Bukefalos 28 år!

Problem med njurar?/urinvägar?

dee79

Trådstartare
Fick ett samtal från en bekant vars travare inte mår så toppen. Det började i fredags när de trodde hon hade kolik och efter tempning hade hon 38,9. Jourvet kom ut, men sa att hästen mådde bra, åkte därifrån men ringde och sa att hon trodde att hästen hade magsår. Inget mer, inga tips, ingen uppföljning eller uppmaning till medicinering etc.

Under helgen har hon ätit lite dåligt (vill bara ha hö) och dricker lite sämre, men är inte uttorkad.

I eftermiddags när hon kom in såg hon ut att "vika sig dubbel" när hon skulle kissa, samtidigt som hon kastade huvudet irriterat mot magen. Urinen var brunfärgad, tjock och inte genomskinlig som den brukar vara.

Jag sa att de får ringa vet igen och rådfråga, samt ev åka in på kliniken när den har öppet imorrn. Hon hade 37,3 i temp imorse, så jag bad henne tempa märren igen.

De själva tror på någon njurgångsinflammation (finns det?). Jag undrar om någon här har idéer eller tankar på vad det kan vara :confused: känner att det är en problematik jag tack och lov sluppit.
 
Sv: Problem med njurar?/urinvägar?

Jag skulle nog snarare gissa på de nedre urinvägarna, t ex en urinvägsinfektion. Hästen bör oavsett veterinärundersökas eftersom även en uvi kan bli allvarlig. Och jag kan ju ha fel...
 
Sv: Problem med njurar?/urinvägar?

japp...veterinär är nödvändigt, det sa jag flera gånger, så jag hoppas att de har ringt redan.
 

Liknande trådar

O
Övr. Hund Min Kelly var en Grand Danois som precis fyllt 7 år. Hon hade haft problem med sina höfter länge och fick Rimadyl 2ggr/dag. Hon bodde...
Svar
9
· Visningar
1 339
Senast: Orkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp