som helst problem. Jag har en Asus U46S, kostade ca 7000 när jag köpte den i höstas.
Om det är denna dator
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=990035
Så är det geforce 540M

Prestandajämförelsen (som jag ser man måste manuellt scrolla ner till Sims 3 från 2009 så verkar 540M faktiskt ge mer prestanda än 640M. Så kanske en ny dator bör ha 650M i så fall.

Gällande AMD/Ati så är jag inte insatt på modellerna. De gör nog inte dåliga saker men jag kan inte peka på vilka modeller som är räcker till. Men man kan ju få sig en vägledning med sådana här resultatjämförelser.


Hm.. Ja det ska ju gå, men om det går BRA, det är frågan. Kanske ska ta och prova installera på pappas Asus-dator. Den jag har är ju inte den mest fantastiska laptop man har sett direkt ;) Kontorsdata.
Asus verkar vara allmänt bättre än Dell.

Spelar inte så mkt att jag vill köpa en stationär gamerdator, känns ganska onödigt och jag vill ha en laptop till vardags för att enkelt kunna flytta runt den. Har inte plats för en stor otymplig sak.
Asus har nog lite olika serier med men inte så insatt i det. Dell körs det med på jobbet och vi har tagit in några billiga Vostra som "lånelaptops". Jämför man de med Latitude (deras företagsserie av laptops) så är det natt och dag i byggkvalité. Man får vad man betalar för helt enkelt. Möjligen verkar de hålla igen med bra spelgrafik i lägre prissegmenten.
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Om det är denna dator
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=990035
Så är det geforce 540M

Prestandajämförelsen (som jag ser man måste manuellt scrolla ner till Sims 3 från 2009 så verkar 540M faktiskt ge mer prestanda än 640M. Så kanske en ny dator bör ha 650M i så fall.

Gällande AMD/Ati så är jag inte insatt på modellerna. De gör nog inte dåliga saker men jag kan inte peka på vilka modeller som är räcker till. Men man kan ju få sig en vägledning med sådana här resultatjämförelser.

Japp det är den datorn :) Det andra har jag ingen aning om :D
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Japp det är den datorn :) Det andra har jag ingen aning om :D
Kort sagt, Egonson bör titta efter en laptop som har Geforce 650M eller möjligen 640M som grafikkrets. För då borde det vara åtminstone den prestanda du har och du skrev att du kan spela sims 3 hyfsat.
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Tack så mycket, har börjat kika lite men det kan ju komma fler innan jag hunnit bestämma mig.
Blir enklare när man vet lite vad man ska se efter/undvika!
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Om man väljer något annat än Geforce GT, vad finns det för något motsvarande?
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Lätt svar, jag har en spellaptop som jag gör allt med, och den kostar inte mycket!

Samsung RV520
Med Intel CORE i3 processor och Nvidia Geforce 520M :)
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Jag köpte mig en Toshiba L850-IFF för nästan 7000 o är supernöjd. Den är aningens mindre än min förra, en HP (snäppet dyrare), men väger mycket mindre = lättare att bära med sig.
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Jag köpte mig en Toshiba L850-IFF för nästan 7000 o är supernöjd. Den är aningens mindre än min förra, en HP (snäppet dyrare), men väger mycket mindre = lättare att bära med sig.
Det var en intressant variant. Den har samma processor och minnesmängd som MSI:n som nämnts ovan. Men grafikkortet är inte i samma klass och så har 1366x768pixlar i skärmupplösning. För att köra utan att skala i spel så kräver högre upplösning (1920x1080 som på MSI:n) kraftigare grafikkort. Men å andra sidan så tycker jag det är urbota dåligt att tillverkarna hänger kvar vid 1366x768 upplösningen. Det är ju Wide-screen-varianten av vad man ställde in för 13 år sen på CRT-skärmen (tjockskärm).
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

.Men å andra sidan så tycker jag det är urbota dåligt att tillverkarna hänger kvar vid 1366x768 upplösningen. Det är ju Wide-screen-varianten av vad man ställde in för 13 år sen på CRT-skärmen (tjockskärm).

Nja... Jag har 1440 x 900 på min 13" MBA. Och det går inte ärligt att jämföra upplösningarna rakt av mellan en CRT och en TFT-skärm, eftersom CRT-skärmen hela tiden hade ett visst antal "linjer" som det ritade upp oavsett vilken upplösning du valde. Det enda som hände var att bilden blev mindre eller större. Men det går inte att gämföra med dagens platta skärmar.
 
Sv: Prisvärd laptop till spel och surf?

Nja... Jag har 1440 x 900 på min 13" MBA. Och det går inte ärligt att jämföra upplösningarna rakt av mellan en CRT och en TFT-skärm, eftersom CRT-skärmen hela tiden hade ett visst antal "linjer" som det ritade upp oavsett vilken upplösning du valde. Det enda som hände var att bilden blev mindre eller större. Men det går inte att gämföra med dagens platta skärmar.
Jag tror det blev lite fel när jag skrev det där.
Det jag menar är att skärmen som har 1366x768 pixlar i sin naturliga upplösning (max) känns gammaldags eftersom jag ser att utvecklingen går framåt genom att skärmupplösningen blir större.
Med att säga att det var widescreenvarianten av 13 år gammal CRT är alltså att det är en bredare variant (som visade sig inte ens vara exakt 16:9!) av 1024x768 som ju var väldigt vanlig. CRT har ju ingen fast högsta upplösning utan det kan ju vara lite flytande beroende på uppdateringsfrekvens man vill ha. Vilka "linjer" du menar förstår jag inte.
CRT har egentligen inte med saken att göra, det är att jag tycker 768 pixlar i höjd gör att många windowsfönster mer eller mindre inte får plats. Det är ju inte en tillfällighet att webbläsare plockat bort statusraden och gjort om namnlisten på fönstret så tabbar visas där, allt för att tjäna lite i höjd.

Ja 1440x900 är minimi-användbara. För 13" kan jag tänka mig det är bra. Min gamla 15,4" Dell har 1680x1050 och det var väldigt bra.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Kära Bukefalosvänner! Nu behöver jag hjälp och råd. Min älskade HP-laptop som hackat en tid slocknade och den lokala datorreparatören...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: DrPepper
·
IT & mobiler Jag kommer (äntligen! :bump: ) köpa en ny dator nu i nästa vecka, men funderar lite på vad jag ska ha för en. Mina krav är att det...
Svar
8
· Visningar
1 105
Senast: Olius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp