Bukefalos 28 år!

Proffshjälp "barnuppfostran"

Lupino

Trådstartare
Vi har en 4,5-åring som beter sig hemskt (jag vet det ligger en liknande tråd, men denna har lite annat fokus). Hon gråter/skriker, VÄGRAR göra som vi vill etc etc (så här i text ser det inte så allvarligt ut, men det känns inte så när det händer hemma).

Det stora problemet är att min man inte står ut, om inte något sker så finns till och med risk att vi skiljer oss (han är less på mig också, framförallt för att vi inte är överens om hur vi ska hantera problemen samt att jag går emellan om jag tycker att han verbalt är dum mot dottern).

Vi inser att detta är så allvarligt att vi måste söka någon hjälp, åtminstone så vi kan bli lite synkade på hur vi ska tackla de här problemen. Vart vänder man sig, familjerådgivning är väl bara för att diskutera vuxenproblem? Vi skulle alltså behöva proffessionell hjälp från någon som kan rådge hur man hanterar motvilliga barn (så att alla inblandade kommer undan så milt som möjligt) ;)
 
Sv: Proffshjälp "barnuppfostran"

Börja med att kontakta BVC psykologerna som ett första steg. De jobbar med sånt.
 
Sv: Proffshjälp "barnuppfostran"

Hör med kommunen om det finns KOMET-utbildning. Jag har inte gått den själv men enligt förskolepersonalen (som alla gått den) och ett gäng andra föräldrar som gått den så är den en riktigt bra hjälp för alla föräldrar, inte bara de med "problembarn".
 
Sv: Proffshjälp "barnuppfostran"

Tack båda för tips! Då vet jag var jag ska börja dra i trådar. KOMET-utbildning finns i min kommun såg jag.
 
Sv: Proffshjälp "barnuppfostran"

Jag rekommenderar att du gör lite efterforskning om KOMET och andra föräldrautbildningar. Det finns en kritisk debatt angående KOMET, t.ex. på http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/bekraftelse-battre-an-berom

Själv har jag inte gått någon KOMET eller annan föräldrautbildning, men man bör läsa på vad det hela går ut på innan man börjar. Vare sig det är KOMET eller någon annan föräldrautbildning med någon annan inriktning så man får en utbildning som passar en själv, ens värderingar och barnet.
 
Sv: Proffshjälp "barnuppfostran"

Jag kan starkt rekommendera KOMET! Vi gick till och med förstärkt KOMET. Intensivt men vi har fått de verktyg som vi behöver för att klara av vardagen. Ett annat problem var dock att vi levt med det så länge så bara för att man har verktygen så betyder inte det att man får kraft att genomföra det. Vi började då med kontaktfamilj till barnet för att få lite avlastning.

Vi fick även stöttning av BVC psykolog som verkligen gjorde allt han kunde för att hjälpa oss för att klara av vardagen. Men när hans förslag och knep inte fungerade så påbörjade han en utredning på barnet med misstanke om ADHD.
Idag några år senare så har barnet en ADHD diagnos.

Alla utbildningar ska man gå in i med sunt förnuft. Man får ingen snabb fix på problemen utan man måste verkligen "arbeta" hemma med barnet och sitt förhållningssätt mot barnet mellan träffarna. Men man får samtidigt stöd från både ledarna som håller i utbildningen och även av de andra föräldrarna som är med. Man är inte ensam och man är inte "kass" som förälder! Det lärde jag mig :)

Lycka till!

Coop
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp