Problem med att lämna hunden ensam.

pepp

Trådstartare
Har en 2½ årig dvärgpudel som nu börjat bli svår att lämna ensam hemma. I början när han var valp hade vi problem med att han bara stod och stormskällde, men det släppte till slut. Ensamtränade honom korta stunder och utökade.

Nu har han börjat yla, men, det är bara ibland, vissa gånger kan det gå hur bra som helst, man lämnar honom, han hoppar upp på sin fönsterbräda och står där och kikar ut medans man är borta.
Har funderat på att lämna honom i endast hall och kök, men då försvinner ju tryggheten som fönsterbrädan ger...
Ett problem till är att han känner på sig när man ska lämna honom och står och vibrerar :crazy: hur ska man träna bort det? Är det bara att gå tillbaka till grunderna?

Han känner sig ju helt klart inte trygg, men samtidigt är det ju inte alltid han ylar heller..

Sv: Problem med att lämna hunden ensam.

Menar du att han sitter i fönstret och tittar HELA tiden? Då är han aktiv och inte passiv och har därmed lättare att gå upp i stress.
Jag skulle gå tillbaka till grunderna. Det gör jag när jag ensamhetstränar min lilla in på nya platser som tex hos min nya kille. Just för att inte återuppväcka det tidigare beteendet.

Har du möjlighet att filma honom? Så ser du vad han gör?

Sv: Problem med att lämna hunden ensam.

Jag tror han sitter där hela tiden, iaf när man åkt, och sen brukar han sitta där när man kommer tillbaka, vad han gör däremellan vet jag inte, har tyvärr ingen möjlighet att filma honom :( men då kanske jag ska backa och ensamträna han i endast hall och kök, då det blir mindre utrymme och han inte kan se folk komma/gå.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 474
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 431
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 999
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka