Problem med skap

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sliver
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 288
S

Sliver

Jag håller på att ringa land och rike runt, men får inte tag i någon hästkunnig person. Distriktarna är dåliga på häst.

Mitt problem är en 16 årig halvblodsvalack som varit friskare än friskat. Ägt honom sen han var 8 år och inga problem har varit. Nu läcker det urin ur hästen, eller vad det nu är, det började med något dropp, nu rinner det lite nu och då. Bakbenen och svansen är jätteäckliga. Ingen feber och är som vanligt, lite trött kanske men då de går på bete så brukar han bli trött.

Jag undrar nu om det är någon som haft liknande symptom och kan dela med sig eller vad jag ska göra under tiden innan jag får tag i någon som kan. Tog in honom i morse då jag fick nog. Trodde att det skulle ge med sig men det verkar bli värre och värre.:(

Sv: Problem med skap

Jag ska tillägga att han har varit kletig på insidan av benet av nån svart goja till och från, men nu på slutet har han haft mkt och det blir över natten när han har sovit. Har aldrig tvättat i skapet:o Vet igen annan som gör det heller på ridklubben där det står omkring 14 hästar och majoriteten är valacker.

Inte för egen del, dock för min kompis häst förra sommaren. Urinledarinfektion kallades det av veterinär på strömsholm, sulfakur fick pållen och sen var det skrubbning av skapet dagligen tills det värsta drittandet hade lagt sig. Men det är viktigt att ha en lagom nivå på tvättandet, eftersom för mycket rent kan utlösa samma symtom fast utan bakterie.

Jag har nu tvättat med ljummet vatten enbart eftersom jag inte hade någon mild tvål typ Lactacyd hemma. Han var enligt mig inte så smutsig där inne. Den rinner en slags seg vätska (urin?) ur skapet eller om det kommer från snorren. Då det blåser ute ser man hur det liksom följer med vinden som en spindeltråd, fast det är inte lika tunt som en sån tråd. Det är gul/vit simmig konsistens, nästan som vispat ägg.

Ingen verkar veta vad det är, jag måste försöka få tag i någon på ATG klinikerna i morgon. Det värsta jag vet är när ens djur är dålig på något sätt och ingen kan hjälpa en. Detta är min ögonsten. Har fler hästar men detta var min första häst och han ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Det låter inte som att det är urin som rinner utan smegma. Isf har han nog en släng av förhudskatarr. Min gamla häst hade kronisk förhudskatarr. Han drog ine ut snoppen när han kissa så du kan ju förstå hur äckligt det blev. Jag fick rådet att tvätta med koksaltlösning (inget starkare) och spruta upp yoghurt, typ dofilus i skapet. Problemet är att det rinner ut. :crazy:En lavemangspåse är perfekt till koksaltlösningen. Dessa råd fick jag från Ultuna. Det är hur som helst inget farligt men det är pyssligt och inte alls roligt alls. Men prata med en vet först. Han kanske behöver antibiotika i början och framförallt så det inte är något annat

Jag har äntligen fått tag i en hästkunnig vet. Han trodde på förhudskatarr. Men att jag måste nog sedera hästen för att allt ska ramla ut och kunna göra en ordentlig rengöring. Och rengöra med Lactacyd och vatten.

Känner inte igen det där soms er ut som vispat ägg. Däremot så ponnyn får svullet skap, och enormt mkt svart klegg bildas på väldigt kort tid. Man måste tvätta minst en gång/v för det inte ska bli alldeles vidrigt.

Dock kommer vi inte riktigt på vad det är, själva snoppen är ren och fin, och snopptvätt hjälpte inte.

Skapet tvättar jag som sagt minst en gång/v, men svullnaden vill inte ge sig. Dock är hästen helt oberörd, oöm osv. Men drygt är det.

Jag har äntligen fått tag i en hästkunnig vet. Han trodde på förhudskatarr. Men att jag måste nog sedera hästen för att allt ska ramla ut och kunna göra en ordentlig rengöring. Och rengöra med Lactacyd och vatten.

Jag hade en valack som hade förhudskatarr, ungefär samma symptom som din men blev otroligt öm och man kunde absolut inte tvätta honom. Veterinärer på kliniken gav honom lugnande och smärtstillande och kunde då rengöra ordentligt och det var all behandling som behövdes för att han skulle bli bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 407
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 407
Senast: Lisa2014
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
42 398
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den... 2
Svar
24
· Visningar
4 247
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka