Bukefalos 28 år!

Proffsjockeyn blev gravt synskadad

(Aftonbladet)
För sex månader sedan var jockeyn Terés Lindén med om en allvarlig olycka under ett lopp.
Enligt läkarna var det nära att hon blev förlamad.
Nu är hon på väg tillbaka till arbetslivet, men synen kommer aldrig att bli densamma.
– Jag har gått från blind till gravt synskada, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article2758541.ab
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Vilken tur hon hade ändå!

Men hur kan man få köra bil men inte rida löp?
Eller räcker det med ett öga för bilkörning men att det krävs två för att kuna rida?
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

verkligen hemsk olycka, men som sagt, vilken j*a tur att hon itne blev förlamad!!!

Undrar också hur det kan vara ok att köra bil med ett funderade öga... lite läskigt för omgivningen, vad händer om det springer ut ett barn från höger sida och hon inte ser det :crazy:
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Det är ok med bara ett fungerande öga. Tillvänjning behövs dock. Även framstående hästar har fungerat med bara ett öga.

Peter Erikssons ena gick internationell svår hoppning med bara ett öga!
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Det är ok med bara ett fungerande öga. Tillvänjning behövs dock. Även framstående hästar har fungerat med bara ett öga.

Peter Erikssons ena gick internationell svår hoppning med bara ett öga!

nu pratar vi ju inte om hästen, utan ryttaren :p:cool:

bilkörning...
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Min farbror miste synen på ena ögat i 10-årsåldern, men fick ta körkort och har kört utan problem. Han är nu drygt 50.

Så det fungerar säkert bra.
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Min farbror miste synen på ena ögat i 10-årsåldern, men fick ta körkort och har kört utan problem. Han är nu drygt 50.

Så det fungerar säkert bra.


Det är DET jag menar, om man kan köra bil i trafiken borde man kunna rida löp. Fast hon, Terés, får ingen förnyad licens.
Men man kanske måste se bättre då.
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Fast att rida ett galopplöp kanske är lite tätare och intensivare än att köra bil till vardags.
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Fast att rida ett galopplöp kanske är lite tätare och intensivare än att köra bil till vardags.

Tror också att det är så dom resonerar.
För tror inte man får licens att köra bil på tävlingsbanan heller med ett öga, just för att det är så extrem körning/ridning det handlar om.

/Camilla
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Man får köra bil med enbart syn på ett öga. - En god vän till mig miste sitt ena pga en pinne i ögat som tonåring.Han har sedan dess ett proslinsöga.... Har inga bekymmer enl. sig själv, dessutom är han färgblind!

Har jag inte helt fel för mig så om du har körkort och mister synen på ett öga så får du inte köra bil de närmaste sex månaderna pga att du måste vänja dig vid det förändrade synsättet.


Gira :banana:
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Om du går in och kollar på kraven för jockey är de stora. Bra mycket större än för att som ex är köra bil. T ex är högt blodtryck varning på. Men du får köra bil med det.;)

Går du igenom villkoren för proffsrtyttarlicens så kommer du att se att det på flera ställen skiljer sig från bil.
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Kan man hitta de kraven på internet?
Skulle vara intressant att ta en titt.
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Hon vill inte rida löp längre. Det var andra gången hon var med om en svår ridolycka, och hon vågar inte riskera sitt liv då hon är förälder.
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Återigen en rubrik som spär på min skepsism inför sanningshalten i det tidningarna skriver.

"Proffsjockeyn blev gravt synskadad"

En person som har normal syn på ett öga kan aldrig vara gravt synskadad!
Majoriteten av gravt synskadade personer använder sig av den vita käppen.
Här pratar vi om en tjej som kör bil..

Ett hån mot gravt synskadade personer att sätta en sådan rubrik.
Ungefär som att "Proffsjockeyn blev förlamad. Nu kan hon bara springa ett par mil åt gången" :angel:

:mad:
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Tja, att ha haft fullgod syn och sedan inte ha mer än 0,06 skulle nog även jag kalla för grav synskada.
 
Sv: Proffsjockeyn blev gravt synskadad

Då vet du inte mycket om synskador.

Om du har full syn på ett öga kan du aldrig vara gravt synskadad eller blind!

Lika lite som att man kan vara döv men ändå ha full hörsel på ett öra..Helt förlamad men ha full rörlighet på tex. vänster sida..

Däremot är synskärpan på det skadade ögat kraftigt nedsatt. Synen är mer komplex än att man mäter "seendet" hos en person med hjälp av dessa parametrar.
Hon har fortfarande full syn på ett öga och kan alltså inte betecknas som vare sig blind eller gravt synskadad..

-Tror du verkligen att en gravt synskadad får köra bil? :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Åke Svanstedt missnöjd - trots seger: "Blev onödigt hårt" Domarna beslutade att köra om loppet efter en olycka mitt i...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) För tre månader sedan förlorade han halva stallet då storhästägare avbröt samarbetet. Nu är Eskilstunaproffset Sami...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) I torsdags var hon inblandad i en otäck olycka på Åbytravet. Nu är Amanda Löfqwist, 18, tillbaka i sulkyn efter skenturen...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Den senaste tiden har flera allvarligare olyckor drabbat galoppen. Men de aktiva är inte oroade och tror mer att det...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp