Bukefalos 28 år!

Problem med illamående

Singoalla

Trådstartare
Hej, jag hoppas att någon här kan hjälpa mig lite. Det är så att jag lider av ett konstant illamående som har kommit senaste halvåret. Jag är illamående stora delar av dagarna och det märks allra mest när jag måste åka tåg eller bil, jag blir åksjuk direkt och får koncentrera mig på att inte kräkas :wtf: I somras fick jag jobba hemifrån en vecka för att jag inte klarade av att åka till jobbet. Nu har min kropp och mitt sinne inte fått vila från det här en sekund på flera dagar och jag börjar tappa förståndet helt. Någon som vet vad detta kan vara? Jag är inte gravid och jag har inte ändrat något i min kost :confused:
 
Sv: Problem med illamående

Enda gångerna jag haft ett enträget illamående har varit vid graviditet, när jag fått i mig nåt jag inte ska äta (allergi eller dålig mat etc.) eller vid abstinensbesvär när jag slutade med lyckopiller.
Just allergi kan vara nåt att kolla upp, både jag och min bror är glutenallergiker, ingen av oss med "normala" symptom och framförallt min brors allergi upptäcktes nyligen i vuxen ålder när han började få problem med yrsel.

Stress? Annan fysisk orsak som t.ex långvarig smärta? Oro? Sköldkörteln som spökar? Kolla upp det med en läkare, om du inte redan gjort det. Sådär länge ska man inte gå runt och vara illamående. :eek:
 
Sv: Problem med illamående

Du har inte problem med öronen?
Tänker balanssinne osv iom att du blir så åksjuk?

Annars vanliga magsår, allergier osv. Svårt att veta när man inte vet hur eller vad du äter ;)
Ser du något mönster i när du mår illa eller är det från morgon till kväll?
 
Sv: Problem med illamående

Svarar båda!

Tack för era svar! Jag börjar nästan misstänka att det är något sådant, allergi eller liknande. Just nu kan jag inte hitta något mönster i när jag mår som sämst, förutom att jag nästan aldrig mår dåligt på morgonen/förmiddagen utan det brukar komma på eftermiddagen först. Och som sagt, resorna är värst.

Funderar på om jag ska skriva ner vad jag äter och gör och när jag mår illa, i kanske 2 veckor och sen ta med det till ett läkarbesök?
 
Sv: Problem med illamående

Jag har haft problem med ångest under en längre tid men det har lättat lite sen våren, och det är egentligen sen i våras som illamåendet börjat. Men helt borta är den ju inte.
 
Sv: Problem med illamående

okej, det är ju inte säkert du mår illa , men ångest kan ju verkligen slå ut magen och ofta inte förrän man haft det ett tag. Så ha det i åtanke om du ska till doktorn :)
 
Sv: Problem med illamående

När jag slutade med p-spruta började jag må illa, gick till läkaren och han viftade bort det...
 
Sv: Problem med illamående

Jag mår illa i perioder. I mitt fall behöver jag äta väldigt regelbundet och ofta då för att hålla det i schack. Jag får ändra mina matvanor lite i dessa perdioder, då jag tycker mycket blir för kvalmigt för mig.

Om jag t.ex slarvar med frukost eller äter en sen lunch kommer illamåendet och då kan jag inte tänka på något att äta som inte förstärker illamåendet, utom typ kokt potatis. Så ett tips är att se till att inte bli hungrig.

Vad det beror på har jag ingen aning om, och det kommer bara i perioder. Har inte försökt kartlägga eller hitta orsak.
 
Sv: Problem med illamående

Precis sådan har jag oxå varit det senaste året plus yrsel. Läkarna hittar dock inget fel på mig så dom säger bara , "det går nog över". Mitt illamående och även yrseln drar igång ungefär mitt på dagen. Fruktansvärt jobbigt är det.
Min kost är bra och regelbunden och jag dricker ordentligt. Mina värden var bra när dom tog prover.

Min tanke är om det kan ha helt med stress att göra? (Fast känns långsökt?) Jag har varit extremt stressad över viktiga saker det sista året och går och ältar dagarna runt. Sover även fruktansvärt dåligt för det mesta. Läs ca 3-4 timmar om natten osammanhängande.

Väldigt jobbigt att inte veta komma i underfund med varför man drabbas utav det.
 
Sv: Problem med illamående

När jag mår så där som du gör är jag stressad, jobbat för mycket samt sovit för lite under en för lång tid. Jag har varit och knackat på väggen några gånger. Det enda som hjälper mig är att stänga av allt och och bara tvinga sig själv att inte göra någonting.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Glöm klimatförnekare, rasister, gubbslem, flat-earthmänniskor, foliehattar och allt vad det nu må vara som provocerar skiten ur folk nu...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 643
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 177
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp