Problem med bommen bak i transporten

Smurfmodesty

Trådstartare
Har fått problem med bommen bak i min Värmlandsvagn.
Har en i vanliga fall otroligt snällastad och lättkörd häst, men nu har han kommit på nåt knep när han lutar sig mot bommen (misstänker jag) så ramlar den ner, och blir hängande och det säger sig själv att det varken är säkert eller trevligt för hästen.

Det är en äldre modell av värmlandsvagn (88) som jag i övrigt är helnöjd med.
Bakbommarna är bara en vanlig bom i metall, med en hake på som man lägger över själva mellanväggens hake.. Hmm svårt att förklara hur den ser ut. Men det är inget lås på nåt sätt.

Har någon en bra lösning?
Eller finns det andra bommar man kan sätta på?

Försöker bifoga en bild hur själva änden på bommen ser ut, och haken. Hoppas den fungerar.
Har provat med en gummiring men det blir ingen skillnad.

http://community.webshots.com/photo/272020956/482311950HVhKtd

Sv: Problem med bommen bak i transporten

På vår värmlandsvagn är det en metallgrej som man fäller ner över haken så den ligger kvar.

Borra ett litet hål i utkanten av bommen & köp en sprint att trycka in-då ligger bommen på plats :)

Hmm ska kika och se om jag förstår hur du menar :)
Men det låter som en bra idé.

Sätt, på valfritt sätt, en spärr som spärrar bommen ovanifrån, så den inte kan hoppa av mellanväggens hake. Eller släng ut mellanväggen, lägg 900 spänn och köp en hellång bom, den har (VV:s alltså) sprintlåsning och kan inte tryckas av/upp.

Sedan många år har VV haft en liten bricka som 'låser' bommen, dvs hindrar haken på bommen att hoppa av haken på mellanväggen, det går ju att kolla om du kan köpa en sån lös via VV och sätta på annars, det borde vara enklast.

/Alexandra - som avskyr VV:s korta bommar, men älskar deras hellånga =)

Jag har en lång bom också, men jag vill ha mellanväggen... Eftersom han står så lungt och stadigt med den så vill jag inte börja trixa, och prova köra utan.
Ska nog ringa ner till Värmlandsvagnen och höra om det går att köpa och sätta på någon sån där sprint. Låter smidigast.
Vet inte riktigt vad man skulle kunna fästa annars ovanpå haken för att spärra den från att hoppa av.

Liknande trådar

Hästhantering hej har en häst på snart 8år som jag har kört transport med sen hon va 5. hon har ALDRIG haft problem med transport, alltid gått in... 2
Svar
20
· Visningar
3 610
Senast: Novalisa
·
Utrustning Min häst har idag haft lite väl avancerade acrobatiska övningar för sig i transporten och lyckats knäcka (!!!!:devil::devil::devil:)... 2
Svar
26
· Visningar
5 742
Senast: Nominous
·
Utrustning Vi har under ungefär ett år lånat lite olika Värmlandsvagnensläp då vi har tänkt oss att skaffa ett eget. Hade först en vanlig...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: whitelook
·
A
Utrustning Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt. 1) Hur har ni utrustat... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 338
Senast: qnockout07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka