Bukefalos 28 år!

Proffskusk åtalas för djurplågeri: ”Jag nekar”

Veterinären hittade ”tydliga svullnader efter körspö” på hästen efter loppet.
Nu åtalas proffskusken för djurplågeri.
– Det ser mer illa ut än det är, jag är ingen djurplågare, säger kusken, som nekar till brott, i förhör.
 
Man borde väl se på video av loppet om det är överdrivet spöanvändande eller liknande? Så borde ju finnas video bevis.

Hoppas länsstyrelsen kan bli hårdare även inom andra hästgrenar, man blir ledsen när man ser folk piska som galningar och sparka med sporrarna som idioter. Och folk som sliter hästen i munnen så den får sår eller dressyren där hästen får blå tunga.
 
Man borde väl se på video av loppet om det är överdrivet spöanvändande eller liknande? Så borde ju finnas video bevis.

Hoppas länsstyrelsen kan bli hårdare även inom andra hästgrenar, man blir ledsen när man ser folk piska som galningar och sparka med sporrarna som idioter. Och folk som sliter hästen i munnen så den får sår eller dressyren där hästen får blå tunga.
Enligt artikeln "Veterinären hittade ”tydliga svullnader efter körspö” på hästen efter loppet."

Det är inget hästen får av att man petar lite på den.
 
Enligt artikeln "Veterinären hittade ”tydliga svullnader efter körspö” på hästen efter loppet."

Det är inget hästen får av att man petar lite på den.
Så han slog hästen med spöet 3 ggr och blir åtalad för djurplågeriet.
Hur många gånger ser man inte ryttare slå hästen på en hopptävling? samma ryttare kan utan problem slå hästen 5-10 ggr, men eftersom det är hoppnings och ingen besiktar hästen efter tävlingen så är det inte djurplågeri?

Och inom travet har det förkommit betydligt värre saker än märken efter spön, ändå fick de kuskarna bara böter och avstängning. Inget djurplågeri åtala.

Vet ej om länsstyrelsen från och med nu kommer bli super tuffa emot alla som tävlar, så alla som slår och sparkar hästarna med sporrar som idioter, och sliter så hästen får sår i munnen eller blå tunga, att även dessa framöver kommer bli åtalade för djurplågeri.
Men tror tyvärr inte det kommer ske, tror tyvärr att det enbart är denna kusk som kommer bli åtalad för djurplågeri, och all annan skit kommer fortsätta ske som tidigare.
 
Så han slog hästen med spöet 3 ggr och blir åtalad för djurplågeriet.
Hur många gånger ser man inte ryttare slå hästen på en hopptävling? samma ryttare kan utan problem slå hästen 5-10 ggr, men eftersom det är hoppnings och ingen besiktar hästen efter tävlingen så är det inte djurplågeri?

Och inom travet har det förkommit betydligt värre saker än märken efter spön, ändå fick de kuskarna bara böter och avstängning. Inget djurplågeri åtala.

Vet ej om länsstyrelsen från och med nu kommer bli super tuffa emot alla som tävlar, så alla som slår och sparkar hästarna med sporrar som idioter, och sliter så hästen får sår i munnen eller blå tunga, att även dessa framöver kommer bli åtalade för djurplågeri.
Men tror tyvärr inte det kommer ske, tror tyvärr att det enbart är denna kusk som kommer bli åtalad för djurplågeri, och all annan skit kommer fortsätta ske som tidigare.
Jag fattar inte riktigt, du tycker det är dåligt att denna person åtalas eftersom andra inte blir det, betyder det att du tycker den här personen INTE borde åtalas? Tydliga svullnader en timme efter lopp tycker jag låter jäkligt illa.

En gång drog jag till min häst rejält hårt med pisken när han fick panik och var på väg att backa ut i massa taggtrådsrullar som låg i diket. Inget jag är stolt över men det var så kallad brandsläckning. Fanns inte en tillstymmelse till märke efteråt. Så om de är kvar efter en timme…
 
Jag fattar inte riktigt, du tycker det är dåligt att denna person åtalas eftersom andra inte blir det, betyder det att du tycker den här personen INTE borde åtalas? Tydliga svullnader en timme efter lopp tycker jag låter jäkligt illa.

En gång drog jag till min häst rejält hårt med pisken när han fick panik och var på väg att backa ut i massa taggtrådsrullar som låg i diket. Inget jag är stolt över men det var så kallad brandsläckning. Fanns inte en tillstymmelse till märke efteråt. Så om de är kvar efter en timme…
Jag tycker det är illa om just denna person straffas hårt om det inte kommer gälla samma regler för alla framöver.
Och jag tycker att åtalas för djurplågeri efter 1 incident är extremt ovanligt i Sverige vilket också gör det hela mycket konstigt.
Lagar och regler ska vara lika för alla.

Att slå en häst i en nödsituation eller slå en häst runt en hoppbana för att hästen ska hoppa är 2 olika saker som inte kan jämföras.
 
Jag tycker det är illa om just denna person straffas hårt om det inte kommer gälla samma regler för alla framöver.
Och jag tycker att åtalas för djurplågeri efter 1 incident är extremt ovanligt i Sverige vilket också gör det hela mycket konstigt.
Lagar och regler ska vara lika för alla.

Att slå en häst i en nödsituation eller slå en häst runt en hoppbana för att hästen ska hoppa är 2 olika saker som inte kan jämföras.
Så istället för att börja nånstans ska det ses mellan fingrarna, det är ok att slå om man inte blivit ertappad tidigare? Vad vet du om vad som sker när ingen ser? 😡
 
Jag tycker det är illa om just denna person straffas hårt om det inte kommer gälla samma regler för alla framöver.
Och jag tycker att åtalas för djurplågeri efter 1 incident är extremt ovanligt i Sverige vilket också gör det hela mycket konstigt.
Lagar och regler ska vara lika för alla.

Att slå en häst i en nödsituation eller slå en häst runt en hoppbana för att hästen ska hoppa är 2 olika saker som inte kan jämföras.

Länsstyrelsen är inte nödvändigtvis inblandad alls. Kan ju vara banveterinär som anmält?

Länsstyrelsen har inget med djurplågeri att göra, det är en polis/åklagar/domstolsfråga. Och ja, alla fall av misstänkt djurplågeri bör anmälas och prövas.

Inom ridsporten borde kanske överdomaren kunna göra sådant.
 
Travet har blivit tuffare, i års skiftet kommer nya regler för spö användning. Titta bara hur de gick för Jägersrotränaren Joakim Lövgren, nu överklagade han och fick åter köra med spö men där var Länsstyrelsen snabba med att döma ut ett rejält straff. De har blivit vanligare under året att banveterinären på ansvarig bana lämnar de vidare när de upptäcker saker MEN de måste också ha koll på filmer osv, de har ju helt andra vinklar än vad vi ser på Liven och TVn tex.
 
Travet har blivit tuffare, i års skiftet kommer nya regler för spö användning. Titta bara hur de gick för Jägersrotränaren Joakim Lövgren, nu överklagade han och fick åter köra med spö men där var Länsstyrelsen snabba med att döma ut ett rejält straff. De har blivit vanligare under året att banveterinären på ansvarig bana lämnar de vidare när de upptäcker saker MEN de måste också ha koll på filmer osv, de har ju helt andra vinklar än vad vi ser på Liven och TVn tex.
Men vad har länsstyrelsen med det att göra?
 
Jag tycker det är illa om just denna person straffas hårt om det inte kommer gälla samma regler för alla framöver.
Och jag tycker att åtalas för djurplågeri efter 1 incident är extremt ovanligt i Sverige vilket också gör det hela mycket konstigt.
Lagar och regler ska vara lika för alla.

Att slå en häst i en nödsituation eller slå en häst runt en hoppbana för att hästen ska hoppa är 2 olika saker som inte kan jämföras.
Alla ska ju vara lika inför lagen, jag tycker det är super att man börjar städa upp.

Du missförstod helt poängen med mitt exempel, jag menade att om man rappar så jäkla hårt att det är svullet en timme senare så är det illa. Inget han ska komma undan med bara för att inte exakt alla andra är under samma lupp.

Du kan väl inte på allvar mena att man ska komma undan med dålig behandling av djur med motiveringen att andra gör det? Jag säger tvärtom, sätt dit så många som går.
 
Så han slog hästen med spöet 3 ggr och blir åtalad för djurplågeriet.
Hur många gånger ser man inte ryttare slå hästen på en hopptävling? samma ryttare kan utan problem slå hästen 5-10 ggr, men eftersom det är hoppnings och ingen besiktar hästen efter tävlingen så är det inte djurplågeri?

Och inom travet har det förkommit betydligt värre saker än märken efter spön, ändå fick de kuskarna bara böter och avstängning. Inget djurplågeri åtala.

Vet ej om länsstyrelsen från och med nu kommer bli super tuffa emot alla som tävlar, så alla som slår och sparkar hästarna med sporrar som idioter, och sliter så hästen får sår i munnen eller blå tunga, att även dessa framöver kommer bli åtalade för djurplågeri.
Men tror tyvärr inte det kommer ske, tror tyvärr att det enbart är denna kusk som kommer bli åtalad för djurplågeri, och all annan skit kommer fortsätta ske som tidigare.
Jag förstår inte ditt resonemang att bara för du verkar ha sett andra slå en hopphäst så är det okej att kusken slog travhästen? Som andra har skrivit så får inte en häst tydliga svullnader av "lätta markeringar" eller vad han kallade det.
Själv har jag aldrig sett en hoppryttare slå sin häst 5-10 gr på tävling, däremot har jag sett folk bli varnade för en klatsch vid tex en vägran. Ser man ngt som inte är okej tycker jag att man har en skyldighet att agera oavsett sport vilket denna veterinären gjorde.
 
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/Ep0vb3/forbjuds-ha-korspo-i-loppen--i-ett-ars-tid

Enligt denna artikel är det länsstyrelsen som förbjuder Lövgren att ens ha med sig körspö i lopp
Nu är beslutet överklagat något som tydligen inte gick från början
Vad intressant! Det hade jag inte sett innan

Beslut går alltid att överklaga. Däremot ska detta beslut verkställas omedelbart oavsett, dvs beslutet gäller fram tills det är prövat rättsligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter ett lopp på Åbytravet blödde en häst från hovarna. Nu åtalas tränaren för djurplågeri för att ha låtit hästen delta i loppet oskodd.
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man fångades på film när han red en liten ponny samtidigt som han upprepade gånger piskade ponnyn på kroppen men också på huvudet...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den hovslagare som upprepade gånger slog en häst med rasp och hammare åtalas för grovt djurplågeri alternativt djurplågeri eller brott...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 594
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp