Bukefalos 28 år!

Proffskusk åtalas för djurplågeri: ”Jag nekar”

Veterinären hittade ”tydliga svullnader efter körspö” på hästen efter loppet.
Nu åtalas proffskusken för djurplågeri.
– Det ser mer illa ut än det är, jag är ingen djurplågare, säger kusken, som nekar till brott, i förhör.
 
Precis som Maria uttalade sig i artikeln är de noll tolerans mot märken på häst efter löp. De undersöker alltså hästar på plats direkt efteråt om de tycker en kusk drivit för hårt. Och blir de inte skärpning är risken att de plockar bort körspöet helt vilket de flesta proffskuskar sätter sig i mot då det inte vill ha ett nytt Norge reglemente 🤷 Men risken finns ju nu när banveterinärerna blivit hårdare. De här är en het potatis som pratas om varje vecka både högt och lågt.
 
Så istället för att börja nånstans ska det ses mellan fingrarna, det är ok att slå om man inte blivit ertappad tidigare? Vad vet du om vad som sker när ingen ser? 😡
Vart säger jag att det är okej att slå när ingen ser?

Jag säger ju tvärt om. Ska länsstyrelsen nu blir hårdare ska det gälla ALLA. Då ska inte vissa straffas och visa "ses genom fingrarna".
 
Alla ska ju vara lika inför lagen, jag tycker det är super att man börjar städa upp.

Du missförstod helt poängen med mitt exempel, jag menade att om man rappar så jäkla hårt att det är svullet en timme senare så är det illa. Inget han ska komma undan med bara för att inte exakt alla andra är under samma lupp.

Du kan väl inte på allvar mena att man ska komma undan med dålig behandling av djur med motiveringen att andra gör det? Jag säger tvärtom, sätt dit så många som går.
Fast jag tror tyvärr inte detta är någon början på "uppstädning".
Jag tror att denna kusk kommer få hårdare straff och sedan kommer man tyvärr fortsätta som tidigare.
Men vi kan ju hoppas att detta är start på en förändring. Så alla som behandlar sina hästar illa på tävling där man ser blir straffade.

Han ska absolut inte komma undan, snarare tvärt om, man måste börja ta tag i alla som behandlar sin häst illa på tävling, inte bara honom.
 
Jag förstår inte ditt resonemang att bara för du verkar ha sett andra slå en hopphäst så är det okej att kusken slog travhästen? Som andra har skrivit så får inte en häst tydliga svullnader av "lätta markeringar" eller vad han kallade det.
Själv har jag aldrig sett en hoppryttare slå sin häst 5-10 gr på tävling, däremot har jag sett folk bli varnade för en klatsch vid tex en vägran. Ser man ngt som inte är okej tycker jag att man har en skyldighet att agera oavsett sport vilket denna veterinären gjorde.
Jag har väl ALDRIG sagt att det är okej att man slår sin häst :confused:

Däremot är det konstigt att man i ena fallet anmäler för djurplågeri och i andra fallet "ser mellan fingrarna".
Jag som åskådare utan bevis har svårt att anmäla eller påverka när domare och veterinären på plats "ser emellan fingrarna".
 
Fast jag tror tyvärr inte detta är någon början på "uppstädning".
Jag tror att denna kusk kommer få hårdare straff och sedan kommer man tyvärr fortsätta som tidigare.
Men vi kan ju hoppas att detta är start på en förändring. Så alla som behandlar sina hästar illa på tävling där man ser blir straffade.

Han ska absolut inte komma undan, snarare tvärt om, man måste börja ta tag i alla som behandlar sin häst illa på tävling, inte bara honom.
Jamen då är det väl bra att han är anmäld, eller vad är det du argumenterar emot?
 
Vart säger jag att det är okej att slå när ingen ser?

Jag säger ju tvärt om. Ska länsstyrelsen nu blir hårdare ska det gälla ALLA. Då ska inte vissa straffas och visa "ses genom fingrarna".
Länsstyrelsen har ju inte gjort någon egen kontroll i det här fallet, utan endast agerat på vad banveterinär har rapporterat. Ridsporten får börja städa själva och rapportera alla oegentligheter de också.
Ses det mellan fingrarna sker det snarare på så sätt att det aldrig når Lst.

Men ska bli väldigt intressant när domen kommer, om det blir någon slags ny praxis.
 
Så han slog hästen med spöet 3 ggr och blir åtalad för djurplågeriet.
Hur många gånger ser man inte ryttare slå hästen på en hopptävling? samma ryttare kan utan problem slå hästen 5-10 ggr, men eftersom det är hoppnings och ingen besiktar hästen efter tävlingen så är det inte djurplågeri?

Och inom travet har det förkommit betydligt värre saker än märken efter spön, ändå fick de kuskarna bara böter och avstängning. Inget djurplågeri åtala.

Vet ej om länsstyrelsen från och med nu kommer bli super tuffa emot alla som tävlar, så alla som slår och sparkar hästarna med sporrar som idioter, och sliter så hästen får sår i munnen eller blå tunga, att även dessa framöver kommer bli åtalade för djurplågeri.
Men tror tyvärr inte det kommer ske, tror tyvärr att det enbart är denna kusk som kommer bli åtalad för djurplågeri, och all annan skit kommer fortsätta ske som tidigare.

Det är ingen ursäkt att andra också gör fel och det förekommer säkert felaktigheter på många plan. Om man inte kan börja polisanmäla uppenbar misshandel - vilket det är om det blir tydliga svullnader efter körpisken, innan alla andra felaktigheter beivras så lär det inte göras något alls någon gång

Sen har du fel. Beroende på nivå på hopptävlingen så sker besiktning av hästarna i lite olika omfattning. Den ryttare som slår sin häst med spöet 5-10 ggr under en hopptävling blir i och för sig förmodligen utesluten direkt och troligen direkt innan personen hinner slå sina 5-10 slag och troligen blir det en avstängning också.
 
Vart säger jag att det är okej att slå när ingen ser?

Jag säger ju tvärt om. Ska länsstyrelsen nu blir hårdare ska det gälla ALLA. Då ska inte vissa straffas och visa "ses genom fingrarna".
Fast hur har du tänkt dig att man ska kunna komma åt alla på en gång oh utan att missa något?
 
Sen finns det ett problem inom travet, det som syns (viftande med spö) och det som känns för hästen.

Det kan viftas rejält och spöet gör inget ont för hästen. Kusken får en avstängning för drivning. (Inget jag opponerar mig emot, hästen kan inte göra mer än sitt bästa)

Sen finns det de kuskar som har en stark handled/effektiv teknik där spöet används en gång. Den smällen hade jag inte ens velat ta emot med tjocka termokläder på. Ingen åtgärd då det inte ens uppmärksammats då det ser snyggt ut.

Hade gärna sett någon form av spö som går av vid viss kraft eller med mätare i handtaget som mäter kraften (finns).

Då går det att komma åt båda sorternas drivning och ändå ha kvar spöet i loppkörningen.
 
Sen finns det ett problem inom travet, det som syns (viftande med spö) och det som känns för hästen.

Det kan viftas rejält och spöet gör inget ont för hästen. Kusken får en avstängning för drivning. (Inget jag opponerar mig emot, hästen kan inte göra mer än sitt bästa)

Sen finns det de kuskar som har en stark handled/effektiv teknik där spöet används en gång. Den smällen hade jag inte ens velat ta emot med tjocka termokläder på. Ingen åtgärd då det inte ens uppmärksammats då det ser snyggt ut.

Hade gärna sett någon form av spö som går av vid viss kraft eller med mätare i handtaget som mäter kraften (finns).

Då går det att komma åt båda sorternas drivning och ändå ha kvar spöet i loppkörningen.
Sen ska man inte förringa den psykiska påverkan.

Vi skulle inte acceptera att människor sprang med hot om slag med piskan om de inte sprang fort nog....Nog är åtminstone vissa travhästar fullt medvetna om att det kan göra om de inte ger järnet. Just det problemet finns knappast i ridsporten då inget går ut på ren hastighet. Och just att med hot få hästen att springa snabbare är inget större problem i ridsporten, där finns inte hastighetsgrenar på samma vis som i travet.
 
Vart säger jag att det är okej att slå när ingen ser?

Jag säger ju tvärt om. Ska länsstyrelsen nu blir hårdare ska det gälla ALLA. Då ska inte vissa straffas och visa "ses genom fingrarna".
Du tycker att det är ok med att någon slår en gång på tävling, att de ska komma undan med det. Hur vet du att de inte slår när någon ser? Överdriven användning av spö ska fan i mig aldrig vara ok!!!
 
Sen ska man inte förringa den psykiska påverkan.

Vi skulle inte acceptera att människor sprang med hot om slag med piskan om de inte sprang fort nog....Nog är åtminstone vissa travhästar fullt medvetna om att det kan göra om de inte ger järnet. Just det problemet finns knappast i ridsporten då inget går ut på ren hastighet. Och just att med hot få hästen att springa snabbare är inget större problem i ridsporten, där finns inte hastighetsgrenar på samma vis som i travet.
Fast mja, nog är det rätt vanligt med hästar som "skärper till sig" om ryttaren har ett spö i handen även vid ridsport. De kanske inte ökar farten men nog sjutton är de medvetna om vad spöet innebär även där.
Lika illa inom alla discipliner.
 
Sen ska man inte förringa den psykiska påverkan.

Vi skulle inte acceptera att människor sprang med hot om slag med piskan om de inte sprang fort nog....Nog är åtminstone vissa travhästar fullt medvetna om att det kan göra om de inte ger järnet. Just det problemet finns knappast i ridsporten då inget går ut på ren hastighet. Och just att med hot få hästen att springa snabbare är inget större problem i ridsporten, där finns inte hastighetsgrenar på samma vis som i travet.

Hastighet är viktigt inom distansritten, så där vill jag minnas att spö inte är tillåtet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En travprofil från södra Sverige åtalas för djurplågeri. Enligt åtalet har mannen använt otillåten spödrivning på två hästar under...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett lopp på Åbytravet blödde en häst från hovarna. Nu åtalas tränaren för djurplågeri för att ha låtit hästen delta i loppet oskodd.
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man fångades på film när han red en liten ponny samtidigt som han upprepade gånger piskade ponnyn på kroppen men också på huvudet...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den hovslagare som upprepade gånger slog en häst med rasp och hammare åtalas för grovt djurplågeri alternativt djurplågeri eller brott...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp