Bukefalos 28 år!

Privata familjesituationer på förskolan, hur hantera?

Acses

Trådstartare
En händelse när jag skulle hämta dottern på dagis i går har gjort mig väldigt obekväm och jag vet inte hur jag ska hantera det.

Kort om våran familjesituation; Min dotters pappa finns inte med i bilden, senast de sågs var på hennes tvåårsdag för två år sedan och innan de hade de inte setts på drygt 9 månader. Vi har ingen kontakt, han gör sig omöjlig att få tag i.

Jag lever nu tillsammans med en annan man och vi har ordnat det som så att dottern tilltalar honom med förnamn, det går bra för andra att kalla honom plast/gummi/låtsar/extra-pappa eller vad de känner för men i huvudsak så önskar vi att han omnämns med sitt förnamn. När/om hon själv bestämmer sig för att kalla honom för pappa eller något annat så är det helt upp till henne!

Hittills har hon aldrig frågat efter pappa, troligtsvis för att hon språkmässigt ligger nästan två år efter andra barn i hennes ålder och således helt enkelt inte snappat upp att andra barn har pappor medan hon har en "Namn".

Händelsen: Några äldre barn bokstavligt talat attackerade mig med frågor när jag kom för att hämta tjejen på förskolan. Ingen av den ordinarie personalen jag känner igen var på plats och hämtrummet var ett totalt kaos eftersom att alla 20 ungar skulle ut samtidigt, ingen ur personalen på plats tog någon som helst notis till mig, alls.

Frågorna började ganska milt med varför Lis pappa heter "Namn" och jag förklarade så gott jag kunde, men sedan blev det som det ibland blir med barn urspårat och barnen började skrika att dotterns pappa är död! :eek: Mycket obekväm i situationen såklart, jag är ju fullt redo för den dagen min dotter själv ställer dessa frågor men inte att behöva stå och förklara för andra frågvisa barn, eftersom det inte fanns någon annan vuxen villig att backa upp mig så blev det hela väldigt avklippt, att nej, han är inte död, han bor bara någon annanstans, men nu måste vi gå hejdå!

Jag känner mig inte bekväm med att svara på sådana frågor inför andra barn, det är något som för mig är ganska privat. Och eftersom dottern inte själv har någon insyn i det hela så blir det väldigt, väldigt jobbigt och påfrestande. Jag vill ju absolut inte att någon ska säga till min dotter att hennes förälder är död, ÄVEN om han är borta och hon inte vet vem han är.

Är det upp till mig att hantera dessa frågor? Och hur ska jag isåfall hantera det? Tips på vad man kan säga är väldigt välkommet. Jag är inte väldigt pedagogisk och förutom min egna tjej så har jag verkligen ingen aning om hur jag ska hantera barn.

Eller bör förskolans personal försöka hantera detta istället?

Tösen förstår ju mycket mer än vad hon förmedlar språkmässigt och händelsen kändes väldigt konstig, det påverkar ju henne givetvis och jag vill helst inte att det upprepas, så, hur gör jag?
 
Sv: Privata familjesituationer på förskolan, hur hantera?

Är hon fyra år och hon förstår mer än vad hon lyckas förmedla, tycker jag att du ska berätta för henne att hon har en pappa som bor på ett annat ställe, plus att hon har "sambons namn" som bor tillsammans med er.
Vet dottern hur det är, om än i förenklad version blir du inte tagen på sängen då du får förklara dig inför andra barn.
 
Sv: Privata familjesituationer på förskolan, hur hantera?

Är hon fyra år och hon förstår mer än vad hon lyckas förmedla, tycker jag att du ska berätta för henne att hon har en pappa som bor på ett annat ställe, plus att hon har "sambons namn" som bor tillsammans med er.
Vet dottern hur det är, om än i förenklad version blir du inte tagen på sängen då du får förklara dig inför andra barn.

Jag instämmer.
----------------------------------------
Flickan är ju faktiskt 4 år och då kan hon nog behöva få någon slags beskrivning även om hon inte direkt frågat om det. Det är ju faktiskt möjligt att hon tror att "namn" ÄR hennes pappa, men att ni i er familj bara inte kallar honom "pappa". (Jag hade kusiner som hela sin uppväxt kallade båda sina föräldrar vid förnamn). Det kan också vara så att hon undrar, men känner att ämnet inte är något som "går" att ta upp. Eller så bryr hon sig helt enkelt inte så mycket om det.

Jag tycker nog att det är upp till dig att hantera frågorna - det är ju ER familj och era relationer som barnen frågade om. Förskolepersonalen i all ära, men ni kan ju träffa på barn som undrar och frågar på helt andra ställen än på förskolan. Hur ska förskolepersonalen för övrigt kunna förklara eller hantera något som du själv knappt ens pratat med din dotter om? Det blir ju svårt för dem att säga rätt saker, menar jag. Så länge du/ni inte talar om saken så blir det ju snarast bara "det där pratar vi inte om" som de kan säga och såna uttalanden väcker ju snarast mer frågor än färre hos barn tror jag.

För övrigt så fungerar ju barn som så att det är enklast att bara svara som det är; ungefär som du (till slut) gjorde. Du kan ju helt enkelt egentligen säga till både dottern och eventuella frågvisa kompisar "Namn är som NNs pappa, men hon har också en annan pappa som bor på ett annat ställe". På frågor gällande varför hon inte träffar/känner sin pappa så får du väl svara "jag vet inte" vilket väl är åtminstone hyfsat nära sanningen? (Om han har t ex narkotikaproblem eller annat som du själv tror/anar kan vara orsaken till hans frånvaro så är det klart att såna komplicerade saker behöver man inte berätta vare sig för dottern eller kompisar).
 
Sv: Privata familjesituationer på förskolan, hur hantera?

Men kan det inte ligga lite på personalen att säga att "nej, Fia-Stinas pappa är inte död!" om barnen skulle säga så på dagarna när TS inte är där?

(jag har ingen aning alls, det var en tanke bara)
 
Sv: Privata familjesituationer på förskolan, hur hantera?

Så kände jag också. Att prata med dottern är TS ansvar, att prata med de andra barnen på dagis är dagispersonalens ansvar.
Speciellt om TS inte känner sig så pedagogisk.


TS!
Jag skulle definitivt ta upp med den personal du har god kontakt med att den personal som var närvarande inte övht hjälpte till! De borde ha mer kunskap än att skita i att agera i sådana lägen.
 
Sv: Privata familjesituationer på förskolan, hur hantera?

Jag håller inte med, dagispersonalen är väl de som har minst rätt att berätta för andra om hur familjerna har det.

Jag förstår inte TS problem om jag ska vara ärlig. Klarar man inte av att hantera, alt avstyra, frågor från barn så måste man definitivt öva. Det låter jättekonstigt att personalen ska behöva ta över svarandet på frågor för att en vuxen inte "klarar av" att hitta på nåt svar som känns bekvämt. Barnen kan ju knappast fatta skillnaden mellan offentligt och privat, mellan verksamhet och hemma. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att de frågar, utan snarare ganska förväntat. Det är väl bara att säga att XX pappa bor inte hos oss det gör YY i stället. Frågar de vidare får man väl bara säga "ja så är det i vår familj" och sen fortsätta med sitt.
 
Sv: Privata familjesituationer på förskolan, hur hantera?

Varför ska förskolans personal förklara din familjesituation för andra barn?
Vet dom ens om din situation?
De är inte pedagogernas ansvar att förklara enskilda barns hemförhållande för andra barn...
Jag tycker det är mycket begärt att dom ska svara på frågor som du inte vill/kan svara på....

Prata ihop med personalen, och tänk igenom vad du själv vill att ditt barn ska veta, sen går det bemöta på ett bra sätt.
Men inte ens förskolepersonal är tankeläsare..
Vilket jäkla liv det skulle bli om dom "sagt för mycket/fel saker...":crazy:

* jenny *
 
Sv: Privata familjesituationer på förskolan, hur hantera?

Ja givetvis så ska inte dagispersonalen säga sådant de inte har rätt att säga!
Om vill att personalen ska prata får TS själv först prata med personalen och sedan komma överens om vad som är ok att informera om och inte! Det tyckte jag var lite underförstått men kanske inte givet.
 
Sv: Privata familjesituationer på förskolan, hur hantera?

Men kan det inte ligga lite på personalen att säga att "nej, Fia-Stinas pappa är inte död!" om barnen skulle säga så på dagarna när TS inte är där?

(jag har ingen aning alls, det var en tanke bara)

Jo, självklart! Jag har i så fall uttryckt mig dåligt.

Det jag menar är väl att det är svårt för dem att veta vad de får/ska säga. Visst kan de säga just att han INTE är död, men vad ska de svara på följdfrågor? De kan ju förstås säga "jag/vi vet inte", men OM de vet och samtidigt vet att TS inte talat med dottern om vissa saker så är det väl förmodligen ännu svårare för dem att liksom räta ut några frågetecken än det är för TS.

Nu var det ju dock TS som var där och till TS frågorna ställdes. Kanske har just personalen svarat "vi vet inte" och antingen hänvisat barnens frågor till mamman eller så har barnen kommit på själv att de då kan fråga mamman. I vilket fall så verkar det (för mig) underligt att förvänta sig (?) att personalen bör/ska finnas där för att ta frågorna. Jag menar; om frågorna ställs till mamman så vore det ju konstigt om hon hänvisar till personalen för svar liksom...

TS> nu när jag tänkt mer på saken så: OM det ännu är för svårt/känsligt/känns fel att ta upp saken med dottern utan att hon själv frågat så skulle jag om jag vore du tala med personalen om det hela. Berätta vad som hände och fråga om barnen frågat dem. Och sen kan du ge dem någon slags "instruktioner" om vad de kan/bör/ska säga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 699
Senast: MML
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp