Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hundar tänker ju inte så och du får ju träffa havvan regelbundet hos din mamma? :)

Fick själv omplacera min hos mina föräldrar för drygt 3 år sen. Han blir lika glad han kommer hit eller åker till mina föräldrar 😊
Det är sant, men kommer nog hänga hos mamma typ varje dag då ;) haha
 
@Carmenzitaflower

Kanske lilla blandrashunden kan flytta till din mamma tillfälligt medan du letar ett nytt hem åt cockern? Eller medan du funderar på hur du ska göra?
Ja det är en väldigt bra idé, behöver ju inte stå skrivet i sten att hon ska bo där resten av sitt liv utan kanske kan testa ett tag och se om vi kan få någon ordning på vår cocker, och fixa bättre boende och se därefter. Tack det var ett väldigt bra förslag.
 
Eftersom du har din mamma så skulle jag ha placerat den äldre hunden där så länge så att man får lugn och ro att ta ett beslut.
Jag tycker inte att det är fel att omplacera den äldre hunden till ett hem där hon har det bättre än vad hon har det just nu. Det inte heller fel att omplacera cockern om man hittar rätt hem, det är möjligt att beteendet blir bättre av att byta miljö och bo utan hund kompis. I det senare fallet kan det vara svårt (eller omöjligt) att hitta rätt hem, få rutinerade hundmänniskor är sugna på att ta över en hund med problembeteenden. Jag tycker man omplacerar den hunden man hittar bäst hem till.

Löp kan förvärra en hel del men jag skulle inte vilja hålla två hundar i ett begränsat utrymme som en etta om den ena riskerar att hoppa på den andra även om det inte är så ofta.

Sen skulle jag ta cockern till en veterinär för att verkligen kolla att den är fullt frisk. En hel del hundar kan få ökat resursförsvar och bli allmänt griniga av smärta. Nu låter det i ert fall som det ett beteende som lärts in och eskalerat men jag skulle vilja vara helt säker innan jag tar ett beslut.
Tack snälla för din kommentar, ja det känns som det bästa alternativet just nu, ett tag iallafall tills vi bestämt hur vi ska göra med cockern. Tror det blir svårt att hitta rätt hem till cockern, man kan lätt förvillas av hennes OOOTROLIGT söta utseende, liten näpen 9 kilos buffärgad med dockansikte och suuuper fina drag(Får alltid komplimanger för henne) vilket leder till att många tänker att det blir nog en lätt match. Vill verkligen inte att hon ska behöva vandra runt :( Vi tänkte boka en veterinärtid, hon har alltid haft problem med sina analsäckar vilket jag hört kan gör hundar rätt griniga...Tror dock inte det är orsaken till hennes problem, utan tror detta började redan hos uppfödaren då hon var minst i kullen och fick ständigt kämpa för att få någon mat(uppfödaren trodde inte ens hon skulla klara sig pga detta).
 
man kan lätt förvillas av hennes OOOTROLIGT söta utseende, liten näpen 9 kilos buffärgad med dockansikte och suuuper fina drag

Ursäkta för OT, men jag kan förstå det där som själv har en liten söt hund som också har ett visst resursförsvar (inte i nivån med din hund men ändå). Folk vill liksom inte riktigt tro på att den näpna lilla hunden kan förvandlas till ett litet monster.
 
Ursäkta för OT, men jag kan förstå det där som själv har en liten söt hund som också har ett visst resursförsvar (inte i nivån med din hund men ändå). Folk vill liksom inte riktigt tro på att den näpna lilla hunden kan förvandlas till ett litet monster.
Nej precis! Har sagt så många gånger till släkt och vänner att var inte nära henne när hon äter för hon kan liksom hugga då, men det tas aldrig på allvar utan dom klappar och håller på, dock beter hon sig inte lika illa mot andra av någon konstig anledning... Häromdagen var vi tvungen att ta ifrån henne kladdkaka som hon på något vänster fick tag i (kollade bort en sekund D:) och då högg hon sambon igenom ett dubbelt lager grytvantar...Tur att hon inte har ''cocker rage'' utan att vi iallafall vet när hon tänker slå till.
 
Tack! Nu så har vi lämnat ena hunden hos min mor och andra hos min morfis under helgen, då jag just nu inte klarar av det :( . Idag gick matningen super då jag mata cockern medan jag höll skålen, verkar ändå vara bäst att inte spärra av i hallen utan bara ge dom i olika ställen av rummet. Försöker just nu bara hålla dom borta från risksituationer..Goa kompisar har dom vart idag på skogspromenaden vi gick samt inne, kan dela på ben och leksaker vilket iaf är lite positivt i situationen.
 
*UPPDATERING* :heart
Nu ca 2 veckor efter löp samt hundarna vart ifrån varandra en helg är hon en HEEEELT annan hund, kommit morr då och då mot andra hunden(I normala situationer där hon vaktat mat, vår ''snälla'' hund kan också morra ibland) Men inget bråk och ingen aggressivitet mot oss.
Tror även helgen ifrån gav mig ny kraft och lugn i kroppen, kanske man behöver vara hund fri någon gång i halvåret för att få sova ut och ta han om sig själv..;)

Inser att vi bör börja med att kastrera henne då det verkar vara ganska så hormon bundet, sen så får vi se efter det.
Hundarna är nu goa vänner igen och ''snälla'' hunden har börjat ta lite mer plats, backar såklart undan när det blir morr men som sagt kan det även vara omvänt, att hon vaktar mat och (Tex sopor som häromkvällen, men det är en annan historia:yuck::cautious:)

Tack igen fina fina människor för att ni tog er tiden, vi kämpar på och hoppas att en kastrering till att börja med kan lösa lite av problemen vi har. Har vart hos en hundkunnig person som säger att det inte är fel på henne utan hon har troligtvis ett trauma(sen när hon var valp) och där efter fått resursförsvar.
 
Om problemet kommer tillbaka vill jag tipsa om kontroll och att du "äger" sakerna. Men samtidigt ska hunden inte känna behov av att skydda sina saker.

Min yngsta hund hade extremt resursförsvar när jag tog över honom. Så han fick äta mat och ben i ett annat rum separerat från dem andra hundarna med kompost galler. Han var liv rädd att någon skulle ta ifrån honom hans mat och ben, om vi människor gick in i rummet när han åt morrade han t.o.m åt oss och la huvudet över benet/matskålen för att dölja/skydda den.
Detta problem löste vi genom att sluta ge mat i skål, vi gav maten löst på golvet, så fanns det ingen skål att skydda + att vi gick extra ofta in och ut ur rummet när han åt men ignorerade honom, tillslut när han insåg att vi inte skulle ta saker ifrån honom slutade han morra, och efter ett tag kunde han glatt komma och visa benet och liknande när vi kom in, och ligga bredvid oss och tugga ben när han insåg att vi inte var hot och inte skulle ta hans saker. Och när han kom till den nivån kunde vi träna på hantering runt mat/ben.
När han fick tag i saker han inte fick ha körde vi byteshandel så han såg det som positivt att släppa det han hade, och inte såg det som att vi tog ifrån honom utan att vi gav.

När det kommer till möbler är det viktigt att markera att du ägare utrymmet, hunden behöver inte vakta dessa, hunden kan vara trygg att du sköter vaktandet, och vaktar man soffan, då får man faktiskt inte ligga i soffan. Där ska du markera lugn att morrar hunden när den ligger i soffan, då får den faktiskt gå ner på golvet.

För dig låter det mycket som att problemet ligger i att hunden har rädsla att förlora saker den tycker är värdefullt (mat, ben) och där behöver du visa hunden att du inte är ett hot, enligt mig är det ingen ide att hålla i eller hålla på med matskålen förens hunden är avslappnad nog att inte se dig som ett hot som kommer ta dens resurser. Och det är inge fel att mata hundarna i olika rum med kompost galler emellan om du inte själv orkar stå emellan hundarna och ha koll. För samma där, om du står emellan när hundarna äter ska den osäkra hunden känna sig trygg i att du ser till att den får äta sin mat ifred.

Helt enkelt, du måste ta över hunden jobb så hunden inte känner behov av att skydda sig, du måste se till att du har kontroll, så blir hunden tryggare och lugnare, men att träna sånt kan ta väldigt lång tid.
Och hunden är ung, så man kommer få bakslag ibland, men det är bara att kämpa på, och dem dagar du inte orkar kämpa, sära på hundarna med kompostgaller så kan du slappna av.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 827
Senast: LaMagia
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
696
Senast: Emmi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 179
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp