Problem utan stigbyglar :S Med mera

K

katitzi_sassa

Hej!

Jag har fått några problem med min ridning!.
Jag rider på ett privatstall där vi rider western fast det hör inte hit.
De har prcis köpt en ny häst och den har engelsk sadel och då tycker "ridläraren/ägaen" att det är bra träning utan stigbyglar i traven,men problemet är att när jag ska trava utan stigbyglar så liksom hoppar jag i sadeln.Alla säger att man ska sätta sig tungt på baken men det funkar inte! jag behöver hjälp!.:crazy:


Ett annat problem är att han inte "kan" galloppera (när man försöker så bockar han)men jag tror att jag har hittat problemet:idea:.Strax bredvid armbågen så prövade jag att trycka lite löst och jag tror att han har ont någonstans där för han liksom slickade bak öronen när jag tryckte.Jag försöker säga till men alla tror bara att han är "ohyfsad" när man ska galloppera.Jag tänkte att när man ska galloppera kan man ju kanske lyckas komma åt en särskild punkt som gör att han får ont och bockar. Kan jag ha rätt?:confused: Tacksam för svar



//katitzi_sassa:d
 
Sv: Problem utan stigbyglar :S Med mera

Snälla kan jag få hjälp och ett svar (viktigt)
 
Sv: Problem utan stigbyglar :S Med mera

Kan det vara så att sadelgjorden skaver och att det är därför han är öm? Är det bara där hade jag ridit utan sadel tills ömheten släpper och dessutom skaffat en ny sadelgjord. Alltid värt att prova i alla fall.

Att du hoppar runt i sadeln är antagligen för att du inte är van vid hästens steg och därmed inte kan följa med. Folk som har samma problem när de rider hos mig brukar jag tipsa att sjunga nationalsången. Man slappnar av bättre om man sjunger och så kommer de lättare in i takten även om det låter hiskeligt roligt när man sjunger och travar samtidigt.
 
Sv: Problem utan stigbyglar :S Med mera

Tack så hemskt mycket ,jag ska pröva båda sakerna ^^:grin:
 
Sv: Problem utan stigbyglar :S Med mera

Folk som har samma problem när de rider hos mig brukar jag tipsa att sjunga nationalsången. Man slappnar av bättre om man sjunger och så kommer de lättare in i takten även om det låter hiskeligt roligt när man sjunger och travar samtidigt.

Men jisses vilket charmigt tips, jag måste absolut testa detta för min pålle är toksvår att sitta ned i traven på. Tur att vi bor lite avsides så att jag sällan träffar på ngn under mina ridturer :D
 
Sv: Problem utan stigbyglar :S Med mera

Vad heter din lilla pålle,vilken ras?
Jag är väldigt nyfiken :P
 
Sv: Problem utan stigbyglar :S Med mera

*fnissar* Ni skulle bara se vilka miner jag har fått efter detta med sången. De flesta har varit nybörjare som har ridit barbacka på någon av mina hästar och minerna jag har fått är allt ifrån "Menar hon allvar?! Jag kan inte ha hört rätt!" till "Är hon helt dum i huvudet?" men för mig och de som har vågat prova detta har det fungerat bra. Nu har jag lärt mig mina så pass att jag bara behöver ta ett djuuupt andetag så kommer avslappningen automatiskt om jag blir okoncentrerad så jag slipper sjunga ;)
 
Sv: Problem utan stigbyglar :S Med mera

Tag stigbyglarna och om du vill förbättra din balans så rid utan att hålla i tyglarna. Skulle aldrig sitta och trava utan stigbyglar i en engelsksadel. Tänk lite på kusen, inte försvarbart.
 
Sv: Problem utan stigbyglar :S Med mera

öö.. hur travar du utan stigbyglar? varför skulle det på något sätt vara relevant för belastningen. Snarare är det väl så att engelska sadlar tenderar att ha stigbyglar som sitter för långt fram och att man därför får en delbelastning när man faktist använder stigbyglar.

Förhoppningsvis har din häst inte ont utan är kittligt, men du kan ju alltid be en vet. kika på det för att vara på den säkra sidan. OM hästen har såpass ont att den reagerar så starkt, borde du enligt mig inte rida förren orsaken är utredd.

Det jag skulle rekomendera för att förbättre sitsen är nog de gamla vanliga hederliga sitsövningarna. Föredragsvis görs de när han går på lina, så att du kan fokusera dig på enbart sitsen. Ha gärna en instruktör närvarande för att få ut maximalt utav det.
 
Sv: Problem utan stigbyglar :S Med mera

Ok tack!

Nu har nån kollat på han och han e lite öm där men vi kan rida fast ta det lite försiktigt:)

Det där utan stigbyglar så är det många som rider utan och jag orkar inte ta upp nån större diskussion om det.Man rider olika och det beror också hur hästen är tränad och jag gör som min tränare säger :P
Tack för alla svar
//katitzi_sassa
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
1 976
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 049
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp